Tubeless
Afgelopen dinsdag wat ribben gekneusd dus dacht vandaag ik doe er wat minder bar in de banden om niet teveel trillingen te krijgen. Rij op 25mm en had ze beide op 4bar gezet ipv 5bar en eigenlijk vond ik het heerlijk fietsen. Weeg 66kg. Is dit nu ook sneller doordat de band beter kan vervormen bij oneffenheden, of na herstel toch beter weer 5 bar er in?
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15012
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er zit ergens een omslagpunt natuurlijk en hoe is jouw ondergrond waar je rijd.
Persoonlijk zou ik, indien mogelijk, rond de 30mm netto gaan zitten rijd gewoon heel fijn en het kost je geen enkele snelheid.
Kan me voorstellen dat je bv voor een wedstrijd op een baantje of industrieterrein net wat harder of smaller gaat. Maar op de openbare weg is rond de 30mm ideaal, voor iedereen durf ik wel te stellen............
Maar in jouw geval en met jouw gewicht zou ik iig die 4 vasthouden, enige wat ik wel eens ervaar is als je in een bocht staand vol aanzet je voorband wel eens iets wil rollen, maarja dat is dan 10x 1m in een hele rit en weegt voor mij niet op tegen de nadelen.
Persoonlijk zou ik, indien mogelijk, rond de 30mm netto gaan zitten rijd gewoon heel fijn en het kost je geen enkele snelheid.
Kan me voorstellen dat je bv voor een wedstrijd op een baantje of industrieterrein net wat harder of smaller gaat. Maar op de openbare weg is rond de 30mm ideaal, voor iedereen durf ik wel te stellen............
Maar in jouw geval en met jouw gewicht zou ik iig die 4 vasthouden, enige wat ik wel eens ervaar is als je in een bocht staand vol aanzet je voorband wel eens iets wil rollen, maarja dat is dan 10x 1m in een hele rit en weegt voor mij niet op tegen de nadelen.
Bedankt.wasbeer2006 schreef: ↑25 feb 2023 19:27 Er zit ergens een omslagpunt natuurlijk en hoe is jouw ondergrond waar je rijd.
Persoonlijk zou ik, indien mogelijk, rond de 30mm netto gaan zitten rijd gewoon heel fijn en het kost je geen enkele snelheid.
Kan me voorstellen dat je bv voor een wedstrijd op een baantje of industrieterrein net wat harder of smaller gaat. Maar op de openbare weg is rond de 30mm ideaal, voor iedereen durf ik wel te stellen............
Maar in jouw geval en met jouw gewicht zou ik iig die 4 vasthouden, enige wat ik wel eens ervaar is als je in een bocht staand vol aanzet je voorband wel eens iets wil rollen, maarja dat is dan 10x 1m in een hele rit en weegt voor mij niet op tegen de nadelen.
Ik rij nog met velgremmen en intern zijn ze 19mm dus lijkt mij voor nu 25mm ideaal. Wil ook zeker niet breder nu. Dat rollen nu niet gemerkt, maar mocht ik dat teveel merken dan ga ik eens 4.5 testen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15012
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
19 en 25mm is inderdaad een mooie combo. 30mm moet je wel schijven hebben.
Ik ben 82 dus als ik dan ga staan en vol aanzet staat er ook wat meer gewicht op
.
Gewoon lekker testen en geef iets even een kans.
Ik ben 82 dus als ik dan ga staan en vol aanzet staat er ook wat meer gewicht op
Gewoon lekker testen en geef iets even een kans.
Whow, dat had ik niet gedacht.wasbeer2006 schreef: ↑25 feb 2023 20:11 19 en 25mm is inderdaad een mooie combo. 30mm moet je wel schijven hebben.
Ik ben 82 dus als ik dan ga staan en vol aanzet staat er ook wat meer gewicht op.
Gewoon lekker testen en geef iets even een kans.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Welke bandenspanning zou men aanraden voor Tubeless gemonteerde 38 mm Vredestein Aventura banden i.c.m. een ondergrond die bestaat uit een mix van droge bosgrond + grove en fijnere gravelpaden?
Factor O2 / Surly Cross Check
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15012
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 15012
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat weeg je, maar zeg met 80kg tussen de 1.8 voor tot 2.5 achter en alles daar tussen.
Valt of staat ook nog wel met je velgbreedte, rijdstijl etc.
Gewoon wat gaan proberen er zit zomaar een 0,5 bar tussen een smalle velg met hele soepele band en een bredere velg met stugge band.
Ik heb bv met de MTB een verschil van 0,2 tot 0,3 bar voor dezelfde band op dezelfde velg. De een is de light versie en de ander een prowall met verstevigde wangen, dat scheelt zoveel.
@Wasbeer dank voor je reactie, gewicht had ik inderdaad even moeten vermelden. Ik weeg enkele kilo's meer dan de door jou genoemde 80, dus hiermee heb ik een mooie indicatie. Ik zal er eens mee experimenteren!
Factor O2 / Surly Cross Check
Als aanvulling, ik ben 90kg, en rijd in de momenteel met 40mm banden. Druk Voor rond 1.9 bar, achter rond 2.1 bar.