Alles over vakanties op én met de fiets

Klimmen bij het Lago Maggiore

eelcoz

eelcoz 20 jul 2011 20:02

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 28 nov 2011 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

kweekel
Forum-lid

kweekel 20 jul 2011 20:06

Simplon is een grote drukke brede asfaltweg met vooral heel veel vrachtverkeer. Een keer gedaan, er komt zeker geen tweede keer. Wel hele mooi uitzichten onderweg over het complete Berner Oberland en de complete Mischabelgroep. Vooral mooi om met de auto te rijden. Met de fiets is het ook nog een behoorlijk lange klim vanuit Italië met zeer veel halfopen tunnels (en dat met al dat verkeer).
Jan

kweekel
Forum-lid

kweekel 20 jul 2011 20:14

Je zou ook met de auto vanaf Lago via Biasca naar Airolo kunnen rijden. Daar kun je dan het rondje Val Tremola, Furka, Nufenen rijden of andersom, maar Val Tremola (Gotthard-zuidzijde, de oude postkoetsweg met klinkerbestrating) moet je nu eenmaal een keer omhoog hebben gereden.
Jan

goosman
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar goosman 20 jul 2011 20:23

De klim vanaf Fondotoce naar de top van de Mottarone is de moeite meer dan waard. Bij Baveno vindt je al een eerste bordje richting Mottarone, verder kwestie van volgen. Niet vergeten te zwaaien naar al die luie touristen die per kabelbaan boven je hoofd naar de top worden getakeld. Bovenop genieten van het uitzicht (bij echt goed weer schijn je Milano te kunnen zien liggen), een lekker ristretto nemen in de bar en dan onder in de beugels vol gas naar beneden (niet vergeten onderweg naar het vrouwelijk schoon te kijken wat de flanken van deze berg gebruikt om wat suntan te krijgen...). Fraai is de afdaling naar Lago d'Orta, vandaar kun je via Gravelone terug naar Fondotoce. Is in totaal een 60 km, de klim zelf is 23 km. Goed te doen, alleen in Gignese is het even erg zwaar. Op dat zware stukje is niet voor niets een kerkhof geplaatst...

Afbeelding
Route Mottarone

Ook mooi is als je bij Fondotoce meteen omhoog vliegt (zie 2e route) richting Bieno. Je kunt daar verder omhoog klimmen richting Ungiasca en daarna evenwijdig aan het dal naar Cambiasca. Vervolgens daal je af naar Verbania. Je kunt dan terug naar Fondotoce, óf besluiten om nog even de Monterosso te nemen. Steile klim, erg mooi, en als je boven bent draai je gewoon om en volg je dezelfde weg naar beneden. Zonder Monterosso is dit rondje 30 km.

Afbeelding
Route Monterosso

Laatste tip: rondje rond Lago d'Orta. Dikke 60 km, zéér fraai, niet zwaar (gaat op en af, nergens een zware klim). Erg mooi uitzicht op het meer. Dit rondje wordt ook wel eens georganiseerd door één van de animators op Isolino. Ik ben met hem een paar jaar geleden meegefietst op een slecht moment: zijn carbon Cervelo was net doormidden (gevolg, naar eigen zeggen, van de niet al te puike conditie van de Italiaanse wegen). Dus die gast had een huurfiets, maar had er toch aardig de sokken in. Omdat het peloton die dag uit slechts 2 man bestond had ik er een erg gezellige privé-gids aan. On topic: hieronder de route.

Afbeelding
Rondje Lago d'Orta

Al deze routes zijn gemaakt op MapMyRide.com. Gratis én erg handig. Als het goed is kun je deze 3 routes daar ook in wat groter formaat bekijken.

Tante auguri ! Ciao !
Chi va piano, va sano e va lontano !

Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010

http://goosman41.blogspot.com

kweekel
Forum-lid

kweekel 20 jul 2011 20:32

Puike routes Goosman, die ga ik zeker onthouden. Als ik daar weer in de buurt kom zal ik zeker het een en ander daarvan rijden.
Jan

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 20 jul 2011 21:50

Klopt, hij is een gepensioneerde brandweerman die op camping Isolino de waterfietsenverhuur doet. Ga naar hem toe en hij geeft je een aantal routes om te fietsen, hij heeft de kaart bij de hand. Hij oprganiseerd in de weekends bij voldoende belangstelling, 1 persoon is al genoeg, de fietstochten. Om 09.00 uur bij de receptie van camping Isolino.

thomwittendorp
Forum-lid

thomwittendorp 21 jul 2011 12:26

Dat is nou jammer, ik sta op camping continetal lido, ik weet niet of daar net als op de andere camping ook een gids is. Hoop het wel, maar de routes die hier worden aan gedragen lijken me wel mooi om te rijden.
Vooral goosman bedankt voor de routes.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 21 jul 2011 19:00

Gewoon het kleine stukje terugrijden naar camping Isolino en zorgen dat je 'szondagsmorgens voor 09.00 uur bij de receptie staat, dan kun je meerijden en heb je al een 5 tal km in de benen.

Plaats reactie