Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Grootte nieuwe Canyon Endurace 7?

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 05 mei 2021 18:32

Hi iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe Endurace racefiets voor in de zomer van 2022 en ik ben alvast naar de maten aan het kijken, alleen kom ik er niet helemaal uit. Ik ben 189cm met een inseam van 93,5cm (lange benen!) en kom bij de velgremversie uit op een XL ( Stack:619 and Reach:393) en de Disc versie op een L (Stack: 612mm and Reach:389mm).

De geometrie is dus iets anders tussen de velgrem en disc versie. Het liefst ga ik voor de Disc versie en dan wordt het schijnbaar L, maar weet niet of deze net te klein is, al zegt dat PPS systeem van Canyon wel dat dit moet passen, maar ik wil geen miskoop doen met deze wachtrijen.

Mijn huidige fiets is iets kleiner en ik wil wel een maatje groter, omdat ik er niet top op zit. Een bikefit op mijn huidige barrel doen vind ik wat duur en onnodig gezien ik een nieuwe fiets ga kopen.

Weet iemand wat wijsheid is? Is er iemand met vergelijkbare lichaamsmaten die mogelijk ook in een soortgelijke twijfel zat?

Dank alvast!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2021 18:44

Probeer even om je huidige fiets af te stellen alsof het een Endurace zou zijn.
Kost, behalve wat moeite, zo goed als niets.

Ga dan rijden met de "bijna" Endurace afstelling. Dat is veel meer waard dan een al dan niet dure bikefit.

Kan je diep zitten?
Kan je lang zitten?

Voor wat het waard is, ik ben 187 cm en heb een bbl van 94 cm.
Ik heb een Trek Domane in maat 62 zonder spacers en met een -10° stuurpen.
Maar een maat 60 had ook perfect gepast, die heb ik trouwens ook gehad, met spacer onder de iets langere -6° stuurpen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

chris80
Forum-lid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 05 mei 2021 19:08

Ik ben zelf 189cm en heb iets kortere benen. Ik zou zelf voor de L gaan, de XL wordt wel heel erg groot.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6037
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 mei 2021 19:24

Probeer de afstelling inderdaad eens op je huidge fiets uit.
Lange benen, korte romp.. Dan wil je meestal niet een te lange reach (al scheelt het hier maar 4mm). En dat je zadel een cm hoger uit 't frame steekt is meestal het probleem niet.

Overigens, als je wel een bike fit wilt doen, is dit het moment. Je doet de bike fit niet op je huidige barrel maar op een afstelfiets. Daar komt dan iets moois uit en daarmee kan je dan een juist model/maat fiets bij uitkiezen. Ipv een model kopen en achteraf maar zien of je hem echt goed passend krijgt. Anyways, ik zou altijd eerder voor aankoop een bikefit doen dan na aankoop.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 05 mei 2021 19:36

MarkVeenstra schreef: 05 mei 2021 19:24 Probeer de afstelling inderdaad eens op je huidge fiets uit.
Lange benen, korte romp.. Dan wil je meestal niet een te lange reach (al scheelt het hier maar 4mm). En dat je zadel een cm hoger uit 't frame steekt is meestal het probleem niet.

Overigens, als je wel een bike fit wilt doen, is dit het moment. Je doet de bike fit niet op je huidige barrel maar op een afstelfiets. Daar komt dan iets moois uit en daarmee kan je dan een juist model/maat fiets bij uitkiezen. Ipv een model kopen en achteraf maar zien of je hem echt goed passend krijgt. Anyways, ik zou altijd eerder voor aankoop een bikefit doen dan na aankoop.
Ja, ik ben dit volstrekt met je eens! Alleen de bikefitters die ik geconsulteerd heb (ik woon in het noorden) met verschillende methodes (Retul, maar ook andere) zeggen allen unaniem dat ze het enkel met de huidige fiets kunnen! Ik vond dat ook al gek, maar ik begrijp niet waarom al deze bikefitters mij vertellen dat het opnieuw moet wanneer ik de nieuwe fiets heb, omdat ze het nu niet kunnen verzekeren.

chris80 schreef: 05 mei 2021 19:08 Ik ben zelf 189cm en heb iets kortere benen. Ik zou zelf voor de L gaan, de XL wordt wel heel erg groot.
Heb je de Disc of Velgremversie?

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 05 mei 2021 21:26

Dan zijn het allemaal slechte bikefitters.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15760
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 mei 2021 21:31

Dat is iets te kort door de bocht maar vertrouwenwekkend is dat niet echt.
Dan kan je veel beter het net wat afschuimen en zelf aan de slag gaan met het afstellen van je fiets en dan je afstelling telkens uitproberen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 05 mei 2021 22:07

Neruub schreef: 05 mei 2021 21:26 Dan zijn het allemaal slechte bikefitters.
Dat klinkt wel vrij ongenuanceerd. Ik heb de best aangeschreven bikefitters in het noorden gevraagd, maar schijnbaar moet ik iets verder zoeken.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 05 mei 2021 22:19

Fietspeuk schreef: 05 mei 2021 19:36
chris80 schreef: 05 mei 2021 19:08 Ik ben zelf 189cm en heb iets kortere benen. Ik zou zelf voor de L gaan, de XL wordt wel heel erg groot.
Heb je de Disc of Velgremversie?
Ik heb zelf geen Canyon, maar dit is obv de geometrie tabel.

Zoals al aangegeven is de snelste manier om erachter te komen je eigen fiets een beetje verbouwen. Je kan wel narekenen wat je dan nog hebt en dan kijken hoe je zit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 mei 2021 09:58

Fietspeuk schreef: 05 mei 2021 22:07
Neruub schreef: 05 mei 2021 21:26 Dan zijn het allemaal slechte bikefitters.
Dat klinkt wel vrij ongenuanceerd. Ik heb de best aangeschreven bikefitters in het noorden gevraagd, maar schijnbaar moet ik iets verder zoeken.
Het omzetten van de maten naar één of twee andere fietsen die jij op het oog hebt is simpel rekenwerk of nog simpeler een tooltje op het internet invullen. Dat kun je zelf doen, daar kunnen we hier mee meehelpen en dat een bikefitter te lamlendig/dom is om dat even voor jou doen is ronduit slecht.
Campagnolo Ultra Dork

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 06 mei 2021 10:27

Uiteindelijk is het verschil in stack maar 7mm en in reach 4mm, dus zo veel maakt het allemaal niet uit. Ik ben zelf ook 1m89 en zou voor de L gaan omdat ik graag een wat kortere reach heb (en er geen probleem mee heb om indien nodig wat spacers te gebruiken). Als je vindt dat je op je huidige fiets echt te diep zit, zou ik voor de XL gaan (de reach kun je achteraf gemakkelijk veranderen door een kortere of langere stuurpen).

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 06 mei 2021 10:50

De reach is wel veel meer dan 4mm, tussen een L en een XL., hier spreken we al over 18mm, dat is bijna 2cm.
Een stuurpen van 9cm op een XL frame ziet niet goed uit.
De stack is 21mm verschil tussen L en XL.
Dus zo maar eventjes veranderen na aankoop.
Denk dat het wel belangrijk is dat TS de juiste maat heeft van in het begin.

Plaats reactie