Vork zit soms redelijk vast in de lagers en heeft dan een tikje nodig. Niet te lomp want ondanks de naam is hij niet tegen alles bestand.
De lagers zelf willen soms ook goed vast zitten.
Voor een eerste keer balhoofd lagers vervangen heb je wel meteen één van de lastigste uitgezocht.
Balhoofd f4:13 vervangen: hoe doe je dat?
Ok. Dus met beleid maar dus wel lostikken. Beetje kruipolie wellicht. Wilde er niet meteen op gaan slaan. Safety first.Ernie C. schreef: ↑24 apr 2021 10:46 Vork zit soms redelijk vast in de lagers en heeft dan een tikje nodig. Niet te lomp want ondanks de naam is hij niet tegen alles bestand.
De lagers zelf willen soms ook goed vast zitten.
Voor een eerste keer balhoofd lagers vervangen heb je wel meteen één van de lastigste uitgezocht.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik denk nog steeds dat mijn aan te pakken lijstje volledig accuraat is. Er is geen mogelijkheid dat die ketting niet ver en ver versleten is. En dat setje kabels kost bij een trivio universeel setje de wereld ook niet. Dus dat zou ik ook sowieso nog doen. Ik heb overigens niet gezegd dat ik het niet aan zou durven, maar de prijs voor afgeleefd tweedehands spul is toch echt te hoog.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
@student: we gaan het zien. Doe het stapje voor stapje. Dan kan ik ook nog kijken of ik dingen met marktplaats onderdelen op kan lossen. Alhoewel ketting en tandwielen en kabels daar nou niet geschikt voor zijn.
Als ik al zei, te duur, vast wel.
Als ik al zei, te duur, vast wel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37825
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dit is een lastige. Ik ga er vanuit dat dit dezelfde geperste lagers zijn als in mijn Paris destijds.
Dat is ordinair rammen
Eerst bovenop de vork (tip; blok hardhout oid er tussen) om de boel los/eruit te krijgen.
De lagers moet je er ook met een uitdrijver uit slaan vermoed ik en de nieuwe met een lagerpers erin duwen.
Ik heb het destijds eerst eens aangekeken voor ik er zelf later eens aan ben begonnen.
Dat is ordinair rammen
Eerst bovenop de vork (tip; blok hardhout oid er tussen) om de boel los/eruit te krijgen.
De lagers moet je er ook met een uitdrijver uit slaan vermoed ik en de nieuwe met een lagerpers erin duwen.
Ik heb het destijds eerst eens aangekeken voor ik er zelf later eens aan ben begonnen.
Less is bore
Nou, het balhoofd is los. Dat was een crime. De topcap (gelukkig had ik een nieuwe kunnen bemachtigen voordat ik de oude moest slopen) zat echt muur en muurvast. Liters WD40, hardhouten blokken, rammen, en nog harder rammen. Uiteindelijk maar de haakse slijper erop gezet. En toen kwam de boel los. Nieuwe lagers erin, nieuwe topcap erop. Kostte me uiteindelijk 36 euro aan materiaal. (fietsenboer haalde het uit de oude spullenbak, dus heeft me denk ik gematst). Maar balhoofd loopt weer mooi. En gelijk maar de spacertoren gekortwiekt.
Verder: nieuwe ketting en tandwielen achter, nieuw groot voorblad, stuurlintje. Nu de boel proberen netjes af te stellen en bandjes erop gezet die ik nog had liggen.
Kosten tot nu toe 165 euro. En best wel wat uren werk. Als ie helemaal af is zal ik even een fotootje plaatsen. Ik heb er wel lol aan gehad om de fiets weer helemaal netjes lopend te krijgen. Enig punt, maar dat was voorzien, is de lak, die ziet er beter uit na poetsbeurt maar de beschadigingen gaan er natuurlijk niet uit.
Daarnaast zijn de stikkers op de wielen lelijk (die zijn per definitie lelijk vind ik, ook nieuw), dus die wil ik er ook nog afhalen, om het wat strakker te maken.
Verder: nieuwe ketting en tandwielen achter, nieuw groot voorblad, stuurlintje. Nu de boel proberen netjes af te stellen en bandjes erop gezet die ik nog had liggen.
Kosten tot nu toe 165 euro. En best wel wat uren werk. Als ie helemaal af is zal ik even een fotootje plaatsen. Ik heb er wel lol aan gehad om de fiets weer helemaal netjes lopend te krijgen. Enig punt, maar dat was voorzien, is de lak, die ziet er beter uit na poetsbeurt maar de beschadigingen gaan er natuurlijk niet uit.
Daarnaast zijn de stikkers op de wielen lelijk (die zijn per definitie lelijk vind ik, ook nieuw), dus die wil ik er ook nog afhalen, om het wat strakker te maken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.