Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

cyclocrossfiets of gravelbike

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16261
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mar 2021 09:34

Het nadeel van mini V's is dan weer de minimale ruimte tussen velg en remblok. Daar heb je alleen last van als je door de modder gaat ploeteren.

Het verschil in geometrie is vaak niet eens zo groot. Vaak is een crosser wat korter en wat lager. In normaal Nederlands is dat dus gewoon een maatje kleiner.
Veel crossers van Amerikaanse merken zijn al wat langer dan de traditionele Europese crossers.
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3539
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 mar 2021 09:49

Pollekes schreef: 09 mar 2021 08:41 Gewoon doen zo'n cyclocrosser.
Mijn dochter is er Alpe d"Huez mee op en af gegaan. Eraf was wel een uitdaging met de cantilever remmen, maar voor een paar tientjes vervang je die door "mini v-brakes" en dan remt het al een heel stuk beter.

https://www.mantel.com/tektro-rx5-mini-vbrake
https://www.fietsonline.com/xlc-v-brake ... ZTEALw_wcB
Ik zat er al een tijdje mee in mijn hoofd om die gare niet lekker remmende canti's in te ruilen voor een maar mini v brakes. Ik moet zeggen dat afstellen nog wel redelijk ging. Net maar gelijk besteld. 21 euri. Benieuwd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 mar 2021 10:43

Gezien je budget zou ik gewoon voor een cyclocrosser gaan. Je zal hooguit iets sportiever zitten dan een gravelfiets.

Ik heb zelf ook een cyclocrossfiets en bij ons in het fietsgroepje is de verhouding cx vs gravel zo’n beetje 50%/50%

YATAG
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2021 17:42

YATAG 09 mar 2021 12:30

Dank allen voor de antwoorden! Ik had inderdaad per ongeluk twee topics gedaan omdat ik dacht dat de eerste niet door gekomen was maar pas bij de tweede las ik het tekstje correct en zag ik dat ze goedgekeurd moesten worden.

Ik neem jullie antwoorden zeker mee in mijn besluit, een cyclocross fiets is dus waarschijnlijk een waar ik voor ga, misschien dat ik nog wat meer geld ga bijleggen en echt een investering ga doen dus. Ik zag deze advertentie voorbijkomen en was wel benieuwd of het een beetje een goeie optie zou zijn. (Met schijfremmen ipv cantilever.)

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... nt=app_ios

Edit: Maat 57 is misschien niet perfect voor iemand van 187 cm, toch? Ik heb nu deze gevonden en ik verwacht dat ik met een nieuwe casette, remblokjes en ketting al ver kom en dan lijkt het best een goede deal.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... nt=app_ios

Leek mij perfect qua wat erop zit en mee mogelijk is. Stel dat ik ervoor ga dan eerst nog wel passen of het een beetje lekker fietst.

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en het hartelijke welkom op het forum!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 09 mar 2021 17:06

Laat de aanbiedster nog een paar extra foto's maken voor je naar haar in Oldenzaal rijdt. En neem iemand mee die vaker naar een fiets gekeken heeft.
Als de fiets niet past, laat hem dan staan en keer weer om. Als je ver gereisd hebt is het moeilijk om je verlies te nemen en onverrichterzake weer naar huis te gaan. "Laten we het dan toch maar doen" is niet de goede houding. Sta sterk in je schoenen!

YATAG
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2021 17:42

YATAG 09 mar 2021 17:19

Nee_Nee schreef: 09 mar 2021 17:06 Laat de aanbiedster nog een paar extra foto's maken voor je naar haar in Oldenzaal rijdt. En neem iemand mee die vaker naar een fiets gekeken heeft.
Als de fiets niet past, laat hem dan staan en keer weer om. Als je ver gereisd hebt is het moeilijk om je verlies te nemen en onverrichterzake weer naar huis te gaan. "Laten we het dan toch maar doen" is niet de goede houding. Sta sterk in je schoenen!
Zal ik doen, ik heb haar ook gevraagd wat 'maat L' precies inhoudt. Voor je het weet is het net zo goed 57 cm.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 mar 2021 17:55

Vraag haar wie de fiets gebruikt heeft en hoe lang die persoon is.
Maat L zou je nog net moeten passen bij 1.87m.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 09 mar 2021 21:03

Ik heb eventueel een eigenlijk nieuwe Ridley XC crosser staan. 58,5cm

Heb er 1 x mee in het veld gereden om het eens te proberen. Daarna spatborden opgezet en wegbanden. Ik rij tegenwoordig in de regen liever binnen dan buiten. Hij staat dus al een paar jaar stof op te vangen in de schuur. Heb wat teveel fietsen, dus hij mag weg. Valt binnen je budget en nogmaals....eigenlijk nieuw. Dus geen versleten onderdelen waardoor je weer moet gaan investeren.

Als je interesse hebt stuur dan maar een PM


https://www.dropbox.com/s/66jb9n07vpzhv ... 1.jpg?dl=0

Plaats reactie