Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Meerwaarde elektronisch schakelen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12691
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2021 10:18

Nou bij mij is de accu altijd wel redelijk gelijk leeg, zit wel een paar uur tussen, maar de accu voor gaat echt niet nog 20 uur mee alls bv achter leeg is. Het systeem staat aan bij rijden, dat kost meer dan het schakelen.

Je zal met een hoop moderne frames wel elektrisch moeten,
Mechanisch is echt een drama, kan je elke paar duizend je kabels vervangen en continu afstellen.

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 07 feb 2021 10:34

Hartox schreef: 05 feb 2021 13:12 Voor Di2 heb je helaas nog wel een aparte kabel met kastje nodig, niet echt handig om die elke rit mee te nemen.

Ik heb zelf voor Di2 gekozen toen ik schijfremfiets aanschafte. De enige reden was toen de kleinere shifters. Ik fiets nu in de winter met mechanisch Ultegra en in de zomer met Di2 Ultegra, qua schakelen merk ik eigenlijk geen verschil. Als mechanisch goed is afgesteld schakelt het net ze mooi.
Je kan trouwens bij Ali express een laadkabeltje bestellen(ong 25 eur) dan kan de batterij wel opladen je kan alleen de di2 niet programmeren.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 feb 2021 11:10

wasbeer2006 schreef: 07 feb 2021 10:18Mechanisch is echt een drama, kan je elke paar duizend je kabels vervangen en continu afstellen.
Ik neem aan dat jij dat sarcastisch bedoelt want anders ben je de commercie wel erg aan het spekken zeg, whow met je elke paar duizend kilometer. :roll: :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12691
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2021 12:12

nee zeker niet, pak een frame (venge bv trek) waar de kabels binnendoor gaan en je krijgt een 12speed amper goed afgesteld. Pak een trek daar kon je elke 1000km kabels vervangen.

Die krappe bochten werken echt niet

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 feb 2021 12:27

Bijna 26.000 km met een set kabels en schakelt nog steeds goed, oké t'is geen Venge of Trek natuurlijk.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4237
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 feb 2021 12:30

wasbeer2006 schreef: 07 feb 2021 12:12 nee zeker niet, pak een frame (venge bv trek) waar de kabels binnendoor gaan en je krijgt een 12speed amper goed afgesteld. Pak een trek daar kon je elke 1000km kabels vervangen.

Die krappe bochten werken echt niet
Kabels binnendoor hè. Bij mijn fietsen lopen ze comfortabel “retro” buitenlangs het frame. Geen centje pijn.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4548
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 07 feb 2021 12:31

Eens kijken van de week of het elektronisch schakelen het houdt met de kou...
Ik hou het voorlopig bij een kabel.

i-mac

i-mac 07 feb 2021 12:34

mao schreef: 07 feb 2021 12:31 Eens kijken van de week of het elektronisch schakelen het houdt met de kou...
Ik hou het voorlopig bij een kabel.
Ik zal dat eens testen. :winkthumb:

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1272
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 07 feb 2021 12:38

wasbeer2006 schreef: 07 feb 2021 10:18 Nou bij mij is de accu altijd wel redelijk gelijk leeg, zit wel een paar uur tussen, maar de accu voor gaat echt niet nog 20 uur mee alls bv achter leeg is. Het systeem staat aan bij rijden, dat kost meer dan het schakelen.
Wat zeker niet aan te raden is de batterijen op de derries te laten zitten terwijl je de fiets in of op auto vervoerd.
...

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4237
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 feb 2021 12:40

Als het echt koud wordt, moet je sowieso maar duimen dat alles blijft werken. Iets vocht in je kabels, en de binnenkabel bevriest misschien wel. En als je pech hebt bevriest je cassette body, moet je er weer overheen piesen om hem weer vrij te krijgen 😉

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12691
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 feb 2021 13:03

Orlok schreef: 07 feb 2021 12:27 Bijna 26.000 km met een set kabels en schakelt nog steeds goed, oké t'is geen Venge of Trek natuurlijk.!
Op een foil ging het ook prima, maar zodra je kabel binnendoor gaan bij stuur en pen, kan je het echt schudden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8385
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 feb 2021 13:26

wasbeer2006 schreef: 07 feb 2021 13:03
Orlok schreef: 07 feb 2021 12:27 Bijna 26.000 km met een set kabels en schakelt nog steeds goed, oké t'is geen Venge of Trek natuurlijk.!
Op een foil ging het ook prima, maar zodra je kabel binnendoor gaan bij stuur en pen, kan je het echt schudden.
Soms kun je het beter bij het oude houden. Geeft minder hoofdpijn.

Plaats reactie