Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized

Harlem Hill
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2021 11:43

Harlem Hill 01 jan 2021 11:57

Ha Specialized forum!

Ik ben voornemens een S-Works Tarmac te kopen voor het nieuwe seizoen en heb 2 opties waar ik graag jullie feedback op zou willen.

- Mijn lokale fietsenzaak heeft een S-Works Tarmac SL6 frame van 2020 staan. Die kunnen ze voor me opbouwen met Ultegra, alu stuur en alu (of instap carbon) wielen. Ik wacht nog op de specifieke offerte.
- Ik kan 2e hands een ontzettend mooie en goed onderhouden Tarmac SL6 kopen. Topmodel met alles erop en eraan (Dura Ace Di2, Carbon Roval wielen, Aerofly stuur en velgremmen). Fiets is ontzettend goed onderhouden, frame is in 2019 aangeschaft (maar 2018 model).

Prijs van beide opties zal rond de 5,000 uitkomen.

Het lijkt erop dat de 2e hands optie een erg goede is. Een goed onderhouden fiets die bovendien nog niet heel erg oud is (Het frame is slechts 1,5 jaar echt op gereden). Echter, ik wil wel een fiets kopen waar ik minstens 5-8 jaar op kan rijden en waar ik nog lang op vooruit kan.

Echter, het 2020 frame kan een 'project' worden waarbij ik elk jaar wat betere onderdelen aanschaf.

Ik begrijp dat er nog veel meer info nodig is om een goede overwogen keuze te maken, maar ik vroeg me af of iemand een idee heeft van duurzaamheid van S-Works frames. Beter een nieuw frame met mindere afmontage of een gebruikte, goed onderhouden 'superbike'?

Thanks voor jullie reactie!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 jan 2021 12:40

Duurzaamheid is geen probleem, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Aan jou de keuze voor een 2ehands fiets met toponderdelen of een nieuwe met wat mindere onderdelen.
Je hebt het niet over schijfremmen bij de nieuwe SL6, dat zou mijn keuze zijn tegenover die met velgremmen!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 01 jan 2021 12:53

Duurzaamheid van Specialized frames zal wel oké zijn. Als tweedehands eigenaar heb je waarschijnlijk wel geen garantie meer.
Ook een dingetje bij de tweedehands : zijn alle afmontage onderdelen naar jouw wens (cranklengte, vertandingen, stuurpenlengte, stuurbreedte, zadel...) ?
Als je veel moet veranderen, gaat dit ook wel iets kosten.

Specialized is zo een merk dat echt wel aan de prijs is, maar doordat ze ieder jaar weer iets nieuws brengen, zit je na een paar jaar toch altijd met "verouderd" materiaal.
Een kennis van mij heeft een SL4, op zich nog een prima fiets, maar in zijn ogen alweer hopeloos voorbijgestreefd. Nochtans was die fiets enige jaren terug ook niet goedkoop en werd ie verkocht als dé fiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 jan 2021 16:15

Een fiets van 5000 Euro met alu stuur en mechanische Ultegra zou ik niet doen.

Een tweedehands fiets voor 5000 Euro zou ik ook niet doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 jan 2021 16:27

+1
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jan 2021 16:28

Harlem Hill schreef: 01 jan 2021 11:57 Ha Specialized forum!
Een specialized topic met exact dezelfde naam:

viewtopic.php?f=2&t=39991&hilit=Specialized

Overigens, zou ik voor 5000 euro eigenlijk altijd voor een nieuwe fiets gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 01 jan 2021 16:37

Als je eigenlijk geen budget hebt voor een S-Works dan zou ik het niet doen.

Harlem Hill
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2021 11:43

Harlem Hill 01 jan 2021 19:16

Dank allen voor jullie reactie. Een nieuwe fiets had ook mijn voorkeur maar door de verschrikkelijk lange levertijden ben ik nu de optie van overjarig frame/2e hands aan het onderzoeken.

Voor mijn budget van 5K komt nu dus een overjarige/2e hands S Works in beeld.

Wat ik al een beetje voelde is hier wel bevestigd. Het voelde niet helemaal goed om voor de 2e hands optie te gaan, ook omdat ik mezelf niet 100% vertrouw in het keuren van de staat van de fiets. En 5.000 is dan erg veel geld voor een fiets zonder garantie.

Ik wacht dan even de offerte af voor het 2020 frame. Het punt over schijfremmen was overigens een goede - deze fiets zou met schijfremmen zijn en dat heeft ook wel mijn voorkeur. Di2 niet per se (heb ik op mijn Tri bike maar zie ik meer als een luxe).

Nogmaals dank - ik houd jullie op de hoogte! Daarnaast sta ik altijd open voor suggesties mocht ik nog goede opties over het hoofd zien.

Plaats reactie