Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike aanschaffen richting mountainbike

loeh
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2020 11:10

loeh 06 nov 2020 11:27

Sinds een aantal maanden speel ik met het idee om een gravelbike aan te schaffen. Niet wetende dat er binnen het gravelbike spectrum behoorlijke verschillen zitten.

Na het bekijken van vele reviews en het meelezen op dit forum, waarvoor dank. Ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het liefste kijk naar een gravelbike welke meer richting de mountainbike kant gaat.

Waarom dan geen mountanbike? Omdat ik verwacht ook langere tochten te gaan maken, waardoor het asfalt aspect ook meetelt.

Nu heb ik voor een shortlist gemaakt van fietsen welke volgens mij goed zitten in dit spectrum en ook goed worden beoordeeld.

BMC Urs One
Nukeproof Digger Comp
GT Grade Expert
Marin Gestalt X11 (ook SRAM, maar betere groep en vergeleken met de X10 wel hydraulische schijfremmen).

Mijn voorkeur neigt naar de BMC, volgens mij komt deze prima mee over toegangelijke trails en ook op het asfalt. Nadeel is dat deze is afgemonteerd met SRAM APEX 1, niet de beste set als ik het goed heb begrepen.

Op mijn wegfiets zit Ultegra, dus een kleine voorkeur eigenlijk ook voor Shimano om het simpel te houden.

Nu de vraag, wat zeggen jullie gewoon voor de BMC gaan als je deze het mooist vind of toch voor een andere gaan omdat je bij BMC ook voor de naam betaalt?

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 06 nov 2020 12:07

Ik zou 100% zeker voor de BMC gaan. De andere neigen met teveel naar MTB en zijn denk ik ook zwaarder. DE BMC is ook gewoon een mooie fiets ;)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 nov 2020 12:14

Juist de BMC is een "omgekatte" mtb, kijk naar het frame het is een teamelite 01 met een krom stuur en een vaste vork!
Dat bevestigde de medewerker van BMC ook!
Ik heb 'm tijdens een testdag een aantal uur meegehad en dat ding was ontzettend slack, itt bv de Cervelo Aspero of mijn Scott Addict gravel die dezelfde geo heeft als de cyclocrosser van Scott.
Die 2 sturen veel scherper dan de BMC die dus veel indirecter stuurt.
Het is net wat je wil, maar de BMC zit wel heel dicht tegen een mtb aan....

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 06 nov 2020 12:29

Welke maat heb je nodig?
Wanneer je kijkt naar de balhoofdhoeken van de verschillende fietsen zie je dat die BMC het meest slack is.
De Nukeproof is in je rijtje het minst slack, afhankelijk van de maat.
De GT heeft vanaf maat 55 weer een andere geometrie mbt de balhoofd hoek.
Ga dus eerst testrijden om de verschillen te voelen om niet met de verkeerde fiets thuis te komen.
Succes.

loeh
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2020 11:10

loeh 06 nov 2020 12:51

Goed punt.
Ben 185 en heb een binnenbeenlengte van 91cm, dus kijk naar een L/58 maat.

Ik ga ook eens opzoek naar waar ik kan testrijden. Zeker voor de BMC misschien wel het belangrijkste want die is ook het meest afwijkend.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 06 nov 2020 13:01

Ik denk dat je bij Marin eerder naar de Headlands serie moet kijken voor een vergelijking in dezelfde prijsklasse. De gestalt x is een echte instapper.

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 07 nov 2020 09:04

Ik zou nog wat breder rondkijken. https://bikepacking.com/index/650b-gravel-bikes/

Voor "mtb" gebruik moet je in ieder geval denken aan bredere banden en dan kom je met een 650B wielset het beste uit icm met voldoende ruimte voor 2.2" mtb banden. Dat heeft niet iedere gravelracer, die gaan vaak maar tot 650B x 50mm.

Ik heb twee wielsets, de 700C x 40mm banden gaat erop met vrij veel asfalt en strakke paden, de 650B met mtb banden als het meestal offroad en/of ruig wordt ( Limburg, Alpen )

Ik heb bv een Pinnacle Arkose gehad en die deed het erg goed op een mtb-route icm Maxxis Ikon 2.2" banden. Ik heb nu een titanium OnOne Pickenflick ( eigenlijk een CX , wordt niet meer gemaakt) met Conti Raceking 2.0" omdat er niet breder in past. Tot 50mm is je bandenkeuze een stuk beperkter.

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 07 nov 2020 11:12

Zeker ook eens Orbea Terra bekijken : https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/race/terra/

loeh
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 nov 2020 11:10

loeh 10 nov 2020 21:17

Bedankt voor de input ga het eens goed doornemen

Plaats reactie