Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Frame advies voor afwijkende maat

bolletoet
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2020 11:05

bolletoet 29 sep 2020 12:13

Hi allen,

Introductie
Ik ben op zoek naar een racefiets met een frame dat wat beter bij mijn lichaam past. Ik fiets nu zo'n 2500km per jaar maar heb vaak kwaaltjes (pijnlijke ellebogen en gevoelloze handen na een tijdje fietsen, pijnlijke knieen). Dit kan te maken hebben met mijn Stevens Aspin 64cm frame. Het frame heeft een lange bovenbuis. Ik met twee meter best lang, maar die lengte zit vooral in mijn benen. Ik heb vorig jaar een statische bikefitting laten doen bij een fietsenmaker en die heeft met een zadelpen en (schuine) stuurpen geprobeerd wat hij kan, maar de kwaaltjes blijven.

Fietsmaten
Uitgaande van een "normale" sportieve fietshouding kwam mijn bikefitting op de volgende richtwaarden uit. Een overizcht van de ideale maten heb ik overigens bijgevoegd. Daarnaast ben ik dus zo'n twee meter (bbl weet ik niet precies) en zo'n 92 kilo.
Stack: 700 mm
Reach: 379 mm

Met deze maten kom ik snel uit bij fietsen in het endurance segment, zoals Trek Domane en Giant Defy. Vanwege mijn korte reach kom ik zelfs daar uit bij framematen rond de 58cm (vanwege de bovenbuislengte) wat erg klein voelt t.o.v. mijn huidige 64cm.

Vraag
Ik zou graag van jullie collectieve wijsheid gebruik willen maken om af te kaderen in mijn zoektocht. Is die bovenbuislengte echt zo leidend voor de framemaat en is 58cm slimmer of kijkt het niet zo nauw op 20mm extra reach? Welke frames komen het meest in de buurt van mijn geometrie zodat de aanpassingen haalbaar/ binnen de perken blijven? Zijn er buiten de grote namen nog minder flitsende merken die ook passende fiesen maken?

Overige
Merken en looks doen mij vrij weinig en ik geef weinig om gewicht. Belangrijker vind ik dat de fiets 2x11 sp heeft en de ketting op Shimano 11sp cassettes past (voor een gedeelde fietstrainer). Bonus is als mijn huidige wielen voor velgremmen mee kunnen en er brede banden in het frame passen maar dit is geen harde eis. Ik fiets vooral in NL, maar puf af en toe een berg op in het buitenland.

Groet en alvast bedankt voor jullie aandacht/ reacties!
Bijlagen
fietsmaten.JPG

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16007
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 sep 2020 14:28

bolletoet schreef: 29 sep 2020 12:13 Fietsmaten
Uitgaande van een "normale" sportieve fietshouding kwam mijn bikefitting op de volgende richtwaarden uit. Een overizcht van de ideale maten heb ik overigens bijgevoegd. Daarnaast ben ik dus zo'n twee meter (bbl weet ik niet precies) en zo'n 92 kilo.
Stack: 700 mm
Reach: 379 mm
Als je zo hoog/kort wil zitten moet je echt eens gaan passen op een Trek Domane.
Dit is de fiets met standaard de hoogste stack voor de kortste reach.
Om je een idee te geven.
Ik heb een BBL van 94 cm en ben "maar" 187 cm lang.
Ik heb een Domane in maat 62 cm, zonder spacers en met een -10° stuurpen en stuur met korte reach.
Als je in de buurt komt mag je de mijne wel eens "passen".
I know myself like no one else
Nothing to defend

chris80
Forum-lid
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 29 sep 2020 14:40

Ik ga er van uit dat je met jou lengte echt wel wat meer reach kan hebben (ik heb met 1.89m een reach van 395). Daarnaast kun je ook nog iets spelen met de lengte van je stuurpen. Maar met hoog en kort kom je idd al snel op een Domane. Maar een 58 lijkt me we te klein, Een 62cm lijkt me meer in de buurt te komen.

Een andere afweging zou kunnen zijn om eens een dynamische fietsmeting te doen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16268
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2020 20:16

Als je die stack en reach nodig hebt, is een racefiets eigenlijk geen optie.

Die Stevens komt best wel overeen met alle andere grote maten van andere merken. Een andere fiets zie ik dus niet als de oplossing. Meer trainen inclusief core stability wel.
Campagnolo Ultra Dork

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5139
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 sep 2020 20:41

Of misschien een echte bikefit laten doen en kijken wat daar uit komt kwa advies ?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16268
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2020 21:15

Maar wat is dan een echte bikefit?
Die van hierboven in ieder geval niet. Want daar komt niks bruikbaars uit.

Als je budget genoeg hebt: een Wind, op maat gemaakt door forumlid Bart.
Campagnolo Ultra Dork

chris80
Forum-lid
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 29 sep 2020 21:44

Zelf heb ik een dynamische bikefit gedaan bij Velometric. Erg positieve ervaringen mee. Voor de bikefit altijd last van mijn rug na een uur fietsen en snel kramp en na de bikefit beide problemen opgelost.

Voordeel van dynamisch is in elk geval dat er gekeken wordt hoe je op de fiets zit en wat er daarin verbeterd kan worden en dit gelijk aangepast wordt. Althans, dat is mijn ervaring en die is dus positief :)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 sep 2020 21:54

2 meter? Een reach van +-380 maar stuurpenlengte van wordt er dan 10 aangehouden. Dat is wel erg kort. Maar het lijkt er ook op dat de reach van het stuur een zeer ouderwetse lekker lange maat is.

Weet je ook wat de reach / lengte van je huidige stuur is? en de lengte van je stuurpen. Tussen een compact stuur en een lang stuur zit zomaar 2cm. En de stuurpen kan ook best 9 of zelfs 8 cm zijn. Het lijkt me redelijk onmogelijk. Dat je werkelijk op zo een korte reach past.

Dan kan je zoeken naar frames met een reach tot 400 en een stack van minimaal 65 liefst 66. ( niet meer dan 4 cm spacers ). Dat is echt altijd een endurance model.

overzichtje van over t algemeen de grootste maten misschien heb je er wat aan.
https://www.cyclingabout.com/list-of-xx ... 2-63-64cm/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16268
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 sep 2020 08:38

Overigens vind ik de beschreven klachten meer passen bij een zoektocht naar de juiste zadelhoogte en setback en in het geval van de knieën zou je ook nog naar de afstelling van de schoenplaatjes en eventueel het pedaal systeem kunnen kijken (hoeveelheid en weerstand van de float).
De positie van het stuur is niet per definitie de oplossing. Helaas is dat het enige dat de fietsindustrie kan bedenken: klachten, van welke aard dan ook is korter en hoger zitten. Ook wel logisch natuurlijk want juist daardoor heb je een nieuwe fiets nodig en de kassa moet blijven rinkelen.
Campagnolo Ultra Dork

bolletoet
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2020 11:05

bolletoet 30 sep 2020 10:47

Hi allen,

Bedankt voor de reacties tot zover! Ik ga op zoek naar een dynamische bikefitting voordat ik iets aanschaf. Deels omdat een andere fiets dus wellicht niet alle klachten weg neemt, deels omdat de maten van de vorige bikefitting wellicht niet 100% representatief zijn.

thestudent schreef: 29 sep 2020 21:54 2 meter? Een reach van +-380 maar stuurpenlengte van wordt er dan 10 aangehouden. Dat is wel erg kort. Maar het lijkt er ook op dat de reach van het stuur een zeer ouderwetse lekker lange maat is.

Weet je ook wat de reach / lengte van je huidige stuur is? en de lengte van je stuurpen. Tussen een compact stuur en een lang stuur zit zomaar 2cm. En de stuurpen kan ook best 9 of zelfs 8 cm zijn. Het lijkt me redelijk onmogelijk. Dat je werkelijk op zo een korte reach past.

Dan kan je zoeken naar frames met een reach tot 400 en een stack van minimaal 65 liefst 66. ( niet meer dan 4 cm spacers ). Dat is echt altijd een endurance model.

overzichtje van over t algemeen de grootste maten misschien heb je er wat aan.
https://www.cyclingabout.com/list-of-xx ... 2-63-64cm/
Mijn stuurpen is 12cm maar staat schuin omhoog (BBB Highrise), de reach van het frame is 42cm. Het stuur zou ik even grondig moeten nameten, ik heb mij daar nog nooit in verdiept. Wel bedankt voor het overzicht van de frames, er zitten merken tussen die ik nog niet ken (dat stalen Condor frame is echt vet trouwens).

Ernie C. schreef: 30 sep 2020 08:38 Overigens vind ik de beschreven klachten meer passen bij een zoektocht naar de juiste zadelhoogte en setback en in het geval van de knieën zou je ook nog naar de afstelling van de schoenplaatjes en eventueel het pedaal systeem kunnen kijken (hoeveelheid en weerstand van de float).
De positie van het stuur is niet per definitie de oplossing. Helaas is dat het enige dat de fietsindustrie kan bedenken: klachten, van welke aard dan ook is korter en hoger zitten. Ook wel logisch natuurlijk want juist daardoor heb je een nieuwe fiets nodig en de kassa moet blijven rinkelen.
Ik heb inderdaad de knieproblemen ietwat kunnen verminderen met het afstellen van schoenplaatjes en zadel. Dit lijkt me dus ook voer voor de bikefitting.

Plaats reactie