Hoi allen,
Ik ben even benieuwd hoe jullie tegen het volgende aankijken. Ik heb laatste een bikefit gehad waarbij mijn fiets helemaal fijn is afgesteld. Sindsdien fiets ik praktisch pijnloos (behalve soms de benen ).
Ondanks dat ik een nieuwe fiets heb en er dus op goed opzit blijft het leuk om rond te kijken naar andere mooie fietsen. En wie weet komen er volgende jaar nog wel wat leuke "corona" modellen op de 2de hands markt.
Nu wil ik bij eventuele andere fiets natuurlijk de instellingen meenemen die ik nu ook heb, en daar zit dan ook de vraag.. Sommige modellen komen qua maatvoering praktisch overeen (ideaal) en bij sommige modellen valt mijn fiets precies tussen 2 maten in. In dat geval kan ik de fiets ook vrij makkelijk passend maken, maar moet dan wat spelen met stuurpenlengte en/of spacer.
Stel maat A is net een fractie kleiner dan mijn fiets en maat B net iets groter. Zouden jullie dan voor maat A gaan met een extra spacer en bv een 12cm stuurpen of juist voor maat B met een spacer minder en een 10 cm stuurpen? En waarom dan de keuze voor A en B? Of zouden jullie beide laten staan? En zie ik hierbij iets over het hoofd?
Zoals gezegd niks concreets, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening. Mocht er dan iets voorbij komen ben ik vast voorbereid .
Frame maten (precies tussen maat huidige fiets)
Daar kun je geen algemeen antwoord op geven. Er zijn teveel variabelen. De stelregel is het kleinere frame kiezen maar als je b.v. nu al redelijk wat spacers onder je stuurpen hebt kan dat ook anders uitpakken.
Het staat je uiteraard vrij om erop terug te komen zodra je iets concreets op het oog hebt.
Het staat je uiteraard vrij om erop terug te komen zodra je iets concreets op het oog hebt.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Waarom kijkt men op de racer eigenlijk nooit naar de achterbrug lengte, balhoofdhoek, zitbuishoek, naloop enz??
Dat zijn nu juist de dingen die bepalen hoe een fiets fietst, daar hoor ik hier niemand over.
Dat zijn nu juist de dingen die bepalen hoe een fiets fietst, daar hoor ik hier niemand over.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Ernie, je hebt gelijk, de vraag is idd wel heel erg breed. Ik zal hem wat specifieker maken.
Ik heb nu een Pinarello Gan 57,5.
Stack: 59cm
Reach: 39,5cm
Bovenbuis: 57,5
Spacers: 2cm
Stuurpen 11cm.
Nu ben ik ook erg gecharmeerd van de colnago v2r (rood). Als ik dan zoek op de maat kom ik uit op een 54s of een 56s.
54s
Stack: 58,2 cm
Reach 38,5 cm
Bovenbuis 56,5 cm
Dit frame is dus net een tikkeltje kleiner, maar met 2,5cm spacer en een 12cm stuurpen zit ik praktisch gelijk aan nu
Dan de 56s
Stack: 59cm
Reach: 39,9cm
Bovenbuis lente 58cm
Deze is dus een tikkeltje groter dan ik nu heb. Gebruik ik een 11cm stuurpen dan kom ik wat langer te zitten dan nu (eigenlijk niet wenselijk) en ga ik naar een 10cm stuurpen kom ik net een paar mm korter te zitten. Dit valt ws wel weg te moffelen door evt heel iets te schuiven binnen de marges met zadel. Wel wordt de fiets wat groter (dranghek haha) en dus misschien wat minder levendig?
Gevoelsmatig zeg ik dan, neem de 54s met een 12cm stuurpen. Of wordt het sturen met een 12cm stuurpen al iets minder?
1 Voordeel, ik heb hier een Colnago ACR frame 54s liggen en in de onderdelenbak genoeg spul om hem op te bouwen met een 12cm stuurpen. Dus dat kan getest worden .
Mocht het nog interessant zijn, zelf ben ik 189cm en niet heel soepeltjes haha. Dus een echte aero bike valt sowieso al buiten de boot.
Dus lang verhaal kort. In dit specifieke geval, een Colnago 54s of een 56s. Of past allebei wel of juist niet?
Graag jullie mening, dank alvast!
Ik heb nu een Pinarello Gan 57,5.
Stack: 59cm
Reach: 39,5cm
Bovenbuis: 57,5
Spacers: 2cm
Stuurpen 11cm.
Nu ben ik ook erg gecharmeerd van de colnago v2r (rood). Als ik dan zoek op de maat kom ik uit op een 54s of een 56s.
54s
Stack: 58,2 cm
Reach 38,5 cm
Bovenbuis 56,5 cm
Dit frame is dus net een tikkeltje kleiner, maar met 2,5cm spacer en een 12cm stuurpen zit ik praktisch gelijk aan nu
Dan de 56s
Stack: 59cm
Reach: 39,9cm
Bovenbuis lente 58cm
Deze is dus een tikkeltje groter dan ik nu heb. Gebruik ik een 11cm stuurpen dan kom ik wat langer te zitten dan nu (eigenlijk niet wenselijk) en ga ik naar een 10cm stuurpen kom ik net een paar mm korter te zitten. Dit valt ws wel weg te moffelen door evt heel iets te schuiven binnen de marges met zadel. Wel wordt de fiets wat groter (dranghek haha) en dus misschien wat minder levendig?
Gevoelsmatig zeg ik dan, neem de 54s met een 12cm stuurpen. Of wordt het sturen met een 12cm stuurpen al iets minder?
1 Voordeel, ik heb hier een Colnago ACR frame 54s liggen en in de onderdelenbak genoeg spul om hem op te bouwen met een 12cm stuurpen. Dus dat kan getest worden .
Mocht het nog interessant zijn, zelf ben ik 189cm en niet heel soepeltjes haha. Dus een echte aero bike valt sowieso al buiten de boot.
Dus lang verhaal kort. In dit specifieke geval, een Colnago 54s of een 56s. Of past allebei wel of juist niet?
Graag jullie mening, dank alvast!
https://www.velogicfit.com/frame-comparison
volgens deze app kom je met de 54s en een 12cm stem en 5mm meer spacer exact uit.
met de 56s en een 10.5cm stem kom je ook gelijk uit.
in algemeen, komt je huidige frame eerder overeen met de 54s dan de 56s,
dus dat zou ik doen,
zadel schuiven is niet direct de juiste methode.
volgens deze app kom je met de 54s en een 12cm stem en 5mm meer spacer exact uit.
met de 56s en een 10.5cm stem kom je ook gelijk uit.
in algemeen, komt je huidige frame eerder overeen met de 54s dan de 56s,
dus dat zou ik doen,
zadel schuiven is niet direct de juiste methode.
Die app had ik dus ook gebruikt om na te rekenen . Idd ook met een 10,5cm pen, maar volgens mij is dat geen gangbare maat. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook nog niet echt gezocht heb haha
Ik zou ook zeggen 54s, maar een beetje extra bevestiging is altijd fijn.
Ik ga sowieso die ACR eens opbouwen om te testen.
En in dit voorbeeld is het dus de Colnago, maar kan gelden voor meerdere fietsen. Eigenlijk moet ik geen groter frame nemen met een kortere stuurpen..
Ik zou ook zeggen 54s, maar een beetje extra bevestiging is altijd fijn.
Ik ga sowieso die ACR eens opbouwen om te testen.
En in dit voorbeeld is het dus de Colnago, maar kan gelden voor meerdere fietsen. Eigenlijk moet ik geen groter frame nemen met een kortere stuurpen..
Als je het goed wilt doen, kun je het stuur zelf ook nog bekijken. Dus hoe compact is het stuur t.a.v. de positie van de shifters. Daar is die halve centimeter mogelijk terug te winnen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15997
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je kan ze bijna tot op de mm kopen
Nieuwe PRO Vibe stuurpennen, afkomstig van wielerploeg. Stuurpennen worden geleverd inclusief bijhorende topcap.
Stuurpennen €50,-
Beschikbaar in maten:
80mm
81mm
82mm
89mm
99mm
104mm
105mm
106mm
107mm
110mm
115mm
116mm
120mm
124mm
125mm
126mm
129mm
130mm
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Hahaha, ik had het nog niet getypt of ik zag die advertentie inderdaad langskomen op Facebook . Toeval bestaat niet..
Maar dan de vraag: 54s met een 12cm pen of een 56s met een 10,5 cm pen.. spacers scheelt maar 0,5cm, dat vind ik verwaarloosbaar..
Maar dan de vraag: 54s met een 12cm pen of een 56s met een 10,5 cm pen.. spacers scheelt maar 0,5cm, dat vind ik verwaarloosbaar..
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6108
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
1.89... Zou ik een 54 frame erg klein vinden. Maargoed het gaat niet om het getalletje..maar om de fit.
Ik zou persoonlijk liever met een spacer minder rijden dan een spacer meer... Maar dat is puur optisch en 't verschil in dit geval is niet groot.
Een 56 een dranghek noemen... Gaat ook wat ver, maar als die zo oogt voor jou, kan dat doorslaggevend zijn natuurlijk.
Ik zou persoonlijk liever met een spacer minder rijden dan een spacer meer... Maar dat is puur optisch en 't verschil in dit geval is niet groot.
Een 56 een dranghek noemen... Gaat ook wat ver, maar als die zo oogt voor jou, kan dat doorslaggevend zijn natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Het zijn wel sloping frames. Dus de 54s komt overeen met een +/- 58 en de 56s met een +/- 60.. (handig al die fabrikanten met hun eigen frame aanduidingen en lang leve stack en reach). En dranghek was meer een geintje, een 62 wordt pas een drankhek .