Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuzenhulp: Wilier - Sensa - Merida

marco--p
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:27

marco--p 22 jun 2020 10:35

Nadat een ruime tijd op een fijne Prorace heb gefietst ben ik toe aan een nieuwe fiets.
In mijn zoektocht ben ik uitgekomen op de volgende 3 fietsen:

Sensa Giulia Disc Stone Titan.
Merida Reacto 7000 E
Wilier Cento 1 Air

Ik woon zelf in het vlakke Flevoland maar probeer wanneer het kan richting de Ardennen en Limburg te gaan en zeker 1x per jaar naar de bergen. Ik weet dat dit Aero fietsen zijn maar ik wil in de aankomende jaren ook de Dolomieten Marathon (als ik wordt uitgeloot) en de Haute Route Alps gaan fietsen.

Comfort is voor mij ook belangrijk omdat ik toch minimaal zo 250km per week maak en regelmatig meer. Verder moet het gewoon een goede fijn fiets zijn die er ook goed uit ziet.

Welke zouden jullie aanraden? Ik kan moeilijk een keuze maken.
Ik weet dat er al bij een ander onderwerp de discussie is of Di2 een toegevoegde waarde is. Maar ik vroeg mij af of jullie deze fietsen dan met alleen Ultegra zouden nemen of Ultegra Di2.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8584
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jun 2020 11:41

Ik ben Sensa fan🤗
De merida is meer comfor geo dan de Sensa.
Maar het Rood/Zwart moet je van houden.
Sensa kan je zelf kiezen qua afmontage,bij de Merida niet.
De Willier is ook vrij racy.
Kijk ook maar wat leverbaar is momenteel.
Mijn advies streep het tegen elkaar af,met alle 3 geen miskoop.
Zou wel een keer op die merida willen rijden persoonlijk.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

marco--p
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:27

marco--p 22 jun 2020 12:10

nijkie schreef: 22 jun 2020 11:41 Ik ben Sensa fan🤗
De merida is meer comfor geo dan de Sensa.
Maar het Rood/Zwart moet je van houden.
Sensa kan je zelf kiezen qua afmontage,bij de Merida niet.
De Willier is ook vrij racy.
Kijk ook maar wat leverbaar is momenteel.
Mijn advies streep het tegen elkaar af,met alle 3 geen miskoop.
Zou wel een keer op die merida willen rijden persoonlijk.

U heeft de G3 zie ik. Hoe bevalt die?
Het is inderdaad een pluspunt dat je bij Sensa zelf de afmontage kan doen en ik vind het ook fijn dat je er een 32 achter kan opzetten. Al denk ik dat je met een 30 achter ook de zwaarste bergen moet opkunnen als je maar genoeg traint.

Qua kleur vind ik de Merida zeker mooi al is de Sensa wat stoerder vind ik. Maar of ik het het prijsverschil waard vind (zo 500 euro) moet ik nog over nadenken.

Over de Wilier twijfel ik heel erg. Vind het een super mooi merk en een gave fiets. Maar zijn de Sensa (om en nabij de zelfde prijs) en Merida (stuk goedkoper) niet net zo goede fietsen?

marco--p
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2020 10:27

marco--p 22 jun 2020 12:10

nijkie schreef: 22 jun 2020 11:41 Ik ben Sensa fan🤗
De merida is meer comfor geo dan de Sensa.
Maar het Rood/Zwart moet je van houden.
Sensa kan je zelf kiezen qua afmontage,bij de Merida niet.
De Willier is ook vrij racy.
Kijk ook maar wat leverbaar is momenteel.
Mijn advies streep het tegen elkaar af,met alle 3 geen miskoop.
Zou wel een keer op die merida willen rijden persoonlijk.

U heeft de G3 zie ik. Hoe bevalt die?
Het is inderdaad een pluspunt dat je bij Sensa zelf de afmontage kan doen en ik vind het ook fijn dat je er een 32 achter kan opzetten. Al denk ik dat je met een 30 achter ook de zwaarste bergen moet opkunnen als je maar genoeg traint.

Qua kleur vind ik de Merida zeker mooi al is de Sensa wat stoerder vind ik. Maar of ik het het prijsverschil waard vind (zo 500 euro) moet ik nog over nadenken.

Over de Wilier twijfel ik heel erg. Vind het een super mooi merk en een gave fiets. Maar zijn de Sensa (om en nabij de zelfde prijs) en Merida (stuk goedkoper) niet net zo goede fietsen?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8584
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jun 2020 12:27

Ik heb een G2 velgrem en DA di2,reden waarom ik deze fiets nog steeds uitlaat is laag gewicht 7,1kg in maat 58.Wil ik vergelijkbaar in gewicht en afmontage dan kost mij dat veel muntjes en ik rij geen 1 km harder.
De Isaac die ik heb kan je ook in je rijtje zetten.
Geen idee waar je woont maar bij Reinders in Ruinerwold kan je prima terecht en goede prijzen,is ook Sensa en Willier dealer.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 jun 2020 17:24

marco--p schreef: 22 jun 2020 10:35 ...maar ik wil in de aankomende jaren ook de Dolomieten Marathon (als ik wordt uitgeloot) en de Haute Route Alps gaan fietsen.
Ik neem aan dat je "ingeloot" bedoelt?

Een 32 kun je natuurlijk ook nog op die andere fietsen zetten. Misschien niet gelijk bij aanschaf, maar dan wel later zelf. Neem aan dat de derailleurs dat wel aankunnen als ze standaard met een 30 worden geleverd.

Of je met een 30 de Dolomieten Marathon kunt rijden kunnen wij niet bepalen... beste referentie is je huidige verzet. Kun je daarmee boven komen? Dan kun je bepalen of de 30 of 32 volstaat. Ik neem aan dat alle modellen een 50-34 compact crank hebben, dan is 34-30 natuurlijk al best wel licht.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16039
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 jun 2020 18:52

marco--p schreef: 22 jun 2020 10:35 ......
Sensa Giulia Disc Stone Titan.
.....................
Als dit je maat is zou ik er een telefoontje aan durven wagen.
Sensa Guilia Evo Disc.jpg
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 jun 2020 18:57

De Merida Reacto zag ik in een test van Roadbike.de met afstand als laatste eindigen in een test van Aero racers. Menig niet aero frame presteert beter in de windtunnel.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 jun 2020 19:54

HarryuitHilversum schreef: 22 jun 2020 18:57 De Merida Reacto zag ik in een test van Roadbike.de met afstand als laatste eindigen in een test van Aero racers. Menig niet aero frame presteert beter in de windtunnel.
En wat merken wij daar van als recreatieve wielrenners? Volgens mij helemaal niets... als het de fiets van je dromen is, dan zou ik me er niet door laten tegenhouden.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 22 jun 2020 20:19

Interessant punt. Volgens de test scheelt het een recreatieve wielrenner ongeveer 3 minuten op een rit van 100 kilometer.

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 22 jun 2020 20:25

Aero gaat pas boven de 40 km/u echt een rol spelen heb ik begrepen. Belangrijk is dat je de fiets kiest waarvan de geometrie bij je past in de juiste maat. Van die fietsen die binnen die criteria vallen kies je diegene waar je blij van wordt. Dan ga je vanzelf vaker fietsen en dat levert meer snelheid op dan ietsje meer of minder Aero 😇. Succes met je keuze. Voor wat het waard is ik heb een Sensa Giulia G2 en het vaker fietsen verhaaltje gaat voor mij i.i.g. op☺️.

hayes

hayes 22 jun 2020 20:33

Kies

1. een goed passende fiets maar
2. (en even belangrijk) kies een fiets die je ook 'iets' doet.

Ik heb een jaar prentjes bekeken van een Sensa GIulia G2 en per toeval een overjaars model aan een prijsje tegen gekomen. En toen niet meer getwijfeld.

Die Giulia Evo vind ik heel mooi, idem voor de Wilier. De Merida is een 'mèh'-gevalletje ;) Helemaal nergens op gebaseerd, tenzij mijn smaak.

Plaats reactie