Wel of niet elektronisch schakelen?
Naast de vele voordelen ondervind ik wel 1 nadeel, dat grotendeels aan mezelf te wijten is.
Ik rem voornamelijk vooraan. Blijkbaar leg ik dan een vinger tegen de schakelhendel, waardoor er naar het grootste tandwiel (kleinste versnelling) wordt geschakeld, zonder dat ik me daar bewust van ben.
Uiteraard als ik terug wil optrekken, zet ik teveel kracht voor de geselecteerde versnelling en trap dus door..
Als iemand hier nog een goede tip eeft, zonder dat ik mijn vingers dien af te hakken, lees ik deze graag.
Dirk
Ik rem voornamelijk vooraan. Blijkbaar leg ik dan een vinger tegen de schakelhendel, waardoor er naar het grootste tandwiel (kleinste versnelling) wordt geschakeld, zonder dat ik me daar bewust van ben.
Uiteraard als ik terug wil optrekken, zet ik teveel kracht voor de geselecteerde versnelling en trap dus door..
Als iemand hier nog een goede tip eeft, zonder dat ik mijn vingers dien af te hakken, lees ik deze graag.
Dirk
In het kader van symptoom bestrijding, of misschien wel gebruik makend van het symptoom: linker en rechter remkabel omwisselen. Of DI2 kopen en alle schakelfuncties op de recherhandel uitschakelen, sync-shift op links, als dat uberhaupt kan.
[edit: oeps, die eerste suggestie helpt alleen om meer achter te gaan remmen, niet om het schakel manco op te lossen]
[edit: oeps, die eerste suggestie helpt alleen om meer achter te gaan remmen, niet om het schakel manco op te lossen]
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Je shifters gewoon wat naar binnenrichten? Of je remhendel wat dichterbij indien je deze af kunt stellen?
Met Etap in ieder geval geen last van. Daar schakel je het voorblad door L+R tegelijk in te drukken. Ook zijn de schakelpads vrij groot en hebben een duidelijke klik nodig. De
Met Etap in ieder geval geen last van. Daar schakel je het voorblad door L+R tegelijk in te drukken. Ook zijn de schakelpads vrij groot en hebben een duidelijke klik nodig. De
Simpel: goed opletten wat je doet en jezelf aanleren niet te schakelen tijdens het remmen. Hoe moeilijk kan het zijnddetaey schreef: ↑19 jul 2020 22:09 Naast de vele voordelen ondervind ik wel 1 nadeel, dat grotendeels aan mezelf te wijten is.
Ik rem voornamelijk vooraan. Blijkbaar leg ik dan een vinger tegen de schakelhendel, waardoor er naar het grootste tandwiel (kleinste versnelling) wordt geschakeld, zonder dat ik me daar bewust van ben.
Uiteraard als ik terug wil optrekken, zet ik teveel kracht voor de geselecteerde versnelling en trap dus door..
Als iemand hier nog een goede tip eeft, zonder dat ik mijn vingers dien af te hakken, lees ik deze graag.
Dirk
Hartelijk dank voor de tip. Remhendels bijgesteld en uitgetest. Probleem de wereld uit.ypuh schreef: ↑20 jul 2020 10:04 Je shifters gewoon wat naar binnenrichten? Of je remhendel wat dichterbij indien je deze af kunt stellen?
Met Etap in ieder geval geen last van. Daar schakel je het voorblad door L+R tegelijk in te drukken. Ook zijn de schakelpads vrij groot en hebben een duidelijke klik nodig. De
Dirk
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Mooi dat je het nog even laat weten .
Zelf een vrij grote jongen, maar heb m'n remhendels ook wat dichterbij staan simpelweg omdat ik het fijner vind en op die manier wat meer controle heb. Daardoor wel wat minder leverpull op de velgremmen, maar soit.
- Globeskater1983
- Forum-lid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23
Het is nu wel zo goed als zeker dat het elektronisch schakelen voor mij gaat worden. Nu nog de keuze voor de fiets.
Hoe langer je wacht, hoe groter je budgetGlobeskater1983 schreef: ↑29 jul 2020 11:53 Het is nu wel zo goed als zeker dat het elektronisch schakelen voor mij gaat worden. Nu nog de keuze voor de fiets.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
De Roubaix komt toch veel te hoog uit met die rare vering?Globeskater1983 schreef: ↑29 jul 2020 11:53 Het is nu wel zo goed als zeker dat het elektronisch schakelen voor mij gaat worden. Nu nog de keuze voor de fiets.
De Canyon was je droomfiets. Tijd om die droom werkelijkheid te laten worden zou ik zeggen.
Campagnolo Ultra Dork
Ik vind dat er ook een serieus verschil is in hoe de handgreep in je hand voelt. Heb zelf een ultegra mechanisch en een ultegra di2, daarnaast m'n vriendin een sram red mechanisch en een 105 mechanisch maar ook hydraulisch ivm schijf. Liggen alle 4 heel anders in de hand.. Waarbij ikzelf toch echt de di2 het fijnst vind. Smal/rank. Maar dat verschilt uiteraard per persoon. Maar bedoel dus iig te zeggen.. Misschien iets om rekening mee te houden als vrouw/man met kleine handjes
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Is er een fabrikant die met z’n elektronisch schakelsysteem het mogelijk maakt om automatisch te schakelen? Dat je bijvoorbeeld ingeeft dat je met een trapfrequentie van 90 wilt rijden en dat ie zelf een tandje afschakelt wanneer je 110 rijdt?Woefdram schreef: ↑19 jul 2020 17:11 Gear Ratio, laat de combi v/a zien. Werkt het beste als je niet teveel overlappende versnellings hebt.
Zo’n app gebruikt de cadans, wielomtrek en snelheid om de bijbehorende overbrengsverhouding te berekenen. Vervolgens zoekt hij in zijn tabelletje op welke v/a daar het dichtst in de buurt komt. Dat tabelletje heeft hij gevuld met de bladen en kransen die jij hem opgegeven hebt. Komen er in dat tabelletje dezelfde overbrengsverhoudingen voor of zitten ze akelig dicht bij elkaar dan heeft de app geen idee welke te kiezen. Er zijn dacht ik ook apps die alleen de cassette doen en niet voor maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Dát lijkt mij dan wel handig voor een elektronisch systeem.
Graag ook dat je tijdens de rit zelf naar wens kunt instellen welke frequentie je wilt rijden.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6