Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wel of niet elektronisch schakelen?

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 19 jul 2020 22:09

Naast de vele voordelen ondervind ik wel 1 nadeel, dat grotendeels aan mezelf te wijten is.

Ik rem voornamelijk vooraan. Blijkbaar leg ik dan een vinger tegen de schakelhendel, waardoor er naar het grootste tandwiel (kleinste versnelling) wordt geschakeld, zonder dat ik me daar bewust van ben.
Uiteraard als ik terug wil optrekken, zet ik teveel kracht voor de geselecteerde versnelling en trap dus door..

Als iemand hier nog een goede tip eeft, zonder dat ik mijn vingers dien af te hakken, lees ik deze graag.

Dirk

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2267
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 19 jul 2020 22:28

In het kader van symptoom bestrijding, of misschien wel gebruik makend van het symptoom: linker en rechter remkabel omwisselen. Of DI2 kopen en alle schakelfuncties op de recherhandel uitschakelen, sync-shift op links, als dat uberhaupt kan.

[edit: oeps, die eerste suggestie helpt alleen om meer achter te gaan remmen, niet om het schakel manco op te lossen]

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 jul 2020 10:04

Je shifters gewoon wat naar binnenrichten? Of je remhendel wat dichterbij indien je deze af kunt stellen?

Met Etap in ieder geval geen last van. Daar schakel je het voorblad door L+R tegelijk in te drukken. Ook zijn de schakelpads vrij groot en hebben een duidelijke klik nodig. De

senior
Forum-lid
Berichten: 2217
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 20 jul 2020 10:55

ddetaey schreef: 19 jul 2020 22:09 Naast de vele voordelen ondervind ik wel 1 nadeel, dat grotendeels aan mezelf te wijten is.

Ik rem voornamelijk vooraan. Blijkbaar leg ik dan een vinger tegen de schakelhendel, waardoor er naar het grootste tandwiel (kleinste versnelling) wordt geschakeld, zonder dat ik me daar bewust van ben.
Uiteraard als ik terug wil optrekken, zet ik teveel kracht voor de geselecteerde versnelling en trap dus door..

Als iemand hier nog een goede tip eeft, zonder dat ik mijn vingers dien af te hakken, lees ik deze graag.

Dirk
Simpel: goed opletten wat je doet en jezelf aanleren niet te schakelen tijdens het remmen. Hoe moeilijk kan het zijn :roll:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16271
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 jul 2020 11:33

Dan vind is vingers afhakken spectaculairder.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 22 jul 2020 18:01

ypuh schreef: 20 jul 2020 10:04 Je shifters gewoon wat naar binnenrichten? Of je remhendel wat dichterbij indien je deze af kunt stellen?

Met Etap in ieder geval geen last van. Daar schakel je het voorblad door L+R tegelijk in te drukken. Ook zijn de schakelpads vrij groot en hebben een duidelijke klik nodig. De
Hartelijk dank voor de tip. Remhendels bijgesteld en uitgetest. Probleem de wereld uit.
Dirk

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 jul 2020 20:16

ddetaey schreef: 22 jul 2020 18:01 Hartelijk dank voor de tip. Remhendels bijgesteld en uitgetest. Probleem de wereld uit.
Dirk
Mooi dat je het nog even laat weten :like:.

Zelf een vrij grote jongen, maar heb m'n remhendels ook wat dichterbij staan simpelweg omdat ik het fijner vind en op die manier wat meer controle heb. Daardoor wel wat minder leverpull op de velgremmen, maar soit.

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 29 jul 2020 11:53

Het is nu wel zo goed als zeker dat het elektronisch schakelen voor mij gaat worden. Nu nog de keuze voor de fiets.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 30 jul 2020 16:54

Globeskater1983 schreef: 29 jul 2020 11:53 Het is nu wel zo goed als zeker dat het elektronisch schakelen voor mij gaat worden. Nu nog de keuze voor de fiets.
Hoe langer je wacht, hoe groter je budget :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16271
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 jul 2020 21:21

Globeskater1983 schreef: 29 jul 2020 11:53 Het is nu wel zo goed als zeker dat het elektronisch schakelen voor mij gaat worden. Nu nog de keuze voor de fiets.
De Roubaix komt toch veel te hoog uit met die rare vering?

De Canyon was je droomfiets. Tijd om die droom werkelijkheid te laten worden zou ik zeggen.
Campagnolo Ultra Dork

Critic
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 31 jul 2020 17:33

Ik vind dat er ook een serieus verschil is in hoe de handgreep in je hand voelt. Heb zelf een ultegra mechanisch en een ultegra di2, daarnaast m'n vriendin een sram red mechanisch en een 105 mechanisch maar ook hydraulisch ivm schijf. Liggen alle 4 heel anders in de hand.. Waarbij ikzelf toch echt de di2 het fijnst vind. Smal/rank. Maar dat verschilt uiteraard per persoon. Maar bedoel dus iig te zeggen.. Misschien iets om rekening mee te houden als vrouw/man met kleine handjes

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 31 jul 2020 21:39

Woefdram schreef: 19 jul 2020 17:11 Gear Ratio, laat de combi v/a zien. Werkt het beste als je niet teveel overlappende versnellings hebt.

Zo’n app gebruikt de cadans, wielomtrek en snelheid om de bijbehorende overbrengsverhouding te berekenen. Vervolgens zoekt hij in zijn tabelletje op welke v/a daar het dichtst in de buurt komt. Dat tabelletje heeft hij gevuld met de bladen en kransen die jij hem opgegeven hebt. Komen er in dat tabelletje dezelfde overbrengsverhoudingen voor of zitten ze akelig dicht bij elkaar dan heeft de app geen idee welke te kiezen. Er zijn dacht ik ook apps die alleen de cassette doen en niet voor maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Is er een fabrikant die met z’n elektronisch schakelsysteem het mogelijk maakt om automatisch te schakelen? Dat je bijvoorbeeld ingeeft dat je met een trapfrequentie van 90 wilt rijden en dat ie zelf een tandje afschakelt wanneer je 110 rijdt?
Dát lijkt mij dan wel handig voor een elektronisch systeem.
Graag ook dat je tijdens de rit zelf naar wens kunt instellen welke frequentie je wilt rijden.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie