Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Zelfbouw aerobike 2020

Jordansz
Forum-lid

Jordansz 12 mei 2020 17:54

Na lang wikken en wegen besloten om zelf een aerobike te gaan bouwen. Ik had een canyon aeroad op het oog maar deze is niet leverbaar en toch niet helemaal naar mijn smaak.

Omdat aerobikes volgens mij best populair zijn onder een grote groep fietsers leek het me interessant mijn vorderingen in een topic bij te houden.

Basis idee zover:

Frame
Chinees aeroframe met optie tot geïntegreerde kabels. Zwart zoals de aeroad. Zal de geometrie moeten controleren. Had gelezen dat spullen uit China halen momenteel problematisch is.

Aero cockpit
Aerocockpit ( waarschijnlijk ook Chinees ) iets met een goed prijskwaliteitsverhouding. Ik las dat het gewicht niet eens zo uitmaakt wel de vorm ten opzichte van een reguliere cockpit. Niet zo heel spannend waarschijnlijk goed is goed.

Shimano set
Al mijn fietsen hebben Shimano dus zou gaan voor een 105 set. De upgrade naar ultegra is voor de semi pro renner niet interessant wat ik zo lees. De nieuwe 105 schakelt bijna net zo lekker als de ultegra. Hier dus wat besparing mogelijk.

een Aero zadel
Geen idee wat er te koop is iets met een leuke prijs kwaliteit zal nog moeten onderzoeken wat leuke zadels zijn.

Wielen
Wat lastiger de vraag alsnog Carbon veel over ingelezen. Niet rationeel maar het moeten wel aerovelgen worden, voor die look. Iets met sex on wheels ofzo ;)

Aero wielen met continental 25 of 23 ik lees carbon heeft weinig zin in budget modellen dus wellicht beginnen met Alu Aero wielen. Ipv dure Carbon wielen van 1500 of 2k iets in de prijs range van 500/750. In hoeverre Carbon wielen uit China nog een optie zijn geen idee? Die vallen ws onder budget en dus af.

disc brakes
Rest van de onderdelen zoveel mogelijk Shimano en standaard afmontage. Geen exotische componenten. Standaard disc brakes van Shimano.

Dit is het basis idee met motivatie voor elk component nu nog op zoek vooral eerst naar een mooi aeroframe aangezien dat toch de basis is.

Nu is dit het basis idee ik zal mij verder moeten verdiepen in welke onderdelen en gereedschap er aangeschaft dient te worden. Tips inzake de componenten zijn welkom en heb je zelf al een aerobike gebouwd dan erg benieuwd naar componentkeuze en prijzen.

Waar een los frame van giant of canyon al op 2500 euro zit kan je met een works well van 700 dollar al flink besparen. Uiteraard zullen losse onderdelen wel wat duurder zijn.

sge
Forum-lid

sge 12 mei 2020 18:21

Volgens mij zat te vinden hierover op dit forum, noem het gewoon fiets opbouwen of frame opbouwen, veel meer ben je zo te lezen niet van plan.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 12 mei 2020 18:44

Maak vooral eerst een goede begroting, waar alles op staat wat je nodig hebt.
Al die kleine dingetjes tikken fors aan (100 euro aan banden, 30 euro stuurlint, kabelsetje, velglint, pedalen etc.), dus je moet niet gek opkijken als je voor het zelfde geld een kant en klare fiets kunt kopen die aan dezelfde eisen voldoet.

buddo
Forum-lid

buddo 12 mei 2020 19:25

Je weet dat er een topic is met mensen die zelf een frame uit China opbouwen?

Zie hier: viewtopic.php?f=2&t=3897

Overigens heb ik geen idee wat je bedoelt met een "aero zadel"... daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou vooral een zadel kopen wat lekker zit.

Er is in het wielen onderdeel ook een topic dat alleen maar over carbon wielen uit China gaat. Ga daar ook eens in kijken.

Plaats reactie