Omdat aerobikes volgens mij best populair zijn onder een grote groep fietsers leek het me interessant mijn vorderingen in een topic bij te houden.
Basis idee zover:
Frame
Chinees aeroframe met optie tot geïntegreerde kabels. Zwart zoals de aeroad. Zal de geometrie moeten controleren. Had gelezen dat spullen uit China halen momenteel problematisch is.
Aero cockpit
Aerocockpit ( waarschijnlijk ook Chinees ) iets met een goed prijskwaliteitsverhouding. Ik las dat het gewicht niet eens zo uitmaakt wel de vorm ten opzichte van een reguliere cockpit. Niet zo heel spannend waarschijnlijk goed is goed.
Shimano set
Al mijn fietsen hebben Shimano dus zou gaan voor een 105 set. De upgrade naar ultegra is voor de semi pro renner niet interessant wat ik zo lees. De nieuwe 105 schakelt bijna net zo lekker als de ultegra. Hier dus wat besparing mogelijk.
een Aero zadel
Geen idee wat er te koop is iets met een leuke prijs kwaliteit zal nog moeten onderzoeken wat leuke zadels zijn.
Wielen
Wat lastiger de vraag alsnog Carbon veel over ingelezen. Niet rationeel maar het moeten wel aerovelgen worden, voor die look. Iets met sex on wheels ofzo
Aero wielen met continental 25 of 23 ik lees carbon heeft weinig zin in budget modellen dus wellicht beginnen met Alu Aero wielen. Ipv dure Carbon wielen van 1500 of 2k iets in de prijs range van 500/750. In hoeverre Carbon wielen uit China nog een optie zijn geen idee? Die vallen ws onder budget en dus af.
disc brakes
Rest van de onderdelen zoveel mogelijk Shimano en standaard afmontage. Geen exotische componenten. Standaard disc brakes van Shimano.
Dit is het basis idee met motivatie voor elk component nu nog op zoek vooral eerst naar een mooi aeroframe aangezien dat toch de basis is.
Nu is dit het basis idee ik zal mij verder moeten verdiepen in welke onderdelen en gereedschap er aangeschaft dient te worden. Tips inzake de componenten zijn welkom en heb je zelf al een aerobike gebouwd dan erg benieuwd naar componentkeuze en prijzen.
Waar een los frame van giant of canyon al op 2500 euro zit kan je met een works well van 700 dollar al flink besparen. Uiteraard zullen losse onderdelen wel wat duurder zijn.