Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Newby zoekt fiets

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 mei 2020 12:28

Van de TCR en de G3 staan de geometry tabellen op de website van de fabrikant. Dmv stack en reach te vergelijken weet je hoe sportief ze zitten tov elkaar.

Wat ik ook een mooie aero fiets vindt is de Wilier cento 1air. Die moet (met velgremmen) ook wel te vinden zijn voor ongeveer 2000 euro.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 mei 2020 12:38

Aardig lijstje. Ik zou er toch twee van schrappen: De Merida reacto is voor een aero bike niet erg aero en kwam als slechtste uit de windtunnel in een vergelijkende test. De Giant Propel heeft een heel diepe en gestrekte zit. En dat de profs de Propel niet gebruiken, zegt wel iets.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 09 mei 2020 14:21

Hmmm, ok. De Merida wordt dan geschrapt indd. Heb je een linkje naar die test? Die is sowieso wel interessant :)

Die diepe en gestrekte zit werkt wel mee aan een goede aero houding lijkt mij. Maar wellicht ben ik daar niet lenig genoeg voor :P

Hoeveel verschil moet ik eigenlijk verwachten tussen een echte aero fiets en bv. een Canyon Ultimate 7? Natuurlijk zal een aero een iets diepere zit hebben, maar hoeveel scheelt dat voor je luchtweerstand nu daadwerkelijk? Hoeveel sneller/langzamer ga ik bij een gelijk wattage onder gelijke omstandigheden tussen een aero en gewone fiets?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2020 15:37

Dat is de pro-Canyon praat van Harry.

De Propel werd gewoon gebruikt door profs en dat zegt nog niks. Vaak bepaald de sponsor waar op gereden moet worden, desnoods alleen voor de mindere goden.

Het verschil in zithouding maakt meer verschil dan een klein beetje aero voordeel in de windtunnel. En waarschijnlijk gaat dat bij jou samen met de benen het enige verschil maken. Als je de Merida mooi vindt en de prijs is goed, dan zou ik hem niet laten afvallen omwille van een pro Duitse windtunnel test.
Campagnolo Ultra Dork

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 09 mei 2020 16:27

Ernie C. schreef: 09 mei 2020 15:37 Dat is de pro-Canyon praat van Harry.


Het verschil in zithouding maakt meer verschil dan een klein beetje aero voordeel in de windtunnel. En waarschijnlijk gaat dat bij jou samen met de benen het enige verschil maken.
Bedoel je dat je op een fiets die comfortabeler zit meer extra vermogen kan leveren dan het aero effect oplevert? Of begrijp en ik je nu verkeerd?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2020 16:47

Nee, ik bedoel dat een aerodynamische houding meer zoden aan de dijk zet dan een aero frame in een wedstrijd.

Maar vooral als je op een comfortabele fiets meer trainingskilometers kan/wil maken is dat weer de beste keus als je maar één fiets tot je beschikking hebt.
Campagnolo Ultra Dork

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 09 mei 2020 18:04

Dus dan zou ik, als beginner en niet heel lenig, wellicht toch beter af zijn met een endurance?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 mei 2020 18:35

Of je een endurance en normale racefiets neemt hangt ook een beetje van je eigen lichaamsmaten af. Op beide zit je wel wat comfortabeler dan een aero fiets. En uiteindelijk fiets je het hardst op een fiets waar je goed op past. Ook op normale racefietsen kun je sportief en aero zitten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2020 18:44

Lenigheid heeft er niet zoveel mee te maken. Stijver dan ik komt het bijna niet maar toch ik kan ik redelijk diep zitten.

Ik zou inderdaad naar een beetje allround geometrie kijken. Je weet immers nog niet zo goed wat je kunt en prettig vindt. Begin je met maximale spacers onder de stuurpen, dan zit je aardig endurance. Later kun je dit wat afbouwen. Waarschijnlijk is dit ook wel te combineren met een beetje aero eigenschappen/looks (Basso Venta!)
Campagnolo Ultra Dork

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 mei 2020 23:01

Ernie C. schreef: 09 mei 2020 15:37 Dat is de pro-Canyon praat van Harry.

De Propel werd gewoon gebruikt door profs en dat zegt nog niks. Vaak bepaald de sponsor waar op gereden moet worden, desnoods alleen voor de mindere goden.

Het verschil in zithouding maakt meer verschil dan een klein beetje aero voordeel in de windtunnel. En waarschijnlijk gaat dat bij jou samen met de benen het enige verschil maken. Als je de Merida mooi vindt en de prijs is goed, dan zou ik hem niet laten afvallen omwille van een pro Duitse windtunnel test.
Ik ga op tests af en daar komt Canyon over het algemeen heel goed uit. Niet alleen in Duitse tests overigens. Heb voor zover ik me kan herinneren geen tests gezien waarin de Propel goed uit komt.
Tests zeggen natuurlijk niet alles en ben het met je eens dat als je een fiets mooi en cool vindt, dat op zichzelf een reden is om een fiets te kopen.
Maar als je twijfelt, zoals veel mensen die om advies vragen op het forum, dan zijn testresultaten een objectieve graadmeter.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 10 mei 2020 03:24

Aero fietsen worden getest op hun aerodynamica in de windtunnel ZONDER een persoon op die fiets.
Een aero test met een persoon op die fiets is eigenlijk de juiste test, het complete plaatje.
En dan telt hoe diep je kan zitten, waardoor die aerodynamica het best tot z'n recht komt...
De winst die je behaald met een aero zit komt pas tot uitdrukking bij hogere snelheden, ga gewoon eerst lekker fietsen, de rest komt vanzelf naarmate je meer en langer fietst.

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 10 mei 2020 13:14

scottpch schreef: 10 mei 2020 03:24 De winst die je behaald met een aero zit komt pas tot uitdrukking bij hogere snelheden, ga gewoon eerst lekker fietsen, de rest komt vanzelf naarmate je meer en langer fietst.
Boven de 35/uur heb ik begrepen. Dat haal ik met mijn huidige fiets in aero houding.

Als ik nu eerst ga fietsen en dan de rest naarmate ik langer fiets impliceert dat eigenlijk dat ik over enige tijd over zal moeten stappen op een andere fiets? Als dat zo is dan zou dat mijn keuze en budget nu aanzienlijk kunnen beïnvloeden.

Ik zoek nu eigenlijk een fiets waar ik jaren mee wil gaan doen. Of is dat als beginner niet realistisch?
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Plaats reactie