Hey Ernie, ik had enkel een ridley x-trail maar deze is een 2 tal weken verkocht. Nu heb ik nog een cube travel pro en deze heeft ook een bovenbuis van 58cm maar heeft een recht stuur zadel staat op 78.5cm ongeveer hier had ik mij ook is voor laten opmeten ooit. Ja daarom dat ik ook twijfelde over de 58cm lange bovenbuis voor een gravelbike. Hey Ernie ik had nog een vraagje denk jij dat een zadelbuis van 31.6mm harder aanvoelt dan een 27.2mm in hetzelfde materiaal want heb ook is naar de Kona Rove NRB gezien (alu) maar deze heeft een 31.6mm pen en de Ridley een 27.2mm. Banden zijn hetzelfde +-47mm en Kona is double butted en de Ridley is wel Triple butted. Zou de Kona dan echt harder zijn dan Ridley en is er ook een voordeel aan een pen die dikker is?
Mvg. Maarten.
Welke gravelbike Ridley, Cannondale, Kona
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 21 sep 2018 12:34
Een fiets met recht stuur mag inderdaad wat langer zijn dan een race/gravelfiets. Ik zou dan uitgaan van de X-trail en dan bij voorkeur iets korter en 2cm hoger want 4,5cm spacers is wel heel veel. Met 2,5cm spacers kun je ook nog altijd wat zakken.
In principe geeft een 27,2mm pen meer comfort maar ik heb ook genoeg comfortabele fietsen gereden met een 31,6mm zadelpen. Voor een gravelracer waar je de trails mee gaat opzoeken kan 31,6 dan weer een voordeel zijn omdat het wat degelijker is.
Double/triple butted geldt voor de voorste driehoek van het frame. De achterste driehoek zorgt veel meer voor het comfort maar die buizen zijn zelden (nooit?) butted. Theoretisch kan het verschil maken maar eigenlijk geldt voor comfort vooral het complete ontwerp van het frame. Je zult dus echt moeten proefrijden om het te ervaren.
In principe geeft een 27,2mm pen meer comfort maar ik heb ook genoeg comfortabele fietsen gereden met een 31,6mm zadelpen. Voor een gravelracer waar je de trails mee gaat opzoeken kan 31,6 dan weer een voordeel zijn omdat het wat degelijker is.
Double/triple butted geldt voor de voorste driehoek van het frame. De achterste driehoek zorgt veel meer voor het comfort maar die buizen zijn zelden (nooit?) butted. Theoretisch kan het verschil maken maar eigenlijk geldt voor comfort vooral het complete ontwerp van het frame. Je zult dus echt moeten proefrijden om het te ervaren.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 21 sep 2018 12:34
Hey Ernie zou ik dan in een Kona Rove NRB beter naar een 52 gaan? De 54 komt bijna overeen met een Medium van de Ridley bij een Small van Ridley ga ik te veel drop hebben denk ik. Of gaan deze modellen mij gewoon niet passen en gaat een Merida Silex de beste optie zijn?
Kona Rove NRB
GEOMETRY mm
SIZE 52 54 56 58
1 ST LENGTH 520 540 560 580
2 TT LENGTH 546 563 579 599
3 REACH 383 388 392 400
4 STACK 570 590 610 630
5 STANDOVER764 781 802 820
6 HT ANGLE 71.0 71.0 71.5 71.5
7 HT LENGTH 144.3 165.4 186.6 207.7
8 ST ANGLE 74.0 73.5 73.0 72.5
9 CS LENGTH 435 435 435 435
10 BB DROP 72 72 70 70
11 BB HEIGHT 270 270 272 272
Alvast bedankt Maarten
Kona Rove NRB
GEOMETRY mm
SIZE 52 54 56 58
1 ST LENGTH 520 540 560 580
2 TT LENGTH 546 563 579 599
3 REACH 383 388 392 400
4 STACK 570 590 610 630
5 STANDOVER764 781 802 820
6 HT ANGLE 71.0 71.0 71.5 71.5
7 HT LENGTH 144.3 165.4 186.6 207.7
8 ST ANGLE 74.0 73.5 73.0 72.5
9 CS LENGTH 435 435 435 435
10 BB DROP 72 72 70 70
11 BB HEIGHT 270 270 272 272
Alvast bedankt Maarten
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 21 sep 2018 12:34
Hey Ernie dit was een medium.
Stack 584mm
Reach 386mm
Seattube 540mm
Toptube 565mm
Balhoofd 158mm
Grtz Maarten
Stack 584mm
Reach 386mm
Seattube 540mm
Toptube 565mm
Balhoofd 158mm
Grtz Maarten
Die Silex heeft wel een rare geometrie. De reach is extreem lang en en de stack heel hoog. Hij wordt standaard met zadelpen zonder setback geleverd. Het is dus de bedoeling om heel erg boven je bracket te gaan zitten. Maar in een kleine maat zou hij volgens mij redelijk normaal uitkomen. In jouw geval moet je dan de kleinste maat hebben . Je hebt dan dezelfde stack en reach als een Trek Checkpoint in maat 58, wat de één na grootste is...
Buiten die twee weet ik zo één twee niks te noemen wat niet rond dezelfde stack en reach uitkomt al wat je al had. Dan krijg je de keuze, veel spacers, wat overigens niet gevaarlijk is. Dat is meer iets uit de begindagen van carbon frames/vorken. Of een maat groter met een kortere stuurpen. Welke van die twee jij het fijnst vindt rijden kun je het beste zelf ervaren d.m.v. proefritten.
Buiten die twee weet ik zo één twee niks te noemen wat niet rond dezelfde stack en reach uitkomt al wat je al had. Dan krijg je de keuze, veel spacers, wat overigens niet gevaarlijk is. Dat is meer iets uit de begindagen van carbon frames/vorken. Of een maat groter met een kortere stuurpen. Welke van die twee jij het fijnst vindt rijden kun je het beste zelf ervaren d.m.v. proefritten.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 21 sep 2018 12:34
Hey iedereen, gisteren toch terug een Ridley besteld de kanzo A met 650B wielen en in een custom kleur (was nog een actie op). Was ook nog voor de cannondale topstone gaan kijken maar stond standaard op 700c wielen en wou toch 650B proberen kon ook een 2de wielset nemen maar ik ben een recreant fietser dus. Nu de afmetingen en kwaliteit van de beide frames zal ook niet veel verschil opzitten denk ik. De ridley zou ergens in april geleverd worden. Heb ook nog getwijfeld over de kona rove st en de alu rove. De rove st een beetje voor het gewicht en de AL is gewoon butted en 31.6mm zadel pen misschien dat dit niet veel maakt voor comfort maar wou het risico niet nemen. De extra spacers kan ik misschien laten zakken met der tijd als ik wat langer fiets. Aan iedereen nog is bedankt om mee te denken !!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 21 sep 2018 12:34
Hey LCSMET, komt in orde