Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste endurance racefiets

Captainhindsight
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:05

Captainhindsight 17 aug 2019 13:43

Beste medefietsers,

Ook ik ben met het fietsvirus besmet, ooit bedoeld om flink af te vallen, maar nu niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Het is nu wel echt tijd voor een upgrade naar een racefiets. Mijn huidige fiets is een cube editor (2018) :P :? .

Eisen van de fiets:
- Betrouwbare fiets
- Budget 1500 - 1800
- Hoeft niet de lichste te zijn
- Woon-werk verkeer (65 - 70km per dag)
- +- 15.000km per jaar
- Fiets voornamelijk solo
- Geschikt voor tochten tm 400km
- Endurance geometrie
- Redelijke allround wielset
- Wordt gebruikt in allerlei weersomstandigheden
- Schijfremmen (velgremmen geven mij niet de zekerheid in regenachtige omstandigheden)
- Groupset 105 r7000 + (ik weet niet of ultrega veel toegevoegde waarde heeft voor mij)

De volgende fietsen heb ik op het oog:

Canyon Endurace AL disc 7.0
https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... /2178.html

Endurace CF SL Disc 7.0 - (ik vraag me af of carbon toegevoegde waarde heeft voor mij)
https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... /2184.html

Canyon Grail AL 7.0 - (ben alleen bang dat ik hier flink op snelheid ga inleveren)
https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... roesse=2XL

Scott addict 20 disc
https://www.12gobiking.nl/scott-addict- ... hFEALw_wcB

Over 2 weken ga ik in elk geval naar Koblenz om de Canyon fietsen in het echt te bewonderen.

Hebben jullie nog advies, zie ik nog fietsen over het hoofd, of moet ik mijn wensenlijst aanpassen?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Captainhindsight op 17 aug 2019 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 aug 2019 15:24

Zeker de canyon cf sl disc dan. Hun zadelpen is naar het schijnt echt heel comfortabel en ik zou ook zeker carbon nemen. Ik heb een alu bmc en een carbon ultimate en het verschil in comfort qua demping is echt enorm.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2043
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 17 aug 2019 16:29

+1 voor een carbon frame gezien jouw wensen en km per jaar. Ik zag gisteren op Mp bij vos in Zwanenburg ook heel fikse kortingen op Sensa’s.
Canyon heeft in de basis al een erg goede prijs kwaliteit verhouding en mijn canyon mtb bevalt me prima. Maar wellicht kun je in het naseizoen ook een mooie deal scoren bij een ander merk omdat de kortingen daar vaak net wat groter zijn.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1267
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 17 aug 2019 22:07

Je hebt nu een Cube, maar op je shortlist komt bv de Cube Attain niet voor. Zou je nog kunnen overwegen, prima fietsen.
Ik weet niet waar je precies woont, maar als je in noordoost Nederland woont zou je op weg naar Koblenz ook langs Rose in Bocholt kunnen gaan.

Hierboven wordt Vos in Zwanenburg genoemd, wanneer je daar naar toe wilt is het verstandig om het topic over dat bedrijf even te lezen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2043
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 17 aug 2019 22:45

Sorry, ik was verder onbekend met de fietsenmaker die ik hierboven noem. Reputatie is niet al te best lees ik nu.
Dan maar Wim de vos in Oosterhout. Iets minder korting maar nog steeds fors en betere reputatie.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1267
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 17 aug 2019 23:04

als je precies weet wat je wilt kun je (relatief) goedkoop slagen bij Vos in Zwanenburg. Als je niet zeker bent over wat je wilt of goed advies wilt, moet je hem misschien maar mijden.

svenvs
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 feb 2017 18:58
Locatie: BE

svenvs 18 aug 2019 23:12

Captainhindsight schreef: 17 aug 2019 13:43
Endurace CF SL Disc 7.0 - (ik vraag me af of carbon toegevoegde waarde heeft voor mij)
https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... /2184.html

Canyon Grail AL 7.0 - (ben alleen bang dat ik hier flink op snelheid ga inleveren)
https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... roesse=2XL
Heb zelf een Endurace CF SL sinds 2017, maar owv een aanrijding enkele weken geleden en een aanslepende verzekeringskwestie heb ik 2 weken geleden een Grail CF SL gekocht. Deze zal voorlopig de Endurace vervangen maar daarna ook gebruikt worden voor woon-werk, gravelritjes, slechtweerfiets, ...
Met de Grail verlies je inderdaad een beetje aan snelheid, maar mijn eerste indruk is dat dit meevalt. Zelf ga ik wel een 2e wielsetje kopen en daarop dan gewone 25 of 28mm bandjes leggen omdat dit toch wat lichter loopt op gewone wegen / fietspaden.

Zelf heb ik ook nog een Exceed CF SL (mountainbike) maar in principe kan de Grail ook gebruikt worden op simpele MTB routes.
De inzetbaarheid is dus nog iets breder dan bij de Endurace, maar ik kan beide wel aanraden. Persoonlijk zou ik de keuze laten afhangen van het feit of je er ook offroad ritjes mee wil doen.

Captainhindsight
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:05

Captainhindsight 19 aug 2019 12:34

Iedereen bedankt voor de adviezen!

Swedish Chef schreef: 17 aug 2019 22:07 Je hebt nu een Cube, maar op je shortlist komt bv de Cube Attain niet voor. Zou je nog kunnen overwegen, prima fietsen.
Ik weet niet waar je precies woont, maar als je in noordoost Nederland woont zou je op weg naar Koblenz ook langs Rose in Bocholt kunnen gaan.

Hierboven wordt Vos in Zwanenburg genoemd, wanneer je daar naar toe wilt is het verstandig om het topic over dat bedrijf even te lezen.
Met de Cube heb ik wel een aantal problemen gehad. Dit zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de Attain. Maar dan wordt het al snel een gevoelskwestie.

Swedish Chef schreef: 17 aug 2019 22:07 Je hebt nu een Cube, maar op je shortlist komt bv de Cube Attain niet voor. Zou je nog kunnen overwegen, prima fietsen.
Ik weet niet waar je precies woont, maar als je in noordoost Nederland woont zou je op weg naar Koblenz ook langs Rose in Bocholt kunnen gaan.

Hierboven wordt Vos in Zwanenburg genoemd, wanneer je daar naar toe wilt is het verstandig om het topic over dat bedrijf even te lezen.
Bij Vos koop ik liever geen fiets. Mocht ik achteraf problemen hebben, dan wil ik niet het gevoel hebben 'had ik het maar niet gedaan'. Ondanks dat dit ook bij andere winkels kan voorvallen. Bedankt voor de tip van Rose, dat kan ik mooi in 1 dag pakken.

svenvs schreef: 18 aug 2019 23:12 Heb zelf een Endurace CF SL sinds 2017, maar owv een aanrijding enkele weken geleden en een aanslepende verzekeringskwestie heb ik 2 weken geleden een Grail CF SL gekocht. Deze zal voorlopig de Endurace vervangen maar daarna ook gebruikt worden voor woon-werk, gravelritjes, slechtweerfiets, ...
Met de Grail verlies je inderdaad een beetje aan snelheid, maar mijn eerste indruk is dat dit meevalt. Zelf ga ik wel een 2e wielsetje kopen en daarop dan gewone 25 of 28mm bandjes leggen omdat dit toch wat lichter loopt op gewone wegen / fietspaden.

Zelf heb ik ook nog een Exceed CF SL (mountainbike) maar in principe kan de Grail ook gebruikt worden op simpele MTB routes.
De inzetbaarheid is dus nog iets breder dan bij de Endurace, maar ik kan beide wel aanraden. Persoonlijk zou ik de keuze laten afhangen van het feit of je er ook offroad ritjes mee wil doen.
De vraag is inderdaad of ik er of ik echt offroad mee wil rijden, soms lijkt het me wel lekker me niet tegen te laten houden door de geasfalteerde wegen. Maar ik denk dat ik dan ook een 'gravelwielset' op de endurace kan zetten? (tot max 35mm meende ik).

Ik ga eens kijken in Koblenz hoe de Grail/Endurace bevalt.

Captainhindsight
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:05

Captainhindsight 29 aug 2019 15:45

Ik ben gisteren naar Koblenz geweest om de fietsen eens aan de tand te voelen. Na een fietsmeting kwam ik op maat L uit.

De volgende fietsen heb ik getest:
Grail CF SL 8.0 (di2)
Grail AL 7.0
Endurace CF SL 8.0 (di2)

Alle fietsen zijn mij goed bevallen. Ik twijfel nog steeds tussen de grail en de endurace. Ik weet niet zo goed wat ik van de hoverbar moet vinden.

Ook vraag ik me af of ik even snel ben op een grail als op de endurace (met dezelfde wielset). Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16030
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 aug 2019 15:58

Je bent er geweest en je hebt getest.
Je rijdt zelf +10000 km per jaar, ervaring heb je dus genoeg.
Dan ga je nu je keuze toch niet laten afhangen van wat iemand anders zegt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Captainhindsight
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:05

Captainhindsight 29 aug 2019 16:03

Lcsmet schreef: 29 aug 2019 15:58 Je bent er geweest en je hebt getest.
Dan ga je nu je keuze toch niet laten afhangen van wat iemand anders zegt.
Absoluut niet, maar de grail/endurace staan bijna op gelijke hoogte. Het testen in Koblenz is wel ok, maar je kunt enkel over de parkeerplaats een ronde maken, echt snelheid maken zit er daar niet in.

roelw
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 29 aug 2019 16:34

Captainhindsight schreef: 29 aug 2019 15:45 Ik ben gisteren naar Koblenz geweest om de fietsen eens aan de tand te voelen. Na een fietsmeting kwam ik op maat L uit.

De volgende fietsen heb ik getest:
Grail CF SL 8.0 (di2)
Grail AL 7.0
Endurace CF SL 8.0 (di2)

Alle fietsen zijn mij goed bevallen. Ik twijfel nog steeds tussen de grail en de endurace. Ik weet niet zo goed wat ik van de hoverbar moet vinden.

Ook vraag ik me af of ik even snel ben op een grail als op de endurace (met dezelfde wielset). Wat denken jullie?
Grail CF zou ik niet nemen omwille van het stuur. Dat is niet alleen lelijk maar ook onpraktisch als je frametassen zou willen monteren voor bikepacking (het kader heeft een te kleine driehoek) en ik stel me ook de vraag of je achter x jaren nog zo een stuur zal vinden.
Wat ga je doen als je achter enkele jaren een kleine val maakt en een nieuw stuur nodig hebt? Je kan enkel bij Canyon zo een stuur vinden en het is twijfelachtig of dit voldoende als spare part beschikbaar zal blijven als dit niet meer verkocht wordt op complete fietsen.

Grail AL 7.0: goede fiets maar niet beschikbaar in maat L op de webshop (uitverkocht).

Grail kies je als je vaak onverhard zal rijden.
Als je altijd op verharde weg rijdt kies je de Endurace.

Plaats reactie