Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke maat S/M?

anke2020
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2019 11:03

anke2020 24 jun 2019 11:16

Beste lezers,

Graag zou ik jullie advies willen hebben in welke maat fiets het beste bij mij past.. Mijn lichaams lengte 173 en binnen been lenge 855 geven een andere maat aan dan wat ik op uit kwam bij een locale bike fitting. De bike fitting informatie staat in de bijlage. (stack 584-604, Reach 356 - 376 and Seat tube angel 73-74)

Ik kijk momenteel naar een Canyon Type (endurance WMN CF Disc 7.0)

Op basis van deze informatie, wat is jullie advies een S of een M?



Alvast bedankt, Anke
Bijlagen
Bikefitting 4.jpg
Bikefitting 3.jpg
Bikefitting 2.jpg
Bikefitting 1.jpg

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jun 2019 13:58

Je hebt relatief lange benen (5cm langer dan de gemiddelde 1m73man?) korter bovenlichaam.
Gemiddeld zal een S ok zijn naar lengte, een M beter naar hoogte.
Gemiddeld zal daarom een S met spacers je best passen.
Een specifieke geometrie van een frame dat onder comfort fiets valt zal jij ervaren als een 'normale ' racer. Wil je voor jezelf comfort zal je extra spacers moeten nemen. En toen wilde ik schrijven dat fe gemiddelde vrouwen geometrie je goed zou af gaan en nu zie ik dat je een vrouw bent ;-). -hebben vrouwen gemiddeld langere benen dan mannen voor eenzelfde lengte of is dat enkel een schoonheidsideaal...

Misschien moet je stack en reach van de
endurance WMN CF Disc 7.0 erbij gooien; snel even gekeken; de M zal echt te lang zijn. Je kan zelfs nadenken over de XS afhankelijk hoe sportief je wil zitten.
Maar als je de opmeting wil volgen; S met een 3 tal cm spacers; als je geen spacers wil een ander frame zoeken (lees ik zou niet gaan voor een m met kortere stuurpen maar voor spacers).

Walter

Gebruikersavatar
Ibarrie
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 dec 2016 15:58

Gebruikersavatar Ibarrie 24 jun 2019 14:23

Ik ben ook 173cm, en heb voor een S gekozen. Hiervoor heb ik jaren op een M gereden. Ik heb geen seconde spijt gehad van die keuze. Ik kan compacter en dieper zitten, en ik heb meer flexibiliteit in afstelling. In mijn geval was de M bij nader inzien wat te lang,

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16281
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jun 2019 14:37

Ik kom bij een S op 4 cm spacers en een omgekeerde 10 of 9 cm stuurpen uit (stuurpen valt er precies tussenin) en bij de M op de standaard 27,5mm spacers en een 8 cm omgekeerde stuurpen. Ik kies dan toch voor de laatste denk ik.

Maar aangezien Bikefitting.com nogal eens wil overdijven met een comfortabele houding kan het zomaar zijn dat je beter af bent met de S. Dat val echter alleen te proberen.

Helaas zijn er volgens mij niet echt alternatieven te vinden die aanzienlijk korter en hoger zijn maar toch zou ik adviseren om naar andere merken te kijken en een goede dealer te bezoeken die je de mogelijkheid geeft om uitgebreid proef te rijden.

Nog een tip: Haal even de privacygevoelige informatie weg uit de afbeeldingen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16281
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jun 2019 14:37

Ibarrie schreef: 24 jun 2019 14:23 Ik ben ook 173cm, en heb voor een S gekozen. Hiervoor heb ik jaren op een M gereden. Ik heb geen seconde spijt gehad van die keuze. Ik kan compacter en dieper zitten, en ik heb meer flexibiliteit in afstelling. In mijn geval was de M bij nader inzien wat te lang,
ook met een bbl ban 85,5cm?
Campagnolo Ultra Dork

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 24 jun 2019 16:09

walter- schreef: 24 jun 2019 13:58 Je hebt relatief lange benen (5cm langer dan de gemiddelde 1m73man?) korter bovenlichaam.
Gemiddeld zal een S ok zijn naar lengte, een M beter naar hoogte.
Gemiddeld zal daarom een S met spacers je best passen.
Een specifieke geometrie van een frame dat onder comfort fiets valt zal jij ervaren als een 'normale ' racer. Wil je voor jezelf comfort zal je extra spacers moeten nemen. En toen wilde ik schrijven dat fe gemiddelde vrouwen geometrie je goed zou af gaan en nu zie ik dat je een vrouw bent ;-). -hebben vrouwen gemiddeld langere benen dan mannen voor eenzelfde lengte of is dat enkel een schoonheidsideaal...

Misschien moet je stack en reach van de
endurance WMN CF Disc 7.0 erbij gooien; snel even gekeken; de M zal echt te lang zijn. Je kan zelfs nadenken over de XS afhankelijk hoe sportief je wil zitten.
Maar als je de opmeting wil volgen; S met een 3 tal cm spacers; als je geen spacers wil een ander frame zoeken (lees ik zou niet gaan voor een m met kortere stuurpen maar voor spacers).

Walter
Ik heb een BBL van 95cm op 1m90.. Geldt dat schoonheidsideaal ook bij mannen?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16038
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jun 2019 16:46

walter- schreef: 24 jun 2019 13:58 Je hebt relatief lange benen (5cm langer dan de gemiddelde 1m73man?) korter bovenlichaam.
..................;;
TS heeft een BBL van 85,5 cm voor een totale lengte van 173 cm.

Waar haal jij de informatie dat ze relatief lange benen heeft die dan ook nog eens 5 cm langer zijn dan die van de gemiddelde man met dezelfde lengte?

Ter info, ik heb een BBL van 94 cm voor een lengte van 187 cm. Dat is ook niet echt gemiddeld maar TS heeft echt geen bbl die 5 cm meer is dan de gemiddelde man met dezelfde lengte. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16281
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jun 2019 17:49

Maar jij bent dan ook niet van dezelfde lengte en korte mensen hebben meestal in verhouding kortere benen en frame-ontwerpers houden daar ook rekening mee..

Ik weet niet wat het gemiddelde is maar heel extreem is het volgens mij niet maar ook in de maattabel van Canyon valt ze qua lengte aan de onderkant van een S en qua bbl aan de bovenkant en kom ze beter uit met een M.

Met een betere bikefitting zal ze waarschijnlijk op een S uitkomen maar uitgaande van de aangeleverde gegevens past M iets beter maar eigenlijk past er niks.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5244
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 jun 2019 19:50

Lcsmet schreef: 24 jun 2019 16:46
walter- schreef: 24 jun 2019 13:58 Je hebt relatief lange benen (5cm langer dan de gemiddelde 1m73man?) korter bovenlichaam.
..................;;
TS heeft een BBL van 85,5 cm voor een totale lengte van 173 cm.

Waar haal jij de informatie dat ze relatief lange benen heeft die dan ook nog eens 5 cm langer zijn dan die van de gemiddelde man met dezelfde lengte?
Een van mijn kinderen moest ooit voor statistiek een werkje doen ivm been en armlengtes; de 'wetenschappelijke tekst erbij gaf een formule voor de gemiddelde mens'; ik bleek die gemiddelde mens te zijn (met mijn 1m74 en 79 of 80 cm lange benen - ik had wel
eerdere lagere armen...)
Totaal niet wetenschappelijk verantwoord dus ;-).

Plaats reactie