Hier ook een no-brainer, velgremmen. Ik zie maar een voordeel van Disc, is iets ontspanner remmen tijdens een hele lange afdaling.
Of er voordelen zijn bij remmen in de regen ben ik nog niet zo zeker van met disc, dat velgremmen minder remmen dat is zeker maar in regen weer kun je dit ook als voordeel zien, je zult je niet zo snel wegslippen...
Daarnaast heb je het onderhoud en ongemak bij disc.
Heeft jou nieuwe fiets velg- of discremmen?
wel dure schijvenMarkVeenstra schreef: ↑07 jun 2019 14:08 Moet de vraag hier niet zijn:
"Mechanische remmen"
of
"Hydraulische remmen"
Een velgrem is niet veel meer dan een schijfrem met een schijf van 28 inch natuurlijk
Moest het gewichtsneutraal zijn zou ik ook wel overstappen op disc. Nu dus niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52
-
- Forum-lid
- Berichten: 783
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Ben ik de enige met overgewicht op dit forum? Anders kan ik het argument gewicht tégen schijfremmen niet verklaren. Die paar gram haal je toch veel makkelijker uit je eigen lijf dan uit je fiets? Goed poepen voor het fietsen en je bent het kwijt.
Ik heb bijna nooit te weinig remkracht gehad met velgremmen. Twee keer een bocht gemist op vakantie, maar dat lag vooral aan mijn stuurmanskunsten schat ik voorzichtig in. Of het gebrek daar aan. En toch remmen schijfremmen heerlijk, weet ik sinds ik ze op mijn gravelracer heb. Ook het onderhoud is voor mij (twee linkerhanden) goed te doen. De prijs zal waarschijnlijk een belangrijk argument worden als ik volgend jaar een nieuwe fiets zoek.
Ik heb bijna nooit te weinig remkracht gehad met velgremmen. Twee keer een bocht gemist op vakantie, maar dat lag vooral aan mijn stuurmanskunsten schat ik voorzichtig in. Of het gebrek daar aan. En toch remmen schijfremmen heerlijk, weet ik sinds ik ze op mijn gravelracer heb. Ook het onderhoud is voor mij (twee linkerhanden) goed te doen. De prijs zal waarschijnlijk een belangrijk argument worden als ik volgend jaar een nieuwe fiets zoek.
Michiel
Het argument gewicht vind ik inderdaad een slecht argument. Mijn Canyon Ultimate met schijven weegt 7,8 kg. Da's voor een SL (de SLX is al 300 gram lichter), maatje XL, Ultegra, clincher banden (gewoon met binnenband je) zwaar zadel, dik stuurlint en zelfs een bel. Kortom, genoeg nog te bezuinigen op andere vlakken. Een beetje weightweenie kan zonder veel gekke dingen makkelijk een fiets bouwen die rond of zelfs onder de UCI gewichtslimiet zit.fietsvriend schreef: ↑08 jun 2019 12:51 Ben ik de enige met overgewicht op dit forum? Anders kan ik het argument gewicht tégen schijfremmen niet verklaren. Die paar gram haal je toch veel makkelijker uit je eigen lijf dan uit je fiets? Goed poepen voor het fietsen en je bent het kwijt.
Wederom, ik heb niets tegen velgremmen, maar buiten de prijs (en looks, maar subjectief) bestaan er ook geen goede argumenten tegen schijven.
Je koopt ook geen Ferrari omdat je daarmee sneller van Den Bosch naar Amsterdam kunt rijden maar vanwege de indrukwekkende specificaties en het uiterlijk. 7,8kg is aardig voor een aluminium instappertje met een paar weightweenie aanpassingen maar meer ook niet. Mooier wordt het er ook niet van met schijven en beter remmen gaat ook al niet gebeuren. Het is alleen een leuke comfort optie voor watjes die niet hard genoeg in de remmen kunnen knijpen . Het daalt wel echt super comfortabel hoor en ik kan me voorstellen dat je er daarom voor kiest.
Campagnolo Ultra Dork
Maar dan heb ik ze ook wel verdiend .
Campagnolo Ultra Dork
Voor mijn huidige 7,8kg fiets, zit je er volledig naast.
Voor een sub 7 kg fiets met schijfremmen zou je goed kunnen zitten. Daar ga je dan al snel heen, ongeacht je het hebt over velg of schijfremmen.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met velgremmen zit je op €3000 onder de 7 kg als je goed je huiswerk doet. Fietsen met schijven zijn gewoon zwaar, tja daar wen je ook snel weer aan, net zo als dat je ook prima kan rijden met een velgremmen (buiten de uitzonderingen met bijvoorbeeld reuma). Schijven levert bij een even dure fiets in de praktijk een gewichtstoename van 1-1,5 kg op.