Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets voor vriendin

Tommie211
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2019 22:21

Tommie211 14 jan 2019 22:35

Beste Forum,

Ik ben sinds korte tijd aan het zoeken voor een fiets voor mijn vriendin. Ze heeft als hoofddoel lekker wat sporten en haar benen wat trainen. Nu is mijn vriendin klein (1,66) en vind ik het moeilijk om een goede betaalbare fiets te vinden. Ik kan haar niet op mijn fiets laten proberen want ik ben zelf 1,92 dus mijn fiets is veel te groot.
Ik vind het lastig om in te schatten welke frame maat ik aan zou moeten houden en of het verschil in heren en dames fietsen echt zo groot is om rekening mee te houden.
Geld speelt een grote rol aangezien mijn vriendin en ik beide nog studeren dus veel geld hebben we helaas niet :cry:

Daarnaast heb ik een site gevonden met een paar fietsen maar had zelf nog nooit gehoord van dit merk. Weten jullie daar meer van?

https://www.matrabike.nl/product/5563/s ... |Frametype

https://www.matrabike.nl/product/5574/s ... ce-26-inch

Ik sta eventueel nog open voor 2dehands fietsen dus mochten jullie nog iets of iemand weten, heel graag! :winkthumb: :D

Wat zouden jullie aanraden?
Alvast bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jan 2019 22:47

Matrabike, bbrrr wegblijven!
1m66 is niet klein! Een maat in cms (als je dat bedoelt) is niet aan te geven, ieder merk heeft zijn eigen systeem. Maar denk eens aan S of XS.
Zoek in een fietswinkel tussen de gebruikte fietsen en pas er een paar en vraag advies.
Ik ben zelf 1m71 en heb meer dan 20000 km gereden op een Giant TCR xs, zoals in deze advertentie: https://link.marktplaats.nl/m1338181144
Een essentiele maat is de horizontale bovenbuis en of het stuur niet te laag staat of nog omhoog kan. Dat ziet er goed uit bij deze fiets, maar passen (in de buurt) en een andere prijs ! is wel nodig.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 14 jan 2019 22:56

Een goeie tip kan ik je vast geven.....blijf heeeeeeel ver weg van Matrabike. Hun prijs is eigenlijk nog te veel voor wat je krijgt.
Voor een wat meer gerichter advies zijn hier wel mensen die je, met wat meer info, waarschijnlijk een uitgangs punt kunnen geven om naar te zoeken.

Parijsisnogver
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 feb 2017 21:38
Locatie: Utrecht

Parijsisnogver 15 jan 2019 14:38

Mijn vriendin is nog kleiner (1,59) en hoewel ik veel te veel geld uitgeef aan een fiets, zijn we beide student dus moest het ook niet te duur worden. Na even zoeken op marktplaats (vorig jaar) kwamen wij uit op een jaar oude Trek Lexa S (vrouwspecifiek frame) in maat 47 met Sora of Tiagra voor uit mijn hoofd 350 euro. Ik heb de fiets zelf een onderhoudsbeurt gegeven en toen was hij perfect. Tuurlijk niet de lichtste, snelste, maar ze zit er perfect op en hij heeft glitterlak, en dan ga je graag erop fietsen!

Ik zou dus aanraden om op marktplaats te zoeken, er staan vaak genoeg fietsen op in dit budget welke of verkocht worden omdat mensen de hobby niet leuk vinden, of verkocht worden omdat ze het zo leuk vinden dat er wel een duurdere fiets mag komen. Voordat ik een stortlading commentaar krijg over dat framemaat niet alles bepalend is, het geeft wel een mooie indicatie waar je op kan zoeken op marktplaats. Ga als vriend dan altijd mee, dan kan je daar testen of je vriendin er ook goed op zit. Zoekopdracht op marktplaats op racefiets - 49 tot 53cm - tot 400 euro levert 85 resultaten op.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 15 jan 2019 19:39

166 cm is niet extreem klein hoor... ik ben zelf 170 cm en heb vaak zelfs niet eens de kleinste framemaat nodig.

Zoals eerder geschreven, niet naar matrabikes gaan maar op marktplaats kijken. En op marktplaats niet de standaard selectiecriteria gebruiken maar gewoon alle advertenties nalopen die ongeveer binnen budget passen. Veel verkopers gebruiken de standaard selectiecriteria niet en die krijg je dus anders niet in beeld...

Als je de regio en het budget nog even vermeld zijn er vast wel mensen die met je mee willen denken.

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 15 jan 2019 19:49

Zoals hierboven al gemeld, op de gok af zou je in de buurt van een 'klassieke maat' 52 uitkomen.
(Wat dan bijna 2/3 van de binnenbeenlengte van je vriendin zou moeten zijn).

Afhankelijk van wensen en budget dan bijvoorbeeld zoiets:

https://link.marktplaats.nl/m1349777884

... dan heb je al een betere fiets dan Marianne Vos reed toen ze de eerste keer wereldkampioene werd (die reed volgens mij toen een '740', dit is een '980' van dezelfde bouwer, en daarmee een veel beter frame). Ruimschoots goed genoeg dus, maar wellicht boven budget, en, boven alles, de maat is natuurlijk cruciaal. ('Teveel' uitgeven vergeet je naar verloop van tijd, een slechte maat niet...).

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 jan 2019 19:57

Sorry @Tijanus, maar dat is een onmogelijke prijs en een onmogelijk stuur op een fiets van circa 18 jaar oud.

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 15 jan 2019 20:03


hayes

hayes 15 jan 2019 20:06

Hoeveel wil je uitgeven aan de fiets?
Matrabike lijkt me inderdaad een winkel waar je ver van weg blijft.
Tweedehands zal je het meest voor je geld krijgen. Ik denk aan bv een Bulls Harrier, Wilier Izoard of deze: https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 59544.html edit; zi enu dat deze wel te groot is.

Maar er zijn nog veel meer mooie dingen te vinden.
Als je echt nieuw wil, zou ik durven kijken naar Decathlon fietsen. Die zijn prijs kwaliteit heel sterk.

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 15 jan 2019 20:09


Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 jan 2019 21:21

Opmerkelijk amateurisme: de zadelpen 180º verkeerd om gemonteerd. Of betekent dat dat de fiets veel te groot is?
Oh nee, er wordt gesteld dat de fiets te klein is..... :roll: :?:

Tommie211
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 jan 2019 22:21

Tommie211 15 jan 2019 23:18

Beste mensen,

Allereerst bedankt voor alle reacties. Deze hebben mij al veel geholpen. Ik blijf ondertussen al ver weg van matrabike en ben ook marktplaats afgegaan met jullie tips.
Nu is het zo dat we al een minimaal budget hadden en wat we voor fietsen zagen met een budget van het liefst onder de 300 euro hebben we besloten dat we even wachten met een aankoop. Studeren is helaas een duur grapje en we willen wel een echt goede fiets hebben. Daarnaast komt ook de kleding, helm, schoenen etc. ook nog allemaal kijken aangezien ze helemaal nieuw is in de sport. Dit alles bij elkaar zorgt er voor dat we het even op een klein pitje zetten.
Maar in ieder geval heel erg bedankt voor de vele reacties.

Plaats reactie