Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

rose pro sl of orbea h30 19

denhaagdaan1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2019 19:41

denhaagdaan1 08 jan 2019 19:46

geachte leden,

mijn vraag is niet wat de beste keuze is, dit is vooral een verzoek om informatie en ervaringen te krijgen over deze fietsen. Of andere tips voor fietsen in een soortgelijke klasse. Ik vraag dit vooral omdat beide fietsen technisch gelijkwaardig zijn.

bij voorbaat dank.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 08 jan 2019 22:24

Je vraag is niet gericht op je voorkeur qua geometrie, ik zal daar dan ook verder niets over zeggen. Als de fietsen qua uitrustiging technisch gelijkwaardig zijn, dan zal je wat dat betreft niet snel een miskoop doen aan 1 van beiden.
Ik heb zelf 2 fietsen van Rose, maar geen pro - Sl. Een fietsmaat heeft hem wel en die is er zeer tevreden over, Ik ken niemand met een Orbea, je kan er vergelijkend niet zo veel mee dus.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 08 jan 2019 23:08

Ik heb 15 jaar geleden een Orbea Euskaltel replica gehad en vond dat altijd een degelijke fiets, het merk is wel wat uit het oog verloren gegaan. Maar als ik de laatste tijd op veel sites en social media kijk zie ik Orbea weer helemaal opkomen (voor hoever je het opkomen kan noemen)

Zelf heb ik weer geen ervaring met Rose fietsen

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 09 jan 2019 07:34

Ik rij zelf op een pro-sl van Rose. qua afmontage voor deze prijs zal het niet eenvoudig zijn een betere koop te doen. frame is voor aluminium redelijk licht en superstijf.
ik heb er een paar knappe wielen ingezet, en gebruik hem als winter en vakantie fiets.
Hooguit kunnen de kleuren niet je ding zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jan 2019 08:38

Technisch gelijkwaardig? Ik zie op de Orbea geen full carbon vork en geen volledige 105 groep. Dat zijn toch echt grote verschillen voor dergelijke fietsen. Ook zal het frame van de Orbea wat zwaarder zijn. De geometrie verschilt ook nog eens behoorlijk. De geometrie van de Orbea is meer endurance/comfort en de Rose is wat sportiever.

Verder kun je op de Orbea wel wat meer leuke kleurtjes kiezen en vind ik het frame wat mooier.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2019 10:07

Welkom op het forum.
"rose pro sl of orbea h30 19"
"beide fietsen technisch gelijkwaardig"
Geen link, geen foto, geen lijst met geo of tecnische specificaties, geen prijs.
Of ga je er even van uit dat wie je wil helpen eerst zelf maar wat opzoekwerk moet doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 09 jan 2019 10:42

Ik lees in de taal van Daan juist dat hij er al heel veel energie in heeft gestopt. De stelligheid waarmee hij de fietsen kwalificeert duid er op dat hij keurig de onderkant van de verstandige markt heeft gecombineerd met het 105-dogma en de comfortgeometrie.
In dat perspectief klopt zijn kwalificatie namelijk.
Dat 1 kg. en huismerk-remmen voor ons nogal veel verschil is is echt de volgende stap van inzicht in de markt.

Op dit moment zou ik - in de €1200 categorie - kijken bij Canyon, Rose,, Radon, B'twin, PlanetX. Allemaal postorder-fietsen. Als je liever bij een winkel koopt: Trek alr, of een Sensa.
Voorts zou ik geen fiets met remmen die niet uit de groep komen nemen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 jan 2019 16:43

:lol: Je hebt gelijk hoor, voor de leek is dit hetzelfde. Voor mij zijn het twee uitersten binnen het spectrum van instappers met 105. De ene is een saaie fiets die precies is afgemonteerd zoals je hem wilt hebben en de andere een sexy fiets waar op alle mogelijke manieren op beknibbeld is.
Campagnolo Ultra Dork

denhaagdaan1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2019 19:41

denhaagdaan1 09 jan 2019 20:26

Beste mensen,

het gaat mij hier niet om een diepgaande technische discussie te hebben. ik was er al achter dat de orbea 9.7 kg is en de rose 8.3 kg. ook heb ik inderdaad gezien dat de geometrie anders is en de orbea geen carbon voorvork heeft. desalniettemin kan de orbea qua rijplezier de rose nog steeds overtreffen. dit is dan ook waar ik benieuwd naar was.

denhaagdaan1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2019 19:41

denhaagdaan1 09 jan 2019 20:45

in reactie op sloeren,

de emonda als 4 heeft tiagra afmontage. Dit vind ik in verband met het verwachte aantal kilometers dat ik wil fietsen, in welke delen van het jaar ik wil fietsen en de duurzaamheid van het materiaal niet voldoende. De ALR 5 valt dan weer buiten budget, of ik moet het zonder fietscomputer gaan doen...

bij Sensa beginnen de fietsen met 105 afmontage ook bij 1300 euro, vandaar dat mijn oog eerst viel op rose. dit komt ook omdat ik het afgelopen half jaar op een rose met ultegra di2 heb mogen fietsen om te kijken of het wat is. pas 3 dagen geleden op de orbea gestuit.

verder vraag ik me af of ik nog modellen over het hoofd zie. orbea was niet het eerste merk waar ik aan dacht, maar heeft wel een prima fietsen voor 1150 euro, inclusief fietsmeting en pedalen en bidophouders ;)

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 09 jan 2019 20:46

Ik rijd vanaf 2010 op onderstaande Red Bull pro sl 3000, de voorloper van de huidige pro sl serie van Rose.

Ik kan niet anders zijn dan zéér tevreden. Ik vind het wel jammer dat er qua kleur niet meer mogelijk is. Dat was in 2010 nog anders ;)

Afbeelding

Nog nooit problemen met deze fiets gehad. Ik vind het nog steeds een prettige fiets om lange tochten mee te rijden.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 09 jan 2019 23:23

Ik rijd sinds 2010 op de pro sl 4400. Ik ben nu al enkele jaren op zoek naar een reden om een nieuwe fiets te kopen, maar die heb ik gewoon niet. Nooit problemen mee gehad, enorm blij mee.
Daarom heb ik onlangs maar een gravel racer gekocht, om van die koop-drang af te zijn.

Plaats reactie