Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies gevraagd

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5237
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jan 2019 10:32

Een vrouw die voor haar man een zelfbouwpakket fiets wil kopen? En de zelfbouw doe je zelf of wordt zo afgeleverd? In beide gevallen dien je vollop steun te krijgen. En bewondering voor de man met die vrouw (en die dan ook nog de juiste vragen stelt).

Ga een stapje hoger. Koop dit nieuw merida frame voor 300 euro https://www.2dehands.be/fietsen/fietson ... 00072.html en koop hem een elektronische groep set (je kan een sram etap kopen voor 1000 euro zonder remmen en crank. Past mooi in je budget.
En even hopen dat de grootste merida ok is voor de toekomstige renner....

Walter

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2019 11:54

PassoEira schreef: 04 jan 2019 10:21
gene schreef: 31 dec 2018 09:34 Fiets kopen op basis van enkel looks en uitstraling is geen goed idee.
Juiste geometrie is het belangrijkste uitgangspunt, en dan is er een of andere bikefit nodig. Om 115 kg te dragen heb je stevige wielen nodig, Handgespaakte wielen zijn dan de beste optie maar daarom moet je niet heel de fiets zelf laten opbouwen. dan ga je veel duurder uitkomen. Meeste nieuwe fietsen hebben goedkope basiswielen, hou deze voor jezelf als slechtweer wieltjes. Of je FM wil ze gewoon overnemen.
Sterke wielen is het enige wat er in dit geval echt toe doet.
Geometrie is ook onbelangrijk. Juiste framehoogte en er voor zorgen dat de afstand zadel-stuur goed is volstaat. Dat verschil in geometrie is voornamelijk marketinggedoe van de verschillende frame fabrikanten om zich te proberen te onderscheiden t.o.v. de concurrentie.
Ik reed vroeger vooral veldritten en af en toe een wegwedstrijd en had voor beide disciplines afzonderlijk fiets(en). Ik kwam er al snel achter dat de cyclocrosser in wegkoersen geen enkel nadeel had en de geometrie was wel behoorlijk anders. Soms zelfs een voordeel omdat de trapas hoger lag en in bochtenrijk parkoers je minder snel met de pedaal in de binnenbocht in de problemen kwam. Dus de racefiets vrij snel daarna weggedaan.
Van de meest interessante maten uit de geometrietabel, de stack en reach geeft de eerste juist de effectieve framehoogte bij sloping frames. Je kunt dan nog discussiëren in hoeverre de framelengte er toe doet.

Ik kan me voorstellen dat jij met je meer ouderwetse kijk op de zaken vooral denkt aan framehoeken e.d. bij het woord geometrie maar tegenwoordig moet je de echte maat van een frame ook uit de geometrietabel halen.
Vroeger kocht je b.v. een maat 58 racefiets, tourfiets, randonneur of crosser en dat klopte allemaal best aardig. Je moest alleen even opletten of er c-c of c-t gemeten werd. Tegenwoordig kan een maat 58 alles zijn tussen pakweg een traditionele 56 en en 62.
Campagnolo Ultra Dork

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5237
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jan 2019 11:58

Ps: gooi eens de maten van de huidige fiets op het forum. Dan wordt duidelijker naar welke fietsmaat gezocht wordt (al zal voor mij het antwoord zijn: grootste maat van een merk met aangepaste stuurpen en spacers).

Plaats reactie