Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
Wezzel
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2018 21:07

Gebruikersavatar Wezzel 20 aug 2018 21:21

Ik ben nog steeds op zoek naar mijn eerste racefiets.
Nu is mijn oog gevallen op de CANYON - GRAIL CF SL 7.0.
De weg die ik zou moeten afleggen naar het werk is (ca. 18km) via de Keetberglaan
Nu zou ik graag van jullie weten of ik wel voor een gravel bike zou moeten gaan.

Afbeelding

Momenteel ga ik naar het werk met een oude Giant Boulder.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 aug 2018 23:22

Wezzel schreef: 20 aug 2018 21:21 ..............De weg die ik zou moeten afleggen naar het werk is (ca. 18km) via de Keetberglaan
Nu zou ik graag van jullie weten of ik wel voor een gravel bike zou moeten gaan.
...............
Ik vrees dat de meesten de Keetberglaan niet weten liggen. :D

De Keetberglaan in Zwijndrecht (B) heeft toch een verhard fietspad.
Geen idee waarom je dan een gravelfiets zou nodig hebben.
Op een reguliere racefiets met discs kan je meestal ook wel 28 tot 32 mm banden kwijt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 21 aug 2018 07:10

Als het enkel voor woon-werk en via verharde banen is, hoef je niet noodzakelijk een gravelbike te kiezen. (Tenzij dat je voor het ietsiepietsie meer comfort gaat van een gravelbike). Maar als je in de weekends al eens graag een veld- of boswegje neemt, dan zou ik niet twijfelen.

Een fiets kopen, blijft nog steeds een persoonlijke keuze.
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
Wezzel
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2018 21:07

Gebruikersavatar Wezzel 21 aug 2018 20:05

Bedankt voor jullie berichten.
Ik dacht aan een gravel bike omdat de kans dan misschien kleiner is om lek te rijden.
Maar dat is misschien een domme redenering.
Verder vind ik het natuurlijk een mooie fiets (daar doe je het toch ook een beetje voor).
Ik ben echt al een tijdje op zoek naar de juiste fiets.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 aug 2018 21:04

Lekrijden is idd niet zo relevant. Ligt meer aan je banden keuze. Voordeel van gravel is wel een stapje meer comfort, door houding en door de mogelijkheid wat bredere banden met lagere spanning te rijden.
Je hebt het niet nodig, 25 of 28mm op een racefiets geeft je ook al voldoende comfort.

Dat je de fiets mooi vindt, is dan wel erg relevant. Een mooie fiets pak je sneller, en heb je meer plezier van (mits je er goed op past natuurlijk)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4534
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 aug 2018 09:10

Voor 99% van de forum lezers geld dat, 90% van de Looks eigenlijk het belangrijkste aankoop argument is.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 22 aug 2018 10:23

mao schreef: 22 aug 2018 09:10 Voor 99% van de forum lezers geld dat, 90% van de Looks eigenlijk het belangrijkste aankoop argument is.
Klopt niet , er moet minstens 2x 99 % staan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2018 12:02

Daar geloof ik helemaal niks van. Volgens mij zijn goede specs voor weinig geld voor meesten veel belangrijker gezien de hoeveelheid eenheidsworst die er rondrijdt. Of je moet met looks bedoelen dat het veilig aanvoelt omdat er veel anderen dezelfde fiets hebben.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2018 12:34

Als er veel van hetzelfde rond rijdt, noemen we het eenheidsworst en is de keuze gebaseerd op iets anders dan looks? Dat is wel een snelle conclusie, in veel trends zie je mensen meegaan omdat veel anderen het ook kopen. Dan is het de look, waar je mee gezien kunt worden oid.

Als je nou een weinig voorkomende fiets hebt. De Jaeger bijvoorbeeld. Die is echt gaaf. Maar als 10% van de mensen op die fiets rond zou gaan rijden, is de keuze voor de fiets dan ineens niet meer op looks gebaseerd?

De genoemde percentages zijn wat overtrokken. Maar ik denk wel dat heel veel mensen een fiets kiezen die ze in 1e instantie (voldoende) mooi vinden. En dan kijken of het binnen budget valt en wat er aan specs aan hangt. Fietsen is emotie wordt toch vaak geroepen, en aankoopkeuzes zijn vaak genoeg niet puur en alleen rationeel. Onder de streep is het altijd een combi van looks, functionaliteit, fit, specificaties, kosten. (in willekeurige volgorde)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2018 13:03

Die Jaegher wordt juist niet door 10% van de mensen gekocht omdat het een relatief zware en dure fiets is.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 aug 2018 13:58

Ernie C. schreef: 22 aug 2018 13:03 Die Jaegher wordt juist niet door 10% van de mensen gekocht omdat het een relatief zware en dure fiets is.
Het ging om het punt dat je zoveel "eenheidsworst" ziet en de veronderstelling dat daarmee is aangetoond dat mensen niet op looks, maar op functionele eigenschappen kiezen.
ALS je die jaegher wel zoveel zou zien, ondanks zijn prijs en gewicht. plak je daar dan ook het label eenheidsworst op?

Een paar jaar geleden wilde iedereen stealth zwarte fietsen. Vraag mij niet waarom, maar het was bij voorkeur zwart op zwart, zonder stickers. Je zag bijna niet anders meer. --> Eenheidsworst. Maar toch, de keuze voor een stealth fiets was op dat zwarte, cleane, looks gericht. toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2018 14:20

Dat zegt dus vooral dat mensen voor veilig gaan en kopen wat in de mode is. De mode wordt niet bepaald door de consument. De fabrikanten kunnen zo gemakkelijk eenheidsworst aanbieden. De consument kijkt vervolgens als eerste naar de specs.
Ook bij de meeste topics hier worden vooral de minimale uitrusting en de prijs genoemd. Ik zeg ook niet dat het uiterlijk totaal niet meespeelt maar voor de meesten is "voldoende mooi" -zoals je dat zo mooi omschreef- is vaak mooi genoeg.
Overigens kwam die matzwarte fietsenhype deels doordat de twee grootse aanbieders van goedkope maar goede internetfietsen voornamelijk matzwarte fietsen leverden destijds. Bovendien is matzwart lakken/anodiseren vaak de lichtste optie. Dat heeft dus ook weer deels met de specificaties te maken.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie