Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon aeroad, wat laatste advies

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6112
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 mei 2018 20:36

Schijfremmen remmen harder? Of kan je harder remmen omdat de banden vaak breder gekozen worden?

Indien het door het eerste komt, door de schijfremmen, wat anderen ook zeggen, ben ik erg benieuwd hoe dat technisch gezien werkt.

Rubber, contact met wegdek, is je beperkende factor. Met de huidige velgremmen (wat in weze niets meer of minder is dan een schijf van ca 28 inch), kan je de boel al laten blokkeren. Nog harder kunnen remmen, is zinloos. Je banden kunnen de vertraging niet groter maken.
Als het natuurkundig anders zit, laat ik me graag overtuigen.

Ik geloof overigens best dat je meer gevoel hebt, meer vertrouwen krijgt (al dan niet mentaal), beter kunt doseren... Etc. Dus dat je in de marge van de limieten, als je echt goed bent, je remweg kunt verkorten. Maar dat is niet door harder te kunnen remmen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4570
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 19 mei 2018 20:41

tom de groot schreef: 19 mei 2018 16:35 Sluit me aan bij wasbeer. Meeste die hier tips geven hebben zelf nog nooit di2 of disc gereden.
Die aanname is wel voor eigen rekening...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12702
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 mei 2018 21:31

Ik snap best dat sommige geen schijven willen. Ik heb er zelf al 10 jaar ervaring mee op de MTB en weet dus onderhand wel hoe je bv aanlopen oplost. Ik heb mijn foil begin april in elkaar gezet en sindsdien de remmen niet gesteld, wielen meerdere malen uit de fiets geweest.

Wat vind je belangrijk, ik vind het leuk om tot het uiterste te gaan met remmen, bochten materiaal etc. Wil je lekker fietsen en maakt dat je veel minder uit voldoen velgremmen meer dan prima, laat dat duidelijk zijn, maar heb ik de keus kies ik voor schijven. Geef je me nu een foil met velgremmen en stuur je me de alpen in geen probleem.

@Mark, het remt gewoon harder hoe dat kan? ik hoor velen zeggen met een velg rem blokker je, achter ja. Maar voor kan je knijpen wat je wilt met een velg rem, zeker boven de 30, maar je wiel gaat echt niet blokkeren, en over de kop ga je al helemaal niet (als het geen schrikreactie is), dus heb je iets aan extra remkracht

Omdat je amper kracht hoeft te zetten is het ook nog eens veel beter dosseerbaar.
Absoluut ook eens dat het door de bredere zachtere banden komt met een moderne intern 21mm en externe 28mm velg.

Het scheelt geen 10 meter per bocht in een afdaling, maar 1 a 2 meter van bv 70 naar 30 is het wel, dat kan je een behoorlijke crash schelen.

Het is natuurlijk wel zo dat een fietsje met Ultegra di2 disc toch al minimaal 3K kost en gemiddeld is 4K.

Paar jaa geleden kocht je een ultergra fiets van 1500 tot zo,n 3k. das wel een verschil en als je het geld er niet (voor over) hebt, dat geld mijn stelregel "race what you can replace"

seelsk
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mei 2018 16:00

seelsk 20 mei 2018 17:22

Het zal beide worden denk ik dan ;)

Nog een vraagje waar ik ook lichtjes mee zit. Er wordt gezegd dat je moet kunnen zitten op een aeroad. Wat bedoelen ze net. Dat hij minder comfort biedt dan een endurance fiets geloof ik graag. Ik rijd graag in de beugel of plat op het stuur.

Heb normaal geen last met rug alhoewel ik nu moeilijk kan oordelen omdat ik nieuwe schoenen heb en deze nog niet helemaal goed afgesteld zijn.

En hoeveel helpen core oefeningen om dan toch sterker te worden. (Met het oog op wedstrijden)

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4570
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 20 mei 2018 19:38

Core is altijd verstandig zeker op wedstrijd nivo.

seelsk
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mei 2018 16:00

seelsk 21 mei 2018 16:47

Nu zie ik dat de aeroad met 61mm Reynolds velgen komt. Is dit niet wat overkill?

De Tarmac waar ik nu op rijd wordt waarschijnlijk verkocht was vanplan om daar ook een leuk wielsetje van te kopen maar wou daar een laag profiel voor crosswind en klimtoestanden of zou ik beter een 40-50mm wielset erbij nemen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12702
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 mei 2018 20:09

Ik ga op mijn foil met 55 en 33 rijden.
Als er 61 bij zou zitten zou het 61 en 33 worden.

Als er veel wind staat steek je dan alleen voor een lager wiel, achter heb je weinig last van wind.
Je kan er hele discussie over voeren natuurlijk.

Ik rijd nu tijdelijk op 38mm ook wel mooi

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 21 mei 2018 22:26

38mm zou ook mijn keuze zijn als je 1 wielset hebt.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 21 mei 2018 22:31

Wat anderen ook zeggen, ga er vooral eerst eens op rijden. Het altijd accurate schakelen van Di2 + semi synchro en het altijd remmen met 2 vingers, is een genot als je budget het toelaat.
Waarschuwing, val je ervoor, alles wat je erbij doet valt tegen.
Ik zoek momenteel budget en een goed excuus om mijn winterfiets/gravelracer in te ruilen voor een Di2 variant ;-)

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 22 mei 2018 09:47

Ik heb sinds 10 april een Bianchi Aria Disc Ultegra Di2. Schakelen met Di2 gaat heerlijk soepel en wil echt niet meer terug. Nog één keer op mijn oude fiets gefietst maar wat duurt het ondanks alles goed afgesteld is, het schakelen lang (wel Tiagra 4600, maar toch).
De schijfremmen, ja je hoort het soms een beetje aanlopen als je in slecht weer fietst en er vuil tussen zit, maar je moet je velgremmen ook wel eens opnieuw afstellen. Ik voel me zoveel zekerder met de schijfremmen dan dat ik had met de velgremmen.
Ik zou op gebied van schakelen en remmen echt niet meer anders willen. DI2: Ja en Schijfremmen: Ja dus.
Afbeelding

seelsk
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mei 2018 16:00

seelsk 24 mei 2018 12:12

Ik val blijkbaar tussen twee maten in zeggen ze bij canyon. Dus een small of een medium. De small zal dieper zitten waarschijnlijk. Alhoewel mijn huidige Tarmac redelijk “recht” is afgesteld zou ik wel dieper willen zitten. Ik heb nu soms het gevoel dat constant in de beugel rijden moeilijk is omdat ik dan nog te recht zit. Klinkt mss raar. ;)

Zowieso heb je 30 dagen bedenkingstijd. Zou ik zowieso de small eerst proberen?

En kan je dieper zitten op een manier aanleren? Ik GA zowieso naar een kinesist gaan om core oefeningen te krijgen met het oog op wedstrijden rijden.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 24 mei 2018 17:19

Ik heb zowel een ultimate DI2 met disc , en een Aeroad DI2 met velgremmen
Omdat ik met de aeroad liever rijd, maar enkel bij mooi weer ( die carbonvelgen worden zo vies bij regen ) , wordt de volgende fiets een aeroad DI2 met Disc
Ik heb > 30000km ervaring met Canyon, heb al 2 aeroads en 3 ultimates gekocht
Als je twijfelt over de maat en de wielen die er bij zitten ( 61cm is wel hoog bij een kleine fiets ) zou ik je aanraden eens tot koblenz te rijden en ze in het echt te bekijken
Kan je ook eens proefrijden
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Plaats reactie