Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Van Tuyl als eerste race fiets

StefanVDV
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2018 10:29

StefanVDV 16 jan 2018 10:41

Hallo Allemaal,
Binnekort ga ik verhuizen en heb daardoor een grotere woon werk afstand, (ong 25km retour). Ik zou graag blijven fietsen maar liever met een racefiets dan een zware citybike. bijkomend voordeel is dat ik dan ook in de weekenden wat rondjes kan maken. mijn budget is enigzins beperkt vooral omdat ik moet kijken of ik het echt zo leuk vind als ik nu in m'n hoofd heb.

Ik kwam deze Van Tuyl op marktplaats tegen:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... usPage=VIP

1.5 jaar oud, met shimano ultegra cranckset en cassette.

Lijkt me een prima fiets om te starten of zou je beter kunnen beginnen met een Trek of Giant (minder onderhoud bijv?)

Thanks!

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3079
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 16 jan 2018 11:03

Als verkoper zegt dat de fiets 1.5 jaar oud is, zou ik verder kijken.

Deze groepset is voor het laatst gemaakt in 2004, het frame zelf stamt uit de beginjaren 2000. De kans dat daaraan (binnenkort) duur onderhoud nodig is, is niet denkbeeldig.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 16 jan 2018 12:16

Als het je maat is kan ik deze aanraden: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... AR_LISTING

Heb hem zelf. Probleemloze fiets. 8 speed onderdelen en dus goedkoop in onderhoud. Vorig jaar rond deze tijd gekocht en inmiddels bijna 12.000km op gereden. Ik heb er wel zelf een ander zadel, bar ends en kortere stuurpen op gezet (maat is iets te groot voor mij).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 jan 2018 12:46

Ik zou persoonlijk altijd die van Tuyl verkiezen boven die Nishiki ook al zou er, wat waarschijnlijk is, het een en ander aan vervangen moeten worden.
250 bieden, kopen en voor 5o € aan verspijkeren.
Alternatief is een nieuwe B'twin Triban 520 , geen onverwachte extra kosten en de ultieme prijs/kwaliteitskampioen volgens diverse bronnen.
Onderhoud heb je aan elke fiets met een open aandrijving, dat begint na 1 week tot 1 maand , afhankelijk van de condities (weer)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 jan 2018 12:54

Even een paar vraagjes.
Ga je straks echt elke dag met de fiets, of laat je hem staan met regen?
Wil je voor de 12 km enkele reis jezelf helemaal in race tenue kleden, of wil je niet omkleden op het werk?
Als je voor het uiterste wilt gaan, dan komen er dus nog wel wat kosten bij door voor een racefiets te kiezen, namelijk kleding voor elk weertype en spatborden om maar wat te noemen.
12 km is ook nog heel goed te doen met een sportieve hybride. Daar zit alles al op en aan, en je kunt gewoon je normale kleren aan. Je moet dan echter weer niet te hard willen, want dan ga je zweten. Verder is die ook minder geschikt voor de weekenden, maar daarvoor geld dan de N+1 regel ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jan 2018 13:55

Het zal eerder 15 jaar zijn. Ketting, cassette en banden zijn misschien vervangen, eventueel ook nog de kabels. het meeste zorgen maakt ik mij om de wielen. Het voorwiel ziet er nogal "ingeremd"uit (hol remoppervlak). Koop hier een nieuwe wielset bij en je zit op 400 euro. Dan is de stap nog maar heel klein naar de bovengenoemde Triban of deze: https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXRT58T ... -road-bike Die laatste verslaat de kampioen maar als je een Decathlon in de buurt hebt kun je nog best redelijke service verwachten. Bij een fiets uit Engeland is dat wat lastiger te regelen.
Dat zijn beide fietsen met montagemogelijkheid voor spatborden e.d. dus in principe meer gericht op woon-werkverkeer.
Het is wel zo dat er ook mogelijkheden zijn op op iedere fiets spatbordjes te monteren alleen kost het wat meer moeite en zitten ze vaak niet zo goed.

Welk merkje erop de fiets staat zegt niks over de onderhoudskosten. Het gaat om de onderdelen die erop zitten en ook dure merken maken goedkope racefietsen waar meuk op geschroefd wordt.
Campagnolo Ultra Dork

StefanVDV
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jan 2018 10:29

StefanVDV 16 jan 2018 14:35

Dank voor de uitgebreide reacties allemaal.

@Marcopfiets
Die Nishiki is een beetje klein (ik ben 1.80).
@Keezx
Ik heb niet zulke goede ervaringen met spullen van de Decathlon als er bewegende onderdelen maar lees inderdaad dat prijs kwaliteit wel hoog ligt.

@scottwilko niet van plan op met regen te fietsen en voor de dagelijkse ritjes wel gewone kleren. in het weekend natuurlijk niet. een hybride zou ook nog een optie zijn, maar vraag me af of je daar leuke tourritjes op kan maken?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jan 2018 15:49

Met een hybride kun je ook prima toeren maar de meesten die echt serieus gaan fietsen stappen al snel over op een racefiets.

Als je een niet al de hard zadel neemt is 12km op een racefiets ook zonder fietskleding prima uit te houden. Het is dan vooral de vraag wat je met pedalen en schoenen moet doen. Het meest logische lijkt mij dan SPD (mountainbike) pedalen en niet al flitsend uitziende schoenen die nog een beetje onder je normale kloffie staan. Je kunt dan een paar gewone schoenen meenemen in een rugzak of op je werk laten staan of combinatiepedalen (Shimano PD-324) met aan de ene kant een normaal pedaal en aan de andere kant het kliksysteem.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 16 jan 2018 19:17

Hij is 24" 61 cm frame maat. Juist aan de grote kant. Als je 1,80 bent te groot. Ik ben 1,84 en rij met een 7cm stuurpen. ipv de verstelbare die er op zat.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jan 2018 11:34

StefanVDV schreef: 16 jan 2018 14:35 Dank voor de uitgebreide reacties allemaal.
@Marcopfiets
Die Nishiki is een beetje klein (ik ben 1.80).
@Keezx
Ik heb niet zulke goede ervaringen met spullen van de Decathlon als er bewegende onderdelen maar lees inderdaad dat prijs kwaliteit wel hoog ligt.
De van Tuyl is dan zeker 1 of 2 maten te groot.
Decathlon maakt zelf geen fietsen maar laat ze opbouwen uit frames uit het Verre Oosten en onderdelen uit het verre Oosten en koopt scherp in zodat de uiteindelijke prijs scherp is, dat heeft met veronderstelde Decathlon kwaliteit niets te maken.
Hooguit is de geometrie en kleur een Decathlon ontwerp.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie