Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Maatadvies Specialized Roubaix

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 05 nov 2017 19:36

@Kiekeboe: volgens de door Dirk geplaatste tabel kom jij inderdaad op een 58 of 60 maar ik op basis van uitsluitend lichaamslengte wel degelijk op een 56. Een dealer heeft wellicht nog wat eigen belang (wat staat er in de winkel) bij maatadvisering maar Specialized zelf zal dat uiteraard niet hebben.
@LCsmet: waar ik binnenkort even naar ga kijken is de comp.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16281
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 nov 2017 21:28

Bedoel je echt zo'n geval met vering onder het stuur eb schijfremmen? :shock:

Leuk zo'n tabel maar pak je b.v. die van de Giant Defy erbij pakt dan wordt het interessant:
Afbeelding
Bij Giant kom je op een M uit die vergelijkbaar is met een 54. Ook de fabrikanten zijn het er nog niet over eens wanneer een fiets nu passend is.

Ik denk wel dat de 56 wat meer vertrouwd aan zal voelen omdat die MBK toch ook wat te groot is. Daarmee past hij nog niet beter maar even proef zitten en een keer de straat op en neer kan dus verraderlijk zijn..
Campagnolo Ultra Dork

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 05 nov 2017 21:46

Ernie C. schreef: 05 nov 2017 21:28 Bedoel je echt zo'n geval met vering onder het stuur eb schijfremmen? :shock:
Verhip zit dat er allemaal op :?:

Grapje hoor, maar inderdaad een hele verandering t.o.v. de MBK. Heb die eigenlijk nooit als veel te groot ervaren: elke trap was raak, hij was stijf maar toch comfortabel, een volbloed racer en ging perfect om de bocht 8-).

Maar even serieus: ik vond vanmiddag toch wel veel meer merken waarbij mijn lichaamslengte correspondeert met een 56'er. Overigens heb ik de binnenlengte via wat sjorren en de boekenmethode kunnen oprekken tot 84 cm. Maar even wachten wat de vakman zegt, daar heb ik best wel wat vertrouwen in want ik ken hem nog van heel vroeger en we hebben gezamenlijke kennissen dus als dat geen basis voor een betrouwbaar advies is (smiley van een knipogend naïevelingetje)!
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

gene
Forum-lid
Berichten: 2009
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 05 nov 2017 22:41

Fixeer je niet op de maatvoering 54,56, 58. Scheelt nogal van merk tot merk en zegt enkel iets over de zitbuislengte hetgeen niet erg relevant is.
Baseer je op stack en reach, dit zijn objectieve gegevens. En jij moet uitmaken hoe je wil en kunt zitten.
Ik heb de indruk dat je moeilijk van je "56-overtuiging" af te brengen bent.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 06 nov 2017 08:34

gene schreef: 05 nov 2017 22:41
Ik heb de indruk dat je moeilijk van je "56-overtuiging" af te brengen bent.
Nou nee dat heb je dan niet helemaal goed begrepen. Het gaat er om dat ik een 56'er kan bekijken en dat ik me in het openingsbericht afvraag of dat zinvol is. Maar wees eerlijk, als de maattabel van Specialized zelf de 56 aangeeft, wie ben ik dan om daar al bij voorbaat weinig waarde aan te hechten. Natuurlijk ga ik serieus meten bij de dealer en als daar 54 uitkomt is dat wat mij betreft prima maar dan moet ik even zoeken waar in het noorden nog een goede fiets (voorkeur model 2017) in die maat staat.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 06 nov 2017 12:09

Waarom contacteer je niet eens een Specialized Conceptstore of Eliteshop. De meeste hebben testfietsen staan, en de maten waar jij naar kijkt 56 en 54 zijn de meest courante.
Meten is belangrijk, testrijden nog veel belangrijker. En laat dit nu één van de grootste pluspunten van Specialized dealers zijn.

https://www.specialized.com/nl/nl/store-finder/position

Dirk

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 07 nov 2017 15:38

Ik heb de 2017er Roubaix sinds mei en ben ongeveer gelijk groot, 177cm, dacht beenlengte ca. 82cm. In elk geval zadelhoogte 72,5cm.

Framegrootte 54, fiets (gewenst) geleverd zonder "hoover" stuur, zonder spacers en met de laagste future-shock-kap en vrij direct ben ik bij een voorbouw van -21grd beland (11cm) lang. Drop zadel/bovenkant stuur is (maar) 7,5cm.

Winkel adviseerde btw 56, wou zelf 52. Gekozen 54. (Zou IK nog eens kiezen zou ik voor 52 gaan maar alles hangt ervan af hoe diep je kan/wilt zitten.) In jouw geval gok ik op max. 54.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 07 nov 2017 16:05

Bedankt allemaal weer mensen, binnenkort gaat er een bezoek worden gebracht aan een Elite-shop met goede meetapparatuur en dan gaan we zien wat er uit komt. Tot dan even radiostilte over dit onderwerp van mijn kant maar ik zal jullie ongetwijfeld nog wel eens laten weten wat het is geworden (en waarom). Dat ik er tegenwoordig niet meer kom met de meetmethodes als 'de gestrekte arm tussen puntje zadel/stuurpen' en 'voet plat op pedaal' had ik al begrepen.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 07 nov 2017 17:03

Ik ben inmiddels wel benieuwd naar waar je jouw bezoek gaat brengen...

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 nov 2017 21:21

Stouwdam Assen natuurlijk ;)
older Budweiser

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 07 nov 2017 22:19

Zou het?

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 13 nov 2017 14:04

De deal is inmiddels rond. Na zaterdagmorgen nog even een een mooie donkerblauwe (testmodel) te hebben bekeken en bereden bij Belga (mooie zaak met erg veel keus) later op de dag de al eerder die week bekeken Roubaix Comp 2017 (zwart/orange) na een meting aangekocht bij B4Y te Emmen. Zowel bij Belga (zonder meting) als bij B4Y (na meting) geen twijfel over de maat (56, bij lichaamslengte 179 en bbl 84,9).

Wat na het bezoek van 4 zaken in het noorden (Stouwdam en Egberts al een week eerder) opvalt is dat de 2017 modellen al niet veel meer op voorraad zijn.

Waarom uiteindelijk de Roubaix en niet een Synapse of Defy of iets vergelijkbaars? Eigenlijk omdat deze er in reviews/tests altijd wel behoorlijk goed uit komt maar ook wel om het aantal noordelijke dealers en gewoon omdat ik hem wel mooi vind, het bovendien kan en je jezelf best eens een keer een beetje mag verwennen (dan maar weer een jaartje langer door met de prepaid Nokia 6300).

De oude MBK houd ik voorlopig even als fiets slechtweer fiets. Opknappen, en dan als enige fiets houden, heb ik overwogen maar het aanpassen van 8-speedcassette en voorbladen tot het kleinst mogelijke verzet van 38-26 zal en hele vooruitgang zijn geweest maar nog steeds niet optimaal in de Eifel (laat staan in de Alpen).
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Plaats reactie