Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

De juiste maat kiezen

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 19 apr 2017 21:52

Ik ben van plan op korte termijn een nieuwe fiets aan te schaffen. Ik ben 1.98, dus de keuze is wat beperkt. Ik kijk nu naar de Canyon Ultimate SLX.
Mijn huidige fiets (ook een Canyon) heeft maat 64. Qua beenlengte heb ik daar meer dan genoeg aan, maar de reach (405) is krap. Ik zit daarom net een tikje te ver achter het bracket. De nieuwe ultimates hebben een langere reach, zowel in maat XL (418) als 2XL (428). Op de 2XL pas ik zeker, maar ik denk ook aan maat XL (met een 12 cm stuurpen) genoeg te hebben, maar is het eigenlijk een voordeel om een kleiner frame te rijden? Is dat stijver? Aerodynamischer?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16282
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 apr 2017 22:21

Een kleiner frame is op de testbank stijver maar de zadelpen en stuurpen die verder uitsteken doen dat voordeel waarschijnlijk teniet.
Op een frame met minder stack kun je dieper zitten. Dit is in principe aerodynamischer maar als je te diep gaat zitten heb je geen optimale zuurstofopname meer waardoor je toch minder hard gaat. Als je net aan langdurig onder in de beugel kunt rijden heb je meestal het beste rendement.
Campagnolo Ultra Dork

HannavF
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2016 08:58

HannavF 20 apr 2017 14:11

Wist je dat Mechanieker in Amersfoort (niet zo ver van Hilversum vandaan) metingen verricht die er specifiek op gericht zijn om online fietsen - bijv bij Canyon - te kopen? Ze kunnen de verschillen vast laten zien via de pasfiets.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 20 apr 2017 14:36

@HannavF: Wist ik niet, goede tip!

Plaats reactie