Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Combinatie racefiets/cyclocross fiets

Maxime10
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2017 21:34

Maxime10 02 jan 2017 21:42

Hallo iedereen, ik rjj al een tijdje op een koersfiets met een ultegra groep 50-36 erop. Nu ben ik van plan een nieuw kader te kopen. Is het misschien een mogelijkheid om een cyclocross kader te kopen en een setje (goedkope) cyclocross wielen en mijn ultegra groep (die dus eigenlijk een groep is voor op de weg ) te laten installeren op mijn cyclocross kader? Of is dit niet mogelijk?
Moest dit lukken kan ik met dezelfde fiets op zowel de weg als in het veld rijden met enkel de wielen te vervangen.
Denken jullie dat dit kan of is er iets dat niet zal kloppen?

Alvast heel erg bedankt !
Groetjes maxime

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 02 jan 2017 22:03

Volgens mij is dit een goed geschikt frame voor je vraag:
https://www.ridley-bikes.com/ie/en/bike ... ail-carbon

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 02 jan 2017 23:03

Wat jij wil kan volgens mij met elk cyclocross frame

Birota
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 06 jan 2015 19:43

Birota 02 jan 2017 23:30

Afs je velgremmen hebt, kun je geen al te brede banden monteren. Ligt er in dat geval m.i. dus aan wat je doel is bij het gebruik als crosser.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jan 2017 07:34

Een cyclocross kader kopen voor schijfremmen, je shifters vervangen voor hydraulische en je kan 2 werelden verenigen.
Je kan ook mechanische schijfremmen nemen, dan kan je je complete Ultegra groep overzetten.
Ik heb een cyclocrosser die ik met slecht weer op de weg gebruik, evt alleen de banden vervangen voor wegexemplaren, of een complete set wielen wisselen.
De afstelling van deze fiets is nagenoeg gelijk aan mijn wegfietsen.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 03 jan 2017 08:14

Wat je wilt is heel goed mogelijk. Je zult minimaal een set cyclocross velg remmen moeten kopen, cross banden en eventueel nieuwe bracketlagers. Doe daar een nieuwe set rem- en derailleurkabels en een stuurlint bij en je bent volgens mij een heel eind klaar.

Je kunt natuurlijk verder gaan en voor schijfremmen gaan. Dan wordt het een stuk duurder want dan moet je ook nieuwe wielen, remmen en schakelhendels aanschaffen. Pak je hydraulische remmen moet je dat ook nog in de kosten meenemen.

De vraag is of de tweede optie economisch de beste keuze is. Ik verwacht dat je fiets inruilen op een crosser dan goedkoper is. Losse onderdelen zijn in verhouding veel duurder. Daarnaast heb je dan alles nieuw en kun je weer een tijd vooruit.

Gebruikersavatar
svvander
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 okt 2016 20:13
Contact

Gebruikersavatar svvander 03 jan 2017 08:49

Nog een noob-vraag (waar ik het antwoord wel op ken, maar stel ze toch); is er dan een verschil tussen een Ultegra-groep voor op de weg en deze voor de cross?
"First, never follows"
gravelracers.actieforum.com (Nieuw!)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2017 08:53

De remmen en het grote voorblad verder worden dezelfde onderdelen al bij een racegroep gebruikt. Zelf zou je dus ook een 46 erbij kunnen kopen want aan een 50 heb je niet veel in het veld.

Cross frames voor velgremmen zijn tegenwoordig voor een appel en een ei te krijgen. Ga je voor velgremmen dan heb je twee keuzes: cantilevers of mini v-brakes. Cantilevers remmen een stuk minder en achter mini v's blijft veel modder hangen. Bij schijfremmen, zeker hydraulische heb je die nadelen niet. Zeker als je de bergen in wilt gaan en echt in de modder wilt crossen is dat een hele grot stap voorwaarts.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 jan 2017 09:35

scottpch schreef:Een cyclocross kader kopen voor schijfremmen, je shifters vervangen voor hydraulische en je kan 2 werelden verenigen.
Je kan ook mechanische schijfremmen nemen, dan kan je je complete Ultegra groep overzetten.
Ik heb een cyclocrosser die ik met slecht weer op de weg gebruik, evt alleen de banden vervangen voor wegexemplaren, of een complete set wielen wisselen.
De afstelling van deze fiets is nagenoeg gelijk aan mijn wegfietsen.
+1
Je kan beter voor disc gaan. V-brakes of Cantilevers heb je veel gedoe mee. Bije elke regenachtige rit blijf je bezig om je remmen af te stellen.
Ik ben zelf nu overgestapt naar een CX met disc.
Kijk eens bij 12gobike.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2017 10:13

Gisteren nog een rondje door het bos gemaakt over een deels bevroren, deels modderige ondergrond met dezelfde fiets (Pinnacle Arkose) waarmee ik van de zomer de beklimmingen in de Vogezen heb bedwongen 8-) .
Campagnolo Ultra Dork

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 03 jan 2017 10:30

Ridley Noah flyer schreef:Wat jij wil kan volgens mij met elk cyclocross frame
Het kan met elk cyclocrossframe inderdaad. Vraag is of je dat wilt. Zelf vind ik mijn X-night cross frame prima voor op de weg, maar geen frame waar ik de hele zomer op zou willen zitten. Het is een kort gooi en smijt frame. Tegenwoordig heb je met die gravelrace kaders dan veel betere alternatieven.

Maxime10
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jan 2017 21:34

Maxime10 03 jan 2017 10:32

Oké heel erg bedankt iedereen!!

Plaats reactie