Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies bij koop racefiets met beperkt budget

Miss Evans
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2016 03:27

Miss Evans 23 okt 2016 22:16

Bedankt voor de respons allen, excuus voor de late reactie (vakantie is een goed excuus haha).
Vandaag naar de BikeMotion beurs geweest en ik heb besloten toch het budget te verhogen om een aantal redenen. Dat wil niet zeggen dat ik een nieuw model ga aanschaffen (de jaren vind ik niet echt doorslaggevend wanneer alles technisch in orde is zoals balhoofd, remmen etc.etc.)

Gezien mijn lengte moet ik eigenlijk alles heel actief uittesten, zoals hierboven ook wel werd vermeld. Dat heeft niet zozeer te maken met mijn benen maar eerder de afstand tot het stuur. Ieder merk heeft die verhouding weer anders liggen, vooral bij vrouwen modellen. Verder ligt het technische allemaal vrij dicht bij elkaar, dan is het vooral een kwestie van smaak. Tenminste dat is mijn indruk van vandaag.

Gevoelsmatig sluit ik mij aan bij @Ypuh betreffende mijn keuze om toch voor de 105 te gaan. Al ken ik genoeg mensen die ook tevreden zijn over Tiagra dus ik stel deze ook niet ter discussie. Praktisch hoop ik er wel lang mee te doen, en niet over drie jaar weer een hele zoektocht te starten vandaar.

Ik realiseer mij ook net dat banden, zadel etc. ook een hele discussie kan geven. Zoveel merken even zoveel smaken. Dan helpt een beurs ook niet echt ;-)

Ik dank jullie tot zover, want mijn beeld is helder dankzij nuchter advies van jullie kant. Nu op het einde van het seizoen is het gewoon goed speuren en dan komt het vast wel goed!

plopmobiel
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 apr 2010 13:20

plopmobiel 24 okt 2016 10:05

Jammer dat je niet even bij shimano bent langsgeweest, daar had je prima uitleg gehad kunnen krijgen over de nieuwe groepen. De nieuwe sora groepen hebben tegenwoordig zelfs de kabels netjes binnendoor lopen. Ik blijf erbij dat de nieuwe tiagra groep (sora nog geen ervaring mee) echt een supergroep is en waar je heel veel plezier van zult hebben.

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 24 okt 2016 12:21

plopmobiel schreef:Jammer dat je niet even bij shimano bent langsgeweest, daar had je prima uitleg gehad kunnen krijgen over de nieuwe groepen. De nieuwe sora groepen hebben tegenwoordig zelfs de kabels netjes binnendoor lopen. Ik blijf erbij dat de nieuwe tiagra groep (sora nog geen ervaring mee) echt een supergroep is en waar je heel veel plezier van zult hebben.
dat is dan de 4700? daar lopen de kabels toch ook binnendoor?
heb hier ook nog naar gekeken en dan evt. de triple variant. door omstandigheden toch niet meer genomen. lijkt me een best mooie groep voor een beginner. zou ik liever doen dan Sora, dat lijkt me echt instap.
is het fietsen aan het her-ontdekken

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 okt 2016 12:30

Tiagra is een prima groep maar het prijsverschil met 105 (<€70) is veel te klein.

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 25 okt 2016 09:31

Ik kan bevestigen dat de Tiagra 4700 super schakelt en makkelijk afstelt......ik vind het zelfs fijner/strakker schakelen als 105, maar dat is wrsch smaak.

Ik heb intussen een budget (winter) racer in bestelling staan met Sora 3500. Staat in vrijwel alle UK reviews goed aangeschreven als robuust en betrouwbare "werkpaard" groep, die word ondergewaardeerd met uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.
Het gaat om een Mangobikes Point R Sora met Vision wheels upgrade thuisgestuurd uit UK voor 725€ https://www.mangobikes.com/shop/bikes/p ... nt-r-sora/

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 okt 2016 10:27

Op de lange termijn is Tiagra meer dan 70 euro goedkoper want slijtagedelen zijn ook goedkoper en het slijt niet harder. Met een triple heb je meestal een betere kettinglijn en heb je zelfs minder slijtage en je hoeft geen collectie met met voorbladen en cassettes aan te leggen voor als je een keer de bergen in gaat. En 10 speed is gewoon makkelijker af te stellen.

Sora 3500 was al zeer degelijk en schakelt prima alleen hoor ik veel verhalen over de afstelling van de voorderailleur die "verloopt". Op zich een vreemd probleem en de enige oplossing die ik ben tegengekomen is gewoon af en toe opnieuw afstellen. De nieuwe 3000 ziet er nog een stapje beter uit en schijnt ook weer en stuk beter te schakelen. De kwaliteit op langere termijn is nog even afwachten maar ook daar kun je verbetering verwachten.

Ik zou er in ieder geval geen problemen mee hebben om 5000+ km's per jaar te rijden met een Tiagra groep. Zeker als je niet kijkt op een grammetje meer of met een beperkt budget.
Campagnolo Ultra Dork

en_voyage
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 10:49

en_voyage 25 okt 2016 11:39

Staar je inderdaad niet blind op groepen, zulke werelden van verschil zijn er echt niet. Ik heb met Shimano 2300, Tiagra 4600 en nu 105 5800 gereden, het is echt niet zo dat een duurdere groep je prestaties significant verbetert. 105 5800 schakelt inderdaad iets lichter dan een 2300, maar met beide kom je de heuvel op. En mijn 105 klinkt net zo agrarisch als m'n vorige Tiagra-groep wanneer ik schakel onder belasting (tijdens een klim). Ik dacht als starter ook dat een duurdere groep enorm veel verschil zou maken, maar drie groepen verder weet ik wel beter.

Wat wèl belangrijk is: welke groep je ook rijdt, onderhoud 'm. Een schone, goed afgestelde 2300 schakelt/rijdt prettiger dan een smerige 105 die aan z'n lot is overgelaten. En zoals in een eerdere post genoemd: onderdelen voor Claris, Sora en Tiagra zijn gewoon heel betaalbaar.

Plaats reactie