Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Twijfel, Cannondale of Bianchi

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2016 13:48

Maar in die nieuwe fietsen zitten evengoed prutwielen. Geld uit geven aan het onderhoud en een deftig wielsetje is dan nog niet zo verkeerd, zeker als je de wielen van die Scott in 6000km gesloopt hebt.

Verder kun je de Intenso eigenlijk beter vergelijken met de Synapse van Cannondale.
Campagnolo Ultra Dork

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 09 mei 2016 13:58

De EVO is een waanzinnige fiets, ALS HIJ PAST. Echt een hardcore racegeometrie en zeker niet iedere rijder zal hiermee lekker uit de voeten kunnen. Bij 3000km. per jaar ben je geen freak in ieder geval, dus kijk daar goed naar..

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 mei 2016 14:13

NAV Ernie's en Dicky's post

De SuperSix Evo is een echte racer
De Synapse is een zogenaamde comfort racer.
Comfort racer betekent praktisch een hogere voorbouw, fijn als je wat stijfjes in je rug bent (door leeftijd).
Ook heeft een Synapse een wat rustiger stuurgedrag waar de SSE juist scherper stuurt.
Dat geld dan dus ook voor de Intenso, meer comfort, hogere zit, rustiger stuurgedrag.

Wordt het voor jou zo al duidelijk wat het gaat worden?

bollen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 mei 2015 21:16
Locatie: Noord-Brabant

bollen 09 mei 2016 14:34

Mannen,

Bedankt voor jullie inzichten. Hier kan ik zeker wat mee.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik erg gesteld ben op mijn Scott (HIER te zien op de Gavia in betere tijden ).
Maar om in die fiets de wielen te "upgraden" lijkt mij niet de moeite.

bollen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 mei 2015 21:16
Locatie: Noord-Brabant

bollen 09 mei 2016 14:44

In ieder geval loop ik met geen van de drie opties een flater, toch?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2016 14:57

Als je een gigantische spacertoren en/of een omgekeerde stuurpen nodig hebt op de Supersix loop je een gigantische flater. Dat is net zoiets al rondlopen in een broek die niet past.

Het frame en de groep van die Scott zijn prima. Een wielset van 1500 euro zou overkill zijn maar iedere fiets wordt veel beter van een wielsetje van 300 tot 500 euro. Die wielset zou je dan later weer kunnen gebruiken op een volgende fiets zodat je daar ook meteen het maximale uithaalt.
Campagnolo Ultra Dork

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 09 mei 2016 16:14

Ik zou ook nieuwe wielen kopen, met fulcrum racing drie of campagnolo zonda kun je weer lang vooruit. Wat is er eigenlijk kapot aan de wielen als die met 6000 naar de vaantjes zijn?
Maak joe woar

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 mei 2016 19:37

Ernie C. schreef:Als je een gigantische spacertoren en/of een omgekeerde stuurpen nodig hebt op de Supersix loop je een gigantische flater.
Ik weet niet of Ernie alleen een beetje zit te plagen of dat hij dit zegt op basis van de foto van jouw Scott.

Kijk ik naar die foto dan zie ik een behoorlijke spacertoren wat er op duidt dat je beter af bent met een fiets met een hoog balhoofd.
Niet alleen heb je dan geen last van de velominaties, een spacertoren kan maar zo hoog worden vanwege de maximale lengte van de vorkbuis boven het balhoofd mag uitkomen.
Als je dat moet compenseren met een stuurpen die omhoog moet staan dan wordt het wel een raar fietsje om te zien.
Maar nog belangrijker, je hebt een fiets gekocht die eigenlijk niet bij je past.
Ik ga er hierbij vanuit dat je foto van de Scott leidend is.
De Bianchi zou dan dus beter bij je passen er vanuit gaande dat deze een hoger balhoofd heeft zoals eerder aangegeven.


Toevallig dit weekend een man op een Cannondale CAAD10 gesproken, hartstikke mooie fiets maar wel met flinke spacertoren.
Hij verstelde mij dat de stuurpen al omgedraaid was maar dat hij nog zocht naar een kortere pen. Tja, die man had beter een Cannondale Synapse comfort racer kunnen kopen/ geadviseerd kunnen worden.

bollen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 mei 2015 21:16
Locatie: Noord-Brabant

bollen 09 mei 2016 20:53

NicoNB schreef:Kijk ik naar die foto dan zie ik een behoorlijke spacertoren wat er op duidt dat je beter af bent met een fiets met een hoog balhoofd.
Ik moet je eerlijk bekennen dat dit mij niet eerder is opgevallen. De afstelling is bij aankoop op aanraden van FM zo gedaan. Ik zal het tespraken brengen bij mijn volgende bezoek, aankomende donderdag.

Ik hou wel van een sportieve houding en vraag mij nu af of de lagere positie rugklachten gaat opleveren.

Zoals de eerste post al aangaf moet ik mijn keuze nog maken en neem ik dit zeker mee. Allen bedankt voor de input.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 mei 2016 21:02

Let wel, ik zeg niet dat je een comfort racer moet kopen, ik zeg alleen dat als de Scott in zijn huidige setting jouw op het lijf geschreven is een comfort racer mogelijk beter bij je past.
Aan de andere kant, kijk of je voor aankoop een stuk kunt rijden op een fiets die qua set up overeenkomt met de SSEvo.
Omdat je verder eigenlijk weinig meedeelt over leeftijd en de gezondheid van je rug zul je zelf de afweging moeten maken.

bollen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 29 mei 2015 21:16
Locatie: Noord-Brabant

bollen 09 mei 2016 21:14

Bedankt, een testrit is natuurlijk mogelijk. Ik ben benieuwd of de lagere positie een duidelijk verschil maakt. We gaan het meemaken :)

Verder zijn leeftijd en gezondheid geen belemmeringen hoor. 29j 183cm en 76kg.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2016 21:16

Het was niet om te plagen een ook niet op basis van de foto. Als je 2000 euro aan een fiets uit gaat geven doe het dan aan een passende fiets. Er is genoeg te koop. Als je voor 300 euro een perfect onderhouden tweedehandsje kunt aankomen kun je gaan klooien met spacers en rare stuurpennen.

Hoe kun je zeggen dat je van een sportieve houding houdt terwijl je het nog nooit geprobeerd hebt? Helaas zul je nu onderhoud moeten plegen aan deze fiets voordat je kunt gaan experimenteren maar dat lijkt mij wel de minst risicovolle optie. Als je nu de Bianchi koopt maar achteraf blijkt dat je toch flexibel genoeg bent om diep genoeg te kunnen zitten voor een Supersix krijg je spijt. Koop je de Supersix en blijkt je last van je rug te krijgen ook. Dan maak je honderden euro's verlies.

Één testrit zegt meestal niet zoveel, het gaat om de langere termijn.

En zoals ik al zei: koop gewoon een setje goede wielen. Daar heb je altijd plezier van en zolang ze maar geschikt zijn voor 11 speed blijft dat nuttig als je volgend jaar (of over een paar maanden als de 2016 modellen als overjarig in de winkel staan) wel weet wat bij je past.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie