Beste,
Nu mijn "oude" Scott Speedster 20 uit 2014 aan vervanging toe is (aankomende kosten vs waarde) bekijk ik de volgende modellen bij de lokale FM.
Ik zou graag jullie advies en ervaringen ontvangen zodat ik deze in mijn overwegingen kan meenemen
Persoonlijk: Ik rij jaarlijks ongeveer 3.000KM, zowel vlak als in de bergen. Ik ben een type dat de fiets na de rit een poetsbeurtje geeft maar verder weinig ervaring heeft met het afstellen van materiaal. Ik zoek dus een model dat ik niet om de haverklap naar de fietsenmaker hoeft en gebruiksvriendelijk is.
Verder ben ik sportief aangelegd en weeg ik rond de 75KG (mocht dat iets uitmaken)
Note: Ik heb zelf weinig ervaring met Bianchi of Cannondale. De prijs/kwaliteit verhouding lijkt mij gelijk maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Cannondale Supersix Evo 2015
Status: Overjarig, Nieuw
Prijs: €1.799,00
Extra's: Inclusief R550 pedalen en 2 bidonhouders
Spec's: 105 5800 / FSA Gossamer Pro Crank / Supersix Evo Ballistec Carbon Frame
Cannondale Supersix Evo 2016
Status: Nieuw
Prijs: €1.999,00
Extra's: Inclusief €200,- winkel krediet (dus exclusief pedalen etc.)
Spec's: 105 5800 / Cannondale Si, BB30, FSA rings, 52/36 Crank / Supersix Evo Ballistec Carbon Frame
Bianchi Intenso 2015
Status: Overjarig, Nieuw
Prijs: €1.799,00
Extra's: geen
Spec's: ULTEGRA 11sp / 105 11sp Chain en Casette / FSA Gossamer MegaExo Compact 50-34 Crank / C2C INTENSO Carbon Frame
Twijfel, Cannondale of Bianchi
N+1 is ideale aantal fietsen.
Ik vind die evo 2016 het mooiste en de beste deal denk ik (de Bianchi doet me niet zo veel). Paar mooie groenfluo bidonhouders erbij en wat details in je stuurlint en je hebt denk ik toch wat speciaals.
Die andere Cannondale kun je evt ook hier bestellen (maat 54 en 56) voor 999 gbp:
http://www.paulscycles.co.uk/m7b0s6p577 ... O-105-2015
dan heb je iig een gloednieuwe uit de doos, maar moet je hem nog wel laten transporteren naar NL.
Ik vind die evo 2016 het mooiste en de beste deal denk ik (de Bianchi doet me niet zo veel). Paar mooie groenfluo bidonhouders erbij en wat details in je stuurlint en je hebt denk ik toch wat speciaals.
Die andere Cannondale kun je evt ook hier bestellen (maat 54 en 56) voor 999 gbp:
http://www.paulscycles.co.uk/m7b0s6p577 ... O-105-2015
dan heb je iig een gloednieuwe uit de doos, maar moet je hem nog wel laten transporteren naar NL.
Hoi Edge,
Versleten wil ik hem niet noemen. Er zijn wat zaken die op de korte termijn vervangen moeten worden.
Ik dien ongeveer de helft van de waarde opnieuw in de fiets te steken. Of ik ruil hem gunstig in en koop een "upgrade". Omdat mijn financiële situatie het laatste wel toelaat lijkt mij dit verstandig.
Versleten wil ik hem niet noemen. Er zijn wat zaken die op de korte termijn vervangen moeten worden.
Ik dien ongeveer de helft van de waarde opnieuw in de fiets te steken. Of ik ruil hem gunstig in en koop een "upgrade". Omdat mijn financiële situatie het laatste wel toelaat lijkt mij dit verstandig.
- monsieurpinot
- Moderator
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
wat moet je allemaal laten vervangen dan als je de helft van de waarde kwijt zou zijn?bollen schreef:Hoi Edge,
Versleten wil ik hem niet noemen. Er zijn wat zaken die op de korte termijn vervangen moeten worden.
Ik dien ongeveer de helft van de waarde opnieuw in de fiets te steken. Of ik ruil hem gunstig in en koop een "upgrade". Omdat mijn financiële situatie het laatste wel toelaat lijkt mij dit verstandig.
(kan nooit meer zijn dan ketting + cassette (of je bent er dagelijks mee door de pekel gereden )
(maar een reden zoeken om een nieuwe fiets te kopen is natuurlijk altijd legitiem
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Welke aankomende kosten vs waarde praten we dan over? Ook zonder gekheid hoor, maar zelf heb ik altijd de instelling van opknappen en opgebruiken (al is dat vanuit een studentbudget perspectief ontstaan). De drang van het nieuwe heb ik tot dusver altijd moeten weerstaan.
Onlangs heb ik het balhoofd, trapaslagers, bekabeling, stuurtape, remrubbers, ketting, derailleur wieltjes en body lagers vervangen van een oude racefiets. Dit kostte samen €200,- en daar koop je nog geen nieuwe fiets voor. Wel weet ik nu dat ik met gering onderhoud (misschien een nieuwe ketting) minimaal weer 6.000km vooruit kan.
Overigens lijken beide overjarige modellen mij wel een goede keuze. Een carbon frame met 105 11sp zit zo rond de 1300-1800 afhankelijk van de cranks en afmontage. Er zijn eigenlijk geen slechte modellen meer in deze prijsklasse bij de A-merken waar Bianchi en Cannondale ook onder vallen.
Onlangs heb ik het balhoofd, trapaslagers, bekabeling, stuurtape, remrubbers, ketting, derailleur wieltjes en body lagers vervangen van een oude racefiets. Dit kostte samen €200,- en daar koop je nog geen nieuwe fiets voor. Wel weet ik nu dat ik met gering onderhoud (misschien een nieuwe ketting) minimaal weer 6.000km vooruit kan.
Overigens lijken beide overjarige modellen mij wel een goede keuze. Een carbon frame met 105 11sp zit zo rond de 1300-1800 afhankelijk van de cranks en afmontage. Er zijn eigenlijk geen slechte modellen meer in deze prijsklasse bij de A-merken waar Bianchi en Cannondale ook onder vallen.
Als je af en toe de bergen op zoekt is het wel slim om even naar het verzet te kijken.
Ik zie dat de SSevo 2016 met 52/36 wordt geleverd.
Dat in combinatie met waarschijnlijk een korte achter derry die max 28/20 tanden aankan moet je misschien net weer investeren in een andere cassette (11-32 oid) en derailleur met lange kooi om in de bergen goed weg te komen.
Discussie over welk cranckstel vindt je hierFAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Wat betreft de helft van de nieuwwaarde aan onderdelen moeten vervangen.
De meeste forummers doen bijna of al hun onderhoud zelf, dat scheelt behoorlijk in de kosten.
Breng je hem voor onderhoud naar de LBS dan komt er natuurlijk nog arbeidsloon bij.
Ik zie dat de SSevo 2016 met 52/36 wordt geleverd.
Dat in combinatie met waarschijnlijk een korte achter derry die max 28/20 tanden aankan moet je misschien net weer investeren in een andere cassette (11-32 oid) en derailleur met lange kooi om in de bergen goed weg te komen.
Discussie over welk cranckstel vindt je hierFAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Wat betreft de helft van de nieuwwaarde aan onderdelen moeten vervangen.
De meeste forummers doen bijna of al hun onderhoud zelf, dat scheelt behoorlijk in de kosten.
Breng je hem voor onderhoud naar de LBS dan komt er natuurlijk nog arbeidsloon bij.
Bedankt voor de reacties,
De grootste kosten zitten hem voornamelijk in de wielen. Daarna zijn de banden en ketting op korte termijn aan de beurt.
Met het inruilen verlies in €200,- . Dit is zoals ik het inschat een stuk minder dan de aankomende kosten. Daarnaast kan ik via mijn werkgever deelnemen aan het fietsplan bij de aanschaf van een nieuwe. Plus ik rij dan een nieuwe fiets wat altijd mooi is.
De grootste kosten zitten hem voornamelijk in de wielen. Daarna zijn de banden en ketting op korte termijn aan de beurt.
Met het inruilen verlies in €200,- . Dit is zoals ik het inschat een stuk minder dan de aankomende kosten. Daarnaast kan ik via mijn werkgever deelnemen aan het fietsplan bij de aanschaf van een nieuwe. Plus ik rij dan een nieuwe fiets wat altijd mooi is.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Waarom toch altijd die raadgevingen als iemand een "niet-volledig-objectieve" reden geeft om een nieuwe fiets te kopen.
Er zijn geen slechte redenen trouwens, als je slechts een nieuwe fiets mag kopen als je "oude" echt totaal versleten is dan kan je het genot van een nieuwe fiets toch maar enkele keren proeven in een mensenleven
Met geen van de 3 fietsen doe je een miskoop.
Succes nog.
Er zijn geen slechte redenen trouwens, als je slechts een nieuwe fiets mag kopen als je "oude" echt totaal versleten is dan kan je het genot van een nieuwe fiets toch maar enkele keren proeven in een mensenleven
Met geen van de 3 fietsen doe je een miskoop.
Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik was gewoon benieuwd. Aangezien hij schreef dat de fiets aan vervanging toe was. Vervangen is niet n+1... natuurlijk is elke reden om een andere fiets te kopen een goede reden
Als mn budget t toeliet had ik ook allang een andere...
Als mn budget t toeliet had ik ook allang een andere...
is het fietsen aan het her-ontdekken
Lcsmet schreef:Waarom toch altijd die raadgevingen als iemand een "niet-volledig-objectieve" reden geeft om een nieuwe fiets te kopen. . . .
Met geen van de 3 fietsen doe je een miskoop.
Maar om hem nou gelijk de aanschaf van 3 fietsen aan te raden gaat toch ook wat ver?
Al is natuurlijk aan te voeren dat het feitelijk niet meer is dan n+2 is vanwege de inruil.
TS geeft aan dat de kosten grotendeels in wielen en onderdelen zit, dan begrijp ik het bedrag.
Over Cannondale of Bianchi laat ik mij om overduidelijke reden niet uit.
Anyway, ik ben wel benieuwd of de TS er qua aandrijflijn uitkomt.