Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wil een nieuwe racefiets kopen...

zendeghi
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2010 13:16

zendeghi 27 jul 2010 13:18

Goedemorgen allemaal,

Ik wil binnenkort mijn eerste racefiets te kopen. Ben van plan om eerst flink wat kilometers door Nederland te toeren, maar wil volgend jaar ook zeker de bergen opzoeken. Omdat het mijn eerste racefiets wordt, heb ik mijn budget op rond de €600 gezet.

Ben zelf 175 cm en zo'n 65 kg. Hebben jullie tips welke racefiets voor mij geschikt kan zijn? Heb al wat zitten rondkijken op www.12gotrading.nl, maar kom er nog niet helemaal uit...

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 27 jul 2010 13:18

Je hebt een PM
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 27 jul 2010 14:25

Hmm, klink misschien een beetje lullig,
maar voor 600 euro kun je nieuw nietzo veel soeps krijgen:$

Ik heb ook mn eerste racefiets gekocht rond mei. maar die zat op zo'n 1200 euro totaal.
Is niet mn droomfiets, maar moet ergens mee beginnen!

Wat je anders zou kunnen doen, is 2e hands, daar kan(!) nog welleens wat leuks tussen zitten.

Als je toch nieuw zou willen hebben, ze hebben Giant afgemonteerd met Sora ik dacht zo'n 750 euro, en anders Cannondale Caad8 met Sora ook 750 euro.

Juul
Specialized Tarmac Elite Compact

marcelbakero
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2008 18:01

marcelbakero 27 jul 2010 14:28

Onderdelen zijn belangrijker dan frame, dus tip ga voor 2e hands met goede onderdelen.
Ik ben zelf vier jaar geleden begonnen met een Koga Miyata Granracer voor 350 euro met Shimano Tiagra. Heb ik 2 jaar meegefietst met een constante upgrade van onderdelen.

rtienkamp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2010 21:45

rtienkamp 27 jul 2010 14:31

marcelbakero schreef:Onderdelen zijn belangrijker dan frame


ik denk juist dat het frame belangrijker is. De onderdelen kan je in de loop van de tijd altijd nog upgraden.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 27 jul 2010 14:32

marcelbakero schreef:Onderdelen zijn belangrijker dan frame, dus tip ga voor 2e hands met goede onderdelen.
Ik ben zelf vier jaar geleden begonnen met een Koga Miyata Granracer voor 350 euro met Shimano Tiagra. Heb ik 2 jaar meegefietst met een constante upgrade van onderdelen.


Nu spreek je jezelf toch tegen. Onderdelen zijn belangrijker maar je hebt ze wel constant vervangen door betere. Rij-eigenschappen worden bepaald door het frame en wielen en niet door de onderdelen. Ik vind het frame dan ook belangrijker.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
juulh
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 jan 2010 11:14
Locatie: Doetinchem

Gebruikersavatar juulh 27 jul 2010 15:17

rtienkamp schreef:
marcelbakero schreef:Onderdelen zijn belangrijker dan frame


ik denk juist dat het frame belangrijker is. De onderdelen kan je in de loop van de tijd altijd nog upgraden.


dan zou ik voor een Cannondale Caad8 Sora gaan, als jij frame belangrijker vind, cannondale is een A-merk :$
Specialized Tarmac Elite Compact

jvdh
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:20

jvdh 28 jul 2010 18:38

zendeghi schreef:Goedemorgen allemaal,

Alvast bedankt voor het meedenken! :)


Hai

Bedenkt eerst goed wat je ermee wilt gaan doen, ga je wekelijks 150 km of meer fietsen of pak je met mooi weer de fiets voor tochtje van 40 km eens per week. Als dit echt je budget is dan is er zeker iets te vinden. Ga zoeken op internet bij de groothandels (vos, salden, mammoet etc.) zij hebben altijd fietsen voor deze prijs. Heb je minder vertrouwen in online zaken of is je fietskennis zo beperkt dat je zelf niet liever (bijv.) een wiel vervangt ga dan naar een lokale fietsenmaker en vraag naar een prima tweedehands racer. Staar je vooral niet blind op de 105 is beter, ultegra is nog beter discussies. Ga voor een fiets waar je blij van wordt, zorg dat deze goed zit en lekker rijdt en ga kilometers maken. Je kan altijd een betere en duurdere fiets kopen maar geloof mij, een fijne fiets afgemonteerd met Shimano Sora rijdt als beginner uitstekend en daar kan je makkelijk 3000km mee rijden voordat je een nieuwe fiets wilt kopen ;-)

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 28 jul 2010 19:38

jvdh schreef:
zendeghi schreef:Goedemorgen allemaal,

Alvast bedankt voor het meedenken! :)


Hai

Bedenkt eerst goed wat je ermee wilt gaan doen, ga je wekelijks 150 km of meer fietsen of pak je met mooi weer de fiets voor tochtje van 40 km eens per week. Als dit echt je budget is dan is er zeker iets te vinden. Ga zoeken op internet bij de groothandels (vos, salden, mammoet etc.) zij hebben altijd fietsen voor deze prijs. Heb je minder vertrouwen in online zaken of is je fietskennis zo beperkt dat je zelf niet liever (bijv.) een wiel vervangt ga dan naar een lokale fietsenmaker en vraag naar een prima tweedehands racer. Staar je vooral niet blind op de 105 is beter, ultegra is nog beter discussies. Ga voor een fiets waar je blij van wordt, zorg dat deze goed zit en lekker rijdt en ga kilometers maken. Je kan altijd een betere en duurdere fiets kopen maar geloof mij, een fijne fiets afgemonteerd met Shimano Sora rijdt als beginner uitstekend en daar kan je makkelijk 3000km mee rijden voordat je een nieuwe fiets wilt kopen ;-)


@jvdh. +1 voor de strekking van je verhaal! Alleen met die 3000 km heb ik wat "moeite". Als "zendeghi" inderdaad "flink wat km's" wil maken, zit hij (ook binnen een Nederlands fietszeizoen) zo aan die 3000 km. En hij is vast niet van plan om zo snel al weer een andere fiets te kopen. Dus als Sora inderdaad al na zo'n 3000 km "op" is (heb ik geen ervaring mee), kan hij m.i. toch beter voor een kwalitatief hoogwaardigere afmontage gaan (nieuw of "jong" gebruikt). Of mis ik iets;)?
60 x Ventoux

kloekie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jun 2010 20:20

kloekie 28 jul 2010 20:13

Het zou zo een post van mij kunnen zijn, ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje.. (zelf het gewicht / lengte komt overeen :))

Ik ga waarschijnlijk deze week de Trek 1.5 kopen, bij salden kost deze 660 eu, net iets boven je budget, maar dan heb je wel een fiets die volledig Tiagra afgemonteerd is en die er ook nog eens goed uitziet naar mijn mening..

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 28 jul 2010 21:47

Wat ik sowieso zou doen, is jezelf door je vriend(in) laten opmeten op basis van deze instructies:http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO

Je krijgt dan een overzichtje met daarin de geometrie die het beste bij je past. Op basis daarvan kun je dan op zoek gaan naar een frame/fiets wat binnen je budget past. Geloof me, je plezier wordt het meest bepaald door de juiste maat, daarna pas of het sora/tiagra of dura ace. Een fiets die te groot is maar wel met Campa Record is uitgerust heb je echt minder plezier van dan een fiets met prutwielen en sora materiaal.

Maat vaststellen is dus stap 1 in mijn ogen. Vervolgens vaststellen hoe lang je van plan bent om rond te fietsen met je huidige fiets. Dat is misschien moeilijk in te schatten, maar geloof mij dat wanneer je het leuk vindt, je ook over 2/3 jaar een nieuwe fiets wil.

Daarom zou ik helemaal nieuw kopen voor dat geld niet doen. Kijk eens op marktplaats, dan kun je namelijk een hoogwaardigere 2e hands fiets kopen dan wat je nieuw krijgt. Alle fietsenmerken moeten ergens op besparen bij de instapmodellen. En dat betekent dat je misschien wel een redelijke groep hebt (bijv. Tiagra), maar dat de wielen echt slecht zijn. En een kl$te zadel, stuur, etc). Dus er is ook meer dan alleen de groep waar je naar kunt/moet kijken.

jvdh
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 apr 2010 20:20

jvdh 28 jul 2010 22:08

Le Grimpeur schreef:Alleen met die 3000 km heb ik wat "moeite". Als "zendeghi" inderdaad "flink wat km's" wil maken, zit hij (ook binnen een Nederlands fietszeizoen) zo aan die 3000 km. En hij is vast niet van plan om zo snel al weer een andere fiets te kopen. Dus als Sora inderdaad al na zo'n 3000 km "op" is (heb ik geen ervaring mee), kan hij m.i. toch beter voor een kwalitatief hoogwaardigere afmontage gaan (nieuw of "jong" gebruikt). Of mis ik iets;)?


Nee, dat is waar. Ik rij zelf ook geen Sora maar een maatje van mij rijd er al 3000km met veel plezier mee. Dat bedoel ik aan te geven, als je die 3000 km (zo maar een getal) pas na drie jaar bereikt dan lijkt me het een prima aankoop. Pak je in je eerste jaar al direct meer km's ga dan voor of een duurdere fiets, of voor een tweedehands. Al ben je daar nooit van verzekerd dat deze langer meegaat.

Plaats reactie