Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets help mij?

lolis205
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2015 09:39

lolis205 14 jul 2015 10:00

heey ik ben van plan om een nieuwe fiets te gaan kopen,
ik heb nu nog echt een heel oud dingetje die te klein en te laag is.
maar daar op wel wat km gemaakt om te zien of ik het wat vond.
maar nu wil ik dus een knappe fiets kopen.

met die fiets ben ik van plan om ook te gaan klimmen.

ik ben al bij wat winkels langs geweest en daar vertellen ze allemaal hun eigen praatje.

heb gister wel in mijn prijs klasse gekeken en zag een aantal verschillende dingen,

een cube van aluminium met een trippel 105
een Miranda van aluminium met carbon voor vork en carbon zadel pen, met een trippel tiagra.
een canon van aluminium met ook weer trippel 105 achter en tiagra voor, ??

?? ik ga nog verder kijken,

maar wat raden jullie aan?
aangezien ik wel intentie heb om de bergen in te gaan?
minimaal ??

mixel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2015 15:19

mixel 14 jul 2015 10:32

De fietsen die je hebt bekeken hebben allemaal een trippel. Je zou ook eens kunnen kijken naar een compact crankstel ipv een trippel crankstel. Bijvoorbeeld de laatste 105 groep met een 11-32 cassette achterop.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 14 jul 2015 10:35

Je moet wel wat duidelijker zijn: welke modellen bedoel je? Wat is je budget?
Je kijkt steeds naar een trippel, maar je kunt ook kijken naar een compac cranckstel.
Overigens rijd ik zelf met een trippel.
prj

lolis205
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2015 09:39

lolis205 14 jul 2015 10:59

ik weet niet precies welke modellen, die namen kan ik niet allemaal onthouden,

maar dit is wat me gister bij 3 verschillende winkels is aan geboden,
heb zelf niet speciaal naar een trippel gekeken, ik heb er niet echt verstand van dus liet de verkoper zijn praatje doen.

en me budget is rond de €1000-€1200.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jul 2015 11:39

Over tripple of compact of dubbel moet je de FAQ topic maar eens (globaal) doorneuzen voor jezelf.

Hierboven wordt vrij stellig een compact aanbevolen. Terwijl je juist met jouw doel - bergen - met een tripple mooi weg komt, met een mooie gesloten cassette (kleine stapjes met schakelen) en zonder dan te hoeven sleutelen voordat je de bergen in gaat. - Ook al is een cassette wisselen voor de bergen maar een minuut of 5 werk.

Wat dat betreft zou ik me dus niet laten leiden door tripple of compact.,. want in beide gevallen kan je heel goed aan jouw wensen gaan voldoen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 14 jul 2015 12:10

Ik zou je een aluminium frame (liefst met carbon voorvork) aanraden met een Shimano 105 Triple.

Zoals gezegd; niet hoeven sleutelen, mooie gesloten cassette en binnen het door jou gestelde budget.

Deze 2 zijn daar leuke voorbeelden van (in deze prijsklasse alom verkrijgbaar, niet enkel bij 12Go)

https://www.12gobiking.nl/racefietsen/b ... tent_specs


https://www.12gobiking.nl/racefietsen/s ... tent_specs


De Bulls scoort qua afmontage iets beter omdat hij een volledige 105 groep heeft.

Maar het belangrijkste is dat je goed op de fiets zit, dus wat je ook beslist altijd uitgebreid proefrijden.

Succes!!
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
JorBak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:39

Gebruikersavatar JorBak 14 jul 2015 13:20

Je hebt een mooi budget voor de aanschaf van een degelijke renfiets, maar ik begrijp uit je berichten dat je je nog weinig hebt verdiept in merken, schakelgroepen etc.

Het lijkt me verstandig vooraf wat meer onderzoek te doen naar deze zaken en vooral naar wat het beste bij jou en jouw wensen aansluit. Een tip die ik je wil meegeven is, als je een fiets zoekt voor ongeveer dat budget, is een mix ten aanzien van je schakelgroep (dus bijv. 105 in combinatie met Tiagra) niet nodig. Kijk bijvoorbeeld eens bij Rose, daar kan je voor jouw budget compleet afgemonteerde (dus volledig 105 bijv.) fietsen vinden. Maar nogmaals, ik zou eerst eens wat meer onderzoek doen naar die zaken.

In ieder geval succes en veel plezier!

lolis205
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2015 09:39

lolis205 14 jul 2015 13:33

ik ben net bij een winkel geweest,
die heeft mij een jan janssen h60 tour de france editie laten zien,
compleet 105 afgewerkt, met een compact
ook deze heeft een carbon voor vork,
zelf vind ik deze fiets heel erg mooi en zat en fietste lekker,

Gebruikersavatar
JorBak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:39

Gebruikersavatar JorBak 14 jul 2015 13:37

Dat is natuurlijk belangrijk, dat je de fiets mooi vind en je er goed op zit. Wees niet te streng voor jezelf, is de fiets mooi, goed afgemonteerd en zit je er goed op, dan is het koers!

Veel plezier

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 14 jul 2015 15:03

JorBak schreef:Dat is natuurlijk belangrijk, dat je de fiets mooi vind en je er goed op zit. Wees niet te streng voor jezelf, is de fiets mooi, goed afgemonteerd en zit je er goed op, dan is het koers!

Veel plezier
Eens wat betreft bovenstaande opmerking.

Weet je wat het is, binnen het door jou gestelde budget is de keuze echt reuze. Dus als jij een bepaald merk gaaf vindt, of bepaalde looks, dan zou ik dat zeker mee laten wegen.

Verder is 105 gewoon te juiste keuze wat betreft groep. Werkt goed, zit er strak uit (geen waslijnen) en door de 11-speed achter kun je ook nog eens voor interessante poldercassetes gaan, als je dat later wenst.

Overigens zou ik me daar ook weer niet blind op staren op "volledig 105". Ik rijd al jaren op een Trek 2.1 met volledige 105 behalve de crank, dat is een "typeloze" Shimano R563 (of de voorloper daarvan) en die draait nog steeds super licht en soepel.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 14 jul 2015 19:15

lolis205 schreef:ik weet niet precies welke modellen, die namen kan ik niet allemaal onthouden,
Dan moet jejezelf beter organiseren en dingen noteren. ;)

Een standaard Compact is een goede keuze voor in de bergen maar voor de vlakke polder is het binnenkettingblad te klein, die kun je dan beter aanpassen naar een 39 of eigenlijk zelfs beter naar een 42



Hint:
Het bewust weglaten van hoofdletters komt erg ongeïnteresseerd over.

lolis205
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jul 2015 09:39

lolis205 15 jul 2015 12:26

Spaceship schreef:
Hint:
Het bewust weglaten van hoofdletters komt erg ongeïnteresseerd over.
Sorry dat mijn grammatica niet correct is. :?: (Dit was trouwens niet bewust)


Na redelijk wat lezen op dit forum en vragen aan mensen in de buurt denk ik dat ik voorlopig genoeg informatie heb om een keuze te kunnen maken.

Ik ga voor die Jan Janssen fiets. Als ik merk dat ik inderdaad een te klein blad heb zal ik die later wel aanpassen.

Eerst maar eens wat fiets ervaring op doen, zodat ik zelf kan voelen wat ik prettiger vind.

Zelf heb ik ook nog de mazzel gehad dat me oom de zelfde fiets heeft en ik heb daar gister en eer-gister 30 en 40 km op gefietst. Wel iets anders afgesteld maar de frame maten zijn het zelfde. Dus wel kunnen voelen hoe de fiets voelt.

Daar naast ook nog een proefrit gemaakt op de fiets van (nu nog) de dealer, voelde goed.

Maar wat moet ik op de fiets laten zetten? Km teller? Is een hartslag meter aan te raden?
graag nog wat info zodat ik gewoon compleet de winkel uit kan lopen!

Bedankt voor de tips,

Plaats reactie