Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Lowbudget racefiets en beginnersvragen

peterfietser
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05

peterfietser 06 feb 2014 20:25

Dit is zeker een leuke fiets. Met een compact crankstel zie ik. Wanneer je hier een tandwielcassette achter kunt monteren met als grootste 30 of 32 heb je hetzelfde verzet als 30x27 bij een triple het gaat uiteindelijk om de tandwielverhouding. 30x27 leg je per pedaalomwenteling 2,33 m af en met 34x30 2,38 m en 34x32 2.23m.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 06 feb 2014 20:26

Susannee schreef:In de beschrijving staat onder andere dat de fiets Shimano 105 is afgemonteerd. Ik had begrepen dat dit goed is. Er wordt ook iets over 'bladen' verteld, maar dit begrijp ik niet helemaal. Is er iemand die de omschrijving in Jip en Janneke - taal wil uitleggen?

Zou zo`n type fiets passen bij mij?
hoe kleiner het tandwiel hoe prettiger/lichter je kunt rijden
Voor beginners is een compact 50/34 tandwielen meestal erg goed te doen
Een triple heeft nog kleinere tandwielen en kan je dus makkelijker langzaam mee rijden en een berg oprijden gaat dan ook makkelijker omdat je lichter kunt trappen.
Op het vlakke zal je merken dat je vrij makkelijk een groot verzet kunt trappen maar bergop wordt het allemaal wat lastiger.

Ik hoop dat je er iets van begrijpt want ik doe echt m`n best om het in jip en Janneke taal uit te leggen :lol:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 06 feb 2014 20:29

Susannee schreef:
kees0251 schreef:De 175 crank gaat je niet gelukkig maken.

Ik ben echt een leek, dus zou je willen toelichten waarom ik beter niet voor 175 crank kan gaan? :oops:
dat is de lengte van de cranks ( waar de pedalen aan vastzitten zeg maar )
Je bent wat kleiner en dan zegt men dat je ook kortere cranks nodig hebt.
Echter zijn er al studies die bewijzen dat het niet zo is en dat het amper tot niet merkbaar is.
Maar door de bocht genomen als je dus wat kleiner bent worden de cranks ook korter.
In jou geval zou een 170mm crank normaal gesproken goed moeten zijn
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

peterfietser
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mar 2006 14:05

peterfietser 06 feb 2014 20:32

Er werd ook gevraagd waarom je met de crank van 175 mm niet gelukkig woord.
Dit heeft te maken met je beenlengte Als je kleiner bent en een kleinere fiets hebt heb je normaal een cranklengte van 170. Zelf ben ik 1.83m heb langer benen en rijd wel met langere cranks van 175mm .

Susannee
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 feb 2014 12:17

Susannee 06 feb 2014 21:34

Ben er ondertussen achter wat een crank 175 inhoudt. In principe is dit dus niet iets waardoor ik de fiets beter niet kan nemen.

Heb contact gehad met de verkoper. Volgens hem is de fiets vier jaar oud.
Weet iemand of dit 'te oud' is om nog goed mee te kunnen? Zou natuurlijk jammer zijn als ik na een half jaar giga veel kosten heb aan het vervangen van onderdelen.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 06 feb 2014 21:39

Tsja moeilijk te zeggen
als je een fiets van mij koopt die 4 jaar oud is dan denk ik dat die ver op is aangezien ik meer rijd in 2 maanden dan vele in een jaar.
Het licht dus eigenlijk aan kilometers en hoe ermee omgegaan is.
Ik ben er wel eerlijk in ik zou zelf nooit een 175er crank kopen en al helemaal niet als ik zoals jou een 170mm nodig zou moeten hebben.
Aan de andere kant is een gebruikte crank ook niet zo gek duur en gezien het feit dat die FSA wat op die Colnago toch maar een goedkoop ding is kan je altijd eens kijken voor een kortere en 170mm cranks zijn zelfs meestal goedkoper dan 172,5 want die zijn stuk gangbaarder
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 06 feb 2014 21:47

Susannee schreef:Ben er ondertussen achter wat een crank 175 inhoudt. In principe is dit dus niet iets waardoor ik de fiets beter niet kan nemen.

Heb contact gehad met de verkoper. Volgens hem is de fiets vier jaar oud.
Weet iemand of dit 'te oud' is om nog goed mee te kunnen? Zou natuurlijk jammer zijn als ik na een half jaar giga veel kosten heb aan het vervangen van onderdelen.
4 jaar is zeker niet te oud voor een racefiets. Mijn 'winterfiets' doet al 5 jaar trouwe dienst, en wordt ge-upgradet voor de aankomende jaren. Uiteraard dienen onderdelen vervangen te worden na verloop van tijd, maar dat is afhankelijk van onderhoud, aantal kilometers dat er mee gereden wordt, en in welke condities. Shimano 105 kan wel tegen een stootje en slijt minder snel dan duurdere groepen is mijn ervaring.

Best zou zijn als naar de fiets gaat kijken met iemand die er een beetje kijk op heeft. En anders vind je op dit forum genoeg info om het vervangen van onderdelen zelf te doen. Spaart je weer wat geld uit :D :D
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 feb 2014 22:12

Die Colnago lijkt er op het oog wel goed uit te zien en lijkt aantrekkelijk geprijst. 170mm of 172.5mm cranks zijn wellicht beter voor jouw lengte, maar met een BBL van 78cm kun je misschien ook nog wel met 175mm cranks fietsen (zal hetzelfde aanvoelen als je stadsfiets of gewone fiets, want daar wordt wat minder nauw gekeken). Zelf fiets ik ook met 170mm cranks op mijn racefiets en mtb's, maar ik ben dan ook maar 165m en heb een BBL van 72cm. Vrouwen hebben over het algemeen al langere benen, dus misschien valt het mee. Een langere hefboom van de crank helpt je misschien ook wel om wat makkelijker te klimmen als het erg steil wordt in Zuid-Frankrijk (al is klimmen op souplesse vaak fijner en langer vol te houden... ;)).

Susannee
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 feb 2014 12:17

Susannee 06 feb 2014 22:32

Wow, weer iets heel belangrijk geleerd. Iets wat zo sullig klinkt als een 'crank' is dus wél degelijk een erg belangrijk onderdeel! Maar in principe zou ik tegen niet al te hoge kosten hier een 170 op kunnen zetten dus.

Heb nog even contact gehad met de verkoper over het aantal kilometers. Hij heeft er ongeveer 1500 km per jaar mee gereden. Zou dus op ongeveer 6000 uitkomen + 1000 die wordt 'vergeten'. (ben niet wantrouwend verder hoor.. :p ) Hij zei dat er in de tussentijd wel wat onderdelen waren vervangen. Welke precies is niet verteld..

Nog maar even goed nadenken wat ik wil gaan doen. Grolloo Drenthe is bovendien 70 km vanaf m`n woonplaats.. Niet echt een afstand die je 'even' op en neer rijdt om te gaan kijken en vervolgens weer te vertrekken.

Is er trouwens iemand die mij een beetje een indicatie kan geven van de kosten voor het vervangen van onderdelen? Ik begrijp dat dit per onderdeel natuurlijk erg verschilt, maar gewoon wat voorbeelden van onderdelen die wel eens aan vervanging toe zouden kunnen zijn. ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16244
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 feb 2014 22:50

Bij een fietsenmaker kost het al gauw 80 euro om je ketting en cassette te vervangen, dat zijn samen met de banden en de remblokjes de de onderdelen die je regelmatig moet vervangen.

Ik zie dat er in ieder geval wielen op zitten die nieuwer zijn dan de fiets en waarschijnlijk beter dan wat er origineel op zat.

Maar als je toch het crankstel moet vervangen maakt het ook niet meer uit of er een dubbel of een compact op zit...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 feb 2014 04:42

Fiets heeft 9v systeem, is dus beslist niet uit 2011 (6jaar oud minstens), al is er wel een nieuwer crankstel uit de 10v periode gemonteerd. Voor een vrouw van 1m67 is deze fiets (veel) te groot en het dubbel crankstel is voor Frankrijk echt ongeschikt. Het is zeker geen compact crankstel (met bladen van 50 en 34 tanden). Dat kun je gewoon navragen, toch? Maak je geen zorgen over de lengte van de cranks. Wel over het ontbreken van triple shifters die het mogelijk maken een triple crankstel te monteren. Maar ook dat is na te vragen! Echt behulpzaam, hè, al die adviezen, die het niet met elkaar eens zijn? :oops: Als het in de buurt is, ga dan eens passen, dan heb je een referentie over de maat en neem dan een meter mee om wat maten te noteren. Anders gewoon verder zoeken.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 07 feb 2014 08:46

klimmer over welke fiets praat je er zijn inmiddels meerdere voorbij gekomen ?
Als je doelt op die Beone dan kan ik bijna garanderen dat die geen 6 jaar is want 6 jaar geleden was het letter type van Beone anders kijk maar eens naar de Beone wat 2 dagen geleden hier tekoop is gezet wat anderhalf jaar gebruikt is.
Dat frame is wel ongeveer een jaar of 6 oud namelijk.
Maar we zijn alweer een tijdje over een Colnago aan het praten met 105 en FSA crank
6dkm is trouwens ongeveer de tijd dat de boel vervangen moet gaan worden dus iemand meenemen die er verstand van heeft is niet verkeerd zo kan je altijd wat afdingen
Want cank kost natuurlijk weer tussen de 60 en 100euro en dan nog casette en ketting en de boel vervangen zit je zo aan kleine 200euro en zal een tegenvaller zijn als je zoiets koopt en ervan uit gaat dat die niet echt ver boven je budget uitkomt
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Plaats reactie