Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Fiets

ed-ep
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 29 dec 2009 11:30

ed-ep 07 sep 2010 16:32

Wim, je hebt pm.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 sep 2010 17:17

Swoosh schreef:
klimmer schreef:. . . Een hybride is echter een fiets met een mix van eigenschappen die je net wel wil hebben, omdat het bij je behoefte past. Veelzijdigheid in het gebruik is er maar een van.


Precies en de behoefte van de TS is volgens mij in de eerste plaats het rijden van afstanden. Een hybride komt als veelzijdig over maar mist in essentie het beste van een racefiets en het beste van een MTB. De beste eigenschappen zijn helemaal niet verenigd in een hybride. Een samensmelting van wat eigenschappen maakt iets nog niet tot het beste. Een hybride is een zwak aftreksel van de beide andere soorten fietsen hier genoemd.

Voor wat kortere afstanden of om te trekken met bagage (met niet al te hoge snelheid) zijn hybrides wel geschikt.



Je hebt kennelijk geen eigen ervaring met hybrides.

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 07 sep 2010 17:30

Een hybride is natuurlijk niet het beste van twee werelden (als dat kon zou iedereen met een hybride rijden), maar wel een grootste gemene deler, en biedt dus wel de meest veelzijdige oplossing voor wie niet wil koersen of mountainbiken, maar wel lekker wil toeren op wisselend terrein. Net zoals koersfiets of MTB heeft die dus ook zijn specifieke toepassingsgebied.
(andere optie: een zgn. fitnessbike nemen, en die uitrusten met bredere velgen & dikkere banden? maar goed, dan krijg je dus uiteindelijk óók... een hybride, natuurlijk)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 sep 2010 02:33

wimpje schreef:Heeft niemand een idee welke fiets voor mij ideaal is?
Ik heb een lichte voorkeur voor Norta.
of is het beter dat ik voor LRC - fitness of zelf Cross kies.


Jouw concrete vraag is hier nog niet beantwoord. Zoals gezegd is Norta in Nederland onbekend. Een blik op de Norta-site leert me dat de LRC Fitness het dichtste bij mijn bovenstaand advies komt. De banden zijn wat aan de dunne kant, maar dat is een slijtage artikel. Dat is te vervangen.
succes en fietsplezier!

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 08 sep 2010 03:13

klimmer schreef:
Swoosh schreef:
klimmer schreef:. . . Een hybride is echter een fiets met een mix van eigenschappen die je net wel wil hebben, omdat het bij je behoefte past. Veelzijdigheid in het gebruik is er maar een van.


Precies en de behoefte van de TS is volgens mij in de eerste plaats het rijden van afstanden. Een hybride komt als veelzijdig over maar mist in essentie het beste van een racefiets en het beste van een MTB. De beste eigenschappen zijn helemaal niet verenigd in een hybride. Een samensmelting van wat eigenschappen maakt iets nog niet tot het beste. Een hybride is een zwak aftreksel van de beide andere soorten fietsen hier genoemd.

Voor wat kortere afstanden of om te trekken met bagage (met niet al te hoge snelheid) zijn hybrides wel geschikt.



Je hebt kennelijk geen eigen ervaring met hybrides.


Eh, naast racefietsen heb ik al jaren ook een hybride in mijn bezit.

Jij hebt kennelijk geen ervaring met een juiste interpretatie wat de TS feitelijk wil. cq nodig heeft om optimaal te genieten van z'n fiets uitjes. Je moet een beetje tussen de regels door lezen.
Hij heeft het nl over afstanden rijden en wil die afstanden eigenlijk ook nog vergroten. Tevens schrijft hij dat ze met een redelijke snelheid rijden.

Uit ERVARING weet ik dat een hybride daar een stuk minder voor geschikt is dan een racefiets. De meeste hybrides hebben ook versnellingsverhoudingen met grote gaten in het sprocket en daarnaast kleine voortandwielen, minder geschikt voor het rijden van afstanden op de weg. De gemiddelde hybride is zwaarder dan een racefiets en rijdt gewoon anders dan een racefiets. Door de geometrie verschillen hebben die nl een hele andere handling. Ook de norta ed zijn fietsen die ik voor dit doel niet zou aanraden. Last but not least: de TS heef al een hybride, kennelijk bevalt dat toch niet.

Ik heb vaak gezien dat mensen een hybride kochten in de volle overtuiging dat het de meest veelzijdigste fiets was en zo de beste koop voor hun doeleinden. In de praktijk blijkt niets minder waar. Om afstanden met 'redelijke snelheid' te overbruggen is een racefiets gewoon de beste oplossing. Daar komt men dan later achter, zit je wel met een verkeerde fiets in je maag.

Maar goed de TS moet zelf beslissen wat hij tenslotte gaat kopen, ik geef alleen zo goed mogelijk advies en ik heb er wel genoeg over geschreven zo.
Afbeelding

dario
Forum-lid
Berichten: 3823
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 08 sep 2010 15:52

De TS stelt anderzijds ook wel dat zijn toeren deels over onverharde wegen lopen, wat dan weer een contra-indicatie vormt voor een koersfiets.
En misschien verstaat hij onder 'redelijke snelheid' ook wel iets anders dan de koersfietsers onder ons.
Een lichte (met het oog op de snelheid) en vanuit ergonomisch oogpunt goed afgestelde (om een beetje afstanden aan te kunnen) hybride zou in dit geval dus wèl eens soelaas kunnen bieden. Hamvraag in dit alles is: wil hij zich beperken tot asfaltwegen, zich toeleggen op boswegels, of wil hij op allebei kunnen blijven rijden?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
jre
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:53
Locatie: Eemnes

Gebruikersavatar jre 08 sep 2010 21:36

Ben het helemaal met Swoosh eens ik heb ook de '' fout'' gemaakt door een hybride tekopen en dus nu na 2 jaar aan het kijken naar een racefiets
het komt er op neer dat ik dus 1 keer teveel geld heb uitgegeven.
ben nu van plan om een spezialized roubaix tekopen en de hybride als winterfiets tegaan gebruiken heb ik toch nog het idee dat hij niet voor niets in de schuur staat :D

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 08 sep 2010 22:46

Hallo,

Ik rijd al jaren een hybride (Gazelle XR4) voor woon/werk (± 12 km). Dat bevalt prima. Voor langere afstanden geef ik de voorkeur aan een racefiets; die "rollen" nu eenmaal soepeler en zijn er voor gebouwd.

Ik vind het een nadeel dat ik bij een crosshybride een set versnellingen meezeul waar ik niks aan heb (heb het kleinste voorblad nooit gebruikt) en een verende voorvork waar ik na drie jaar en meer dan 10.000 km nog steeds niet weet wat ik er mee moet (alleen als ergens de weg weer eens opgebroken is, komt ik in het zand).

Ik denk er dan ook sterk over de Gazelle in te ruilen voor een hybride met vaste voorvork en compact groep (ik overweeg een Corratec Shape CA+).

Ik zou zeggen: kijk goed rond, bezoek wat goede zaken, en maak eens wat proefritjes (zou best eens kunnen dat je met wat anders thuis komt dan waar je voor ging :-)).

mvgw

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 08 sep 2010 22:53

wimpje schreef:Ik ben van zin om een nieuwe fiets te kopen.

Ik en een paar collega's doen sinds een goede maand 2 maal per week een fietstocht uitgestippeld via fietsknooppunten.

Tot hiertoe is de afstand nog beperkt (tussen de 40 en 60 km). Ik beschik echter over een gewone fiets (hybride van Granville) deze fiets is ondertussen al 9 jaar oud nog wel in goede staat maar niet echt geschikt voor langere afstanden.


grts Wim


Alle opmerkingen over het feit dat een hybride niet geschikt zou zijn voor langere afstanden zijn mijns inziens niet correct. Je kunt prima 120km fietsen op Koga Lightrunner. Mijn schoonvader is op dat ding naar Barcelona gefietst, let wel via Andorra.

Die Koga is echt heerlijk en naar mijn opvatting passend voor de wensen van Wimpie.
Camerig is prachtig!

wimpje
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2010 17:17

wimpje 08 sep 2010 23:46

Ik ben gisteren gaan kijken voor een nieuwe fiets en mijn fietsenhandelaars telde mij voor om een Merida Crossway te kopen.


Is dat iets?

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 08 sep 2010 23:50

wimpje schreef:Ik ben gisteren gaan kijken voor een nieuwe fiets en mijn fietsenhandelaars telde mij voor om een Merida Crossway te kopen.


Is dat iets?


ik zie dat er verschillende moden van zijn.
geen/wel vering achter
afmontage
etc.

veder is het voor jou doel einde wel een mooie fiets.
als je het op fiets tochtjes houdt, met een normaal tempo en gewoon een beetje te toeren.
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

Plaats reactie