180mm crank het geld waard?

Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
jeroenhuizinga
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 mei 2013 13:53
Locatie: Texel

jeroenhuizinga 10 nov 2013 20:22

Ik ben 2 meter groot, binnenbeen lengte 96cm en rijd nu met een dura ace 180mm crankstel. Ik ben met aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Die zal waarschijnlijk met ultegra 11 speed schakelen.

Maar heeft het zin om door te sparen en toch voor dura ace met 1800mm crank te gaan? Merk je het verschil? Is het het verschil in geld waard?

Wat is jullie mening?

Gebruikersavatar
De Jager
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 13 aug 2011 21:28

Gebruikersavatar De Jager 10 nov 2013 21:39

Ik heb ook een tijdje met 180 cranks gereden. Tot het moment dat ik een compact aanschafte om in de bergen te fietsen. Ik merkte totaal geen verschil. Rijd nu altijd met 175.
Het schijnt dat andere mensne het wel voleen.
Misschien kun je het testen door een 175 crank te lenen en op je eigen fiets monteren.

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 10 nov 2013 22:02

Er schijnen onderzoeken te bestaan waarin in wordt beweerd dat de relatie tussen b.b-lengte en cranklengte niet zo lineair is als vaak gedacht. Uiteindelijk lijkt er dan uit te komen dat een kortere crank bijna altijd te prefereren zou zijn. Dat deze visie niet op al te luide bijval kan rekenen wordt dan toegeschreven aan de nogal behoudend opererende fietswereld, waarin nieuwe ideeën een nogal lange landingsbaan nodig hebben.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik geen verschil merk tussen 170 en 175 mm lengte bij een bb van 190, dus ik denk inderdaad dat de persoonlijke voorkeur bepalend zal zijn.

innuendo
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2007 13:39
Locatie: Oldenzaal
Contact

innuendo 13 nov 2013 09:52

Ik kan het niet uit eigen ervaring zeggen maar één van mijn fietsvrienden heeft laatst "de overstap" gemaakt van 180 naar 175 en merkt geen enkel verschil.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 1615
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 nov 2013 10:43

papsnoetn01 schreef: Voor mij persoonlijk geldt dat ik geen verschil merk tussen 170 en 175 mm lengte bij een bb van 190, dus ik denk inderdaad dat de persoonlijke voorkeur bepalend zal zijn.
Bij een BB van 190 lijkt het mij dat je heel andere problemen hebt ;)
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 804
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

Gebruikersavatar kilometervreter 13 nov 2013 12:46

ophetkantje schreef:
papsnoetn01 schreef: Voor mij persoonlijk geldt dat ik geen verschil merk tussen 170 en 175 mm lengte bij een bb van 190, dus ik denk inderdaad dat de persoonlijke voorkeur bepalend zal zijn.
Bij een BB van 190 lijkt het mij dat je heel andere problemen hebt ;)
Hahaha.

Ik rijdt met 175 en 177,5. Ik merk alleen verschil in het feit dat ik mijn zadel een halve centimer moet verstellen als ik mijn cranks wissel. Heb ook met 172,5 gereden samen met de 177,5 maar daar merkte ik ook nauwelijkes verschil. Misschien ook omdat deze op twee totaal verschillende fietsen zaten.

Als antwoord op de vraag zou ik zeggen nee (maar ik ben een beetje een krent en rijdt tegenwoordig alleen nog maar op overjarige en 2de hands fietsen)

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2119
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 13 nov 2013 20:34

jeroenhuizinga schreef:Ik ben 2 meter groot, binnenbeen lengte 96cm en rijd nu met een dura ace 180mm crankstel. Ik ben met aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Die zal waarschijnlijk met ultegra 11 speed schakelen.

Maar heeft het zin om door te sparen en toch voor dura ace met 1800mm crank te gaan? Merk je het verschil? Is het het verschil in geld waard?

Wat is jullie mening?
Of je het verschil merkt is natuurlijk niet relevant, het gaat erom of de lengte optimaal of minder dan optimaal is.
5 mm verschil zal je zeker voelen direct na de overgang, maar daar wen je aan en na een tijdje voelt het normaal.
Ik rij zelf met 175 en voel het verschil met 170 zeer duidelijk.(bb lengte 86)
Voor jouw lengte is 180 hoogstwaarschijnlijk net iets beter dan 175, tenzij je wil streven naar een hoge trapfrequentie (die heb je van nature w.s. niet)
Ik het algemeen is de ervaring dat mensen die overgaan naar langere cranks die niet TE lang zijn dat als aangenaam ervaren.
180 KAN voor jou niet te lang zijn, dus ga voor de 180...
Cheap light strong, choose two

Antonius12345
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2018 11:03

Antonius12345 05 dec 2018 11:05

Dan toch 130 mm als het niets uitmaakt . Speren moeten zich aanpassen op de lengte

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7085
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 dec 2018 11:44

Volgens mij is de evidentie dat cranklengte een wezenlijk verschil maakt voor fietsprestaties zeer dun.
Ik heb verschillende fietsen met cranklengtes van 165, 170, 172.5 en 175 mm, en merk echt geen enkel verschil. Zadelhoogte pas ik er niet op aan; wat er onderaan de pedaalslag namelijk bij komt aan afstand bij langere cranks gaat er bovenaan de pedaalslag weer af
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 4756
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 05 dec 2018 12:32

De verschillen in straal (cranklengte) en omtrek van de cirkel (de volledige pedaalbeweging) zijn zo klein dat ik me er weinig bij kan voorstellen.
Op basis van eigen waarneming: m'n MTB heeft kortere cranks dan de racefiets. Ik merk er niets van.
In stage con la mia squadra di mamils

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1350
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 05 dec 2018 12:56

Tja, het is toch iets persoonlijks. My 2 cents: ik heb op mijn cx en racer een 172.5 crankstel waar ik al tijden mee rondbanjer. Ik had ooit (+/-6jr) geleden een andere racer en daarop een 175mm crankstel. Omdat ook het frame een maatje groter was, heb ik daar jarenlang niet lekker op gefietst. Nu ik dus op maatje kleiner frame rijdt en dus ook maatje kleiner cranklengte, geen rug of knie problemen meer.
Afgelopen jaar een direto aangeschaft en een oud (passend) frame opgebouwd met een oude ultegra10speed groep inclusief de 175 cranks. Dit een paar weken gedaan en toen geswitched naar 172.5 crankstel dat ik nog over had, voelde beduidend beter. Ik had op de direto icm 175mm een soort van kramp in mijn heupen/billen. Die is nu opgelost, misschien is het wel combinatie van afstellingen, maar het voelt nu in ieder geval goed. Never change a winning team :)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9833
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 dec 2018 14:18

Ik heb ooit ook wat centen gespendeerd aan lange cranks en heb op mijn (oude) racefiets en singlespeed mountainbike 180mm (ben 1m97).

Inmiddels ben ik wijzer, rijd 15.000 km per jaar en wissel daarbij voortdurend tussen verschillende fietsen met 170, 175 en 180 en merk geen drol verschil.

Op mijn nieuwe (geared) mtb en racefiets heb ik de 175mm cranks die erop zaten dus lekker laten zitten.

Bijkomend voordeel van kortere cranks is dat je makkelijker aerodynamisch kan zitten en meer cornering clearance hebt. Goe veur in de koers dus.
Laatst gewijzigd door scepticus op 05 dec 2018 14:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten