Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginner - nieuwe racefiets

KaptKeefmenneke
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 aug 2013 21:03

KaptKeefmenneke 27 aug 2013 13:47

Je kunt nog wel wat stellen met de stuurpen, er zit op de Gazelle een 11cm stuurpen. Heb er inmiddels meer als 200km op staan en hij rijd goed. Ik ga zelf volgend jaar voor andere wielen kiezen ( had gelijk al voor de fulcrum 5 moeten gaan...) maar het frame is lekker. Ik zit goed alleen denk ik dat ik de pen ga wisselen voor een 9 of 10cm, dan zit ik net iets beter.

bleris
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2013 12:56

bleris 27 aug 2013 14:17

GoldenRatio schreef:Gazelle heeft vaak een langere bovenbuis dan gemiddeld.
Als je dat kan hebben is dat ok maar als je eigenlijk op zoek bent naar juist een wat kortere bovenbuis zit je helemaal verkeerd.
Ik weet niet welke maat je zoekt maar bij Gazelle is de maatvoering vreemd, het kleinste frame heeft nl al een behoorlijke bovenbuislengte.


Afbeelding
Volgens een meting die ik heb laten doen zou ik een framehoogte van 54,5 cm nodig hebben, en een bovenbuis lengte van 56,2 cm. Voor de exquis lijkt me dus een framemaat M (57 cm) nodig. Mee eens? En waar heb je die tabel vandaan?

Overigens weet ik niet of die meting nou klopt, want met een BBL van 84 a 85 cm (als ik zelf meet of door mijn vrouw laat meten) kom ik op een framemaat van rond de 56 cm.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 27 aug 2013 23:46

Die geometrie tabel komt uit de laatste Gazelle folder die er voor Gazelle racefietsen was.

Hoe lang is je totale lichaamslengte?

Wat is je gewicht ongeveer?

Heb je de binnenbeenlengte strak gemeten? (met dezelfde kracht omhoog alsof je op een zadel zit)

Wil je een meer comfortzit(niet al te diep) op de fiets of heel racy? (diepere zit)

bleris
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2013 12:56

bleris 28 aug 2013 13:56

GoldenRatio schreef:Die geometrie tabel komt uit de laatste Gazelle folder die er voor Gazelle racefietsen was.

Hoe lang is je totale lichaamslengte?

Wat is je gewicht ongeveer?

Heb je de binnenbeenlengte strak gemeten? (met dezelfde kracht omhoog alsof je op een zadel zit)

Wil je een meer comfortzit(niet al te diep) op de fiets of heel racy? (diepere zit)
Lengte: 181,5 cm
Gewicht: 67 tot 70 kg
BBL: 84/85 (strak gemeten ja)
Zithouding: Ik wil graag snelheid maken op een fiets, dus liever wat platter. Ik hoop dat de pijntjes meevallen :) . Maar geen tijdritfietshouding ;) .

bleris
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 aug 2013 12:56

bleris 30 aug 2013 15:18

Ziezo, ik wilde niet langer wachten en ben voor de Gazelle Exquis LTD gegaan. Ben goed geholpen door 12gobiking, ze hebben er gratis een setje simpele pedaaltjes op gemonteerd, aangezien ik mijn klikpedalen nog niet heb gekregen. Heb het idee dat hij goed is afgesteld (moet wel zeggen dat het "op maat" maken weinig voorstelt, mijn stuur is iets gekanteld en mijn zadel iets omhoog, maar dat kwam niet heel professioneel over)

Naar huis gefietst, iets van 35 km, kreeg ik gelijk een indruk van de fiets. Komt op mij over als een goede en solide fiets. Rijdt prettig, maar vind em niet supersnel (wellicht heeft dat meer met mijn conditie te maken icm wind op de kant :lol: ) .

Nu aankomende dagen en weken lekker kilometers maken, aangezien ik dan nog redelijk wat tijd heb. Hopelijk duurt het nog lang voordat het koud en guur wordt ;) .

Iedereen die gereageerd heeft: bedankt voor de input!

Plaats reactie