Verwarring na metingen (c/c & c/t), stilaan noorden kwijt!
Als er een 12cm stuurpen komt op te zitten zal ik dus plusminus 4,5 cm 'te ver' zitten (gegeven dat 57 bovenbuis icm 9cm stuurpen ideaal is voor mij), lijkt me geen verschil dat zomaar te verwaarlozen valt. Begin weer te twijfelen of ik nog wel zou wachten op de 60 of het helemaal afblaas en ineens voor de 58 zou gaan.
Andere vraag: je geeft aan dat voor jou een stuurpen van <11cm niet prettig stuurt (al zal dit wel enigszins subjectief zijn ook neem ik aan). Is een betere oplossing dan niet een kortere bovenbuis met iets langere stuurpen? Al lijkt me dat dan weer geen mogelijkheid gegeven de verschillende geometrieën van de 2.3...
Andere vraag: je geeft aan dat voor jou een stuurpen van <11cm niet prettig stuurt (al zal dit wel enigszins subjectief zijn ook neem ik aan). Is een betere oplossing dan niet een kortere bovenbuis met iets langere stuurpen? Al lijkt me dat dan weer geen mogelijkheid gegeven de verschillende geometrieën van de 2.3...
In het recente nummer van Fiets stond een artikel over fietsmetingen. de verschillen waren erg groot wat aantoont dat dit geen exacte wetenschap is. Behalve de onderlinge verhouding tussen crank, zadel en stuur is ook de geometrie belangrijk. Denk aan de balhoofdhoek, naloop en de lengte van de achtervork. Het beste kies je voor een frame wat "gemiddelde" waarden toelaat voor de stuurnok, de zadelstand en de hoogte van het zadel en het stuur. Zorg ook dat je de vorkbuis niet te ver inkort en vul dit op met spacers. Hierdoor kun je dan nog veel verstellen totdat je echt tevreden bent. Je zou ook een specialist eens kunnen vragen om een second opinion op basis van de reeds opgemeten lichaamsmaten. Tenslotte zijn er tegenwoordig methoden om echt te meten hoe je zit (oa zadeldruk) wat een objectief beeld geeft en je veel "trail and error" besparen kan.
CT
Eerst en vooral, bedankt voor je bijdrage aan mijn queeste vol vragen!craftec schreef:In het recente nummer van Fiets stond een artikel over fietsmetingen. de verschillen waren erg groot wat aantoont dat dit geen exacte wetenschap is. Behalve de onderlinge verhouding tussen crank, zadel en stuur is ook de geometrie belangrijk. Denk aan de balhoofdhoek, naloop en de lengte van de achtervork. Het beste kies je voor een frame wat "gemiddelde" waarden toelaat voor de stuurnok, de zadelstand en de hoogte van het zadel en het stuur. Zorg ook dat je de vorkbuis niet te ver inkort en vul dit op met spacers. Hierdoor kun je dan nog veel verstellen totdat je echt tevreden bent. Je zou ook een specialist eens kunnen vragen om een second opinion op basis van de reeds opgemeten lichaamsmaten. Tenslotte zijn er tegenwoordig methoden om echt te meten hoe je zit (oa zadeldruk) wat een objectief beeld geeft en je veel "trail and error" besparen kan.
Toch moet ik als nieuweling en voorlopig nog redelijke buitenstaander in het fietswereldje even wat bedenkingen bij deze post (en zeker ook de zoektocht in het algemeen) kwijt. Ik sta op het punt €1000 neer te tellen voor een fiets (niks overdreven relatief gezien, maar het absolute cijfer doet mijn bankrekening als jonge snaak toch wel ff pijn), en zelfs gesteld dat al het materiaal zorgeloos 4 jaar meegaat blijft het nog duurder dan mijn andere sporten/hobby's.
De eerste specialist raadplegen kostte al 5% van de aankoopprijs, een second opinion gaan raadplegen lijkt me eerlijk gezegd wat "overkill". Als ik met verhalen over 'geometrie', 'opmeten' en mm's/cm's verschil her en der kom aanzetten krijg ik steevast rare blikken. Ik begin ze stilaan te begrijpen. Ik begin het gevoel te krijgen dat ik er iets té diep ben ingedoken, en uiteindelijk wil ik gewoon een eindje gaan rijden, niet mezelf suf studeren op diagrammen. Af en toe denk ik dat ik een uitzonderlijke ziekte heb opgelopen met al die specialisten die ik zou moeten raadplegen en het opzoekwerk dat er in kruipt
Dat moest er ff uit, jullie blijven uiteraard altijd welkom voor opinies van welke aard dan ook!
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat zijn nu net zaken die er totaal niet toe doen voor de TS. Deze waardes zijn bij alles racefietsen nagenoeg gelijk en de TS gaat het verschil echt niet merken. Effectieve bovenbuis lengte en de balhoofdbuislengte zijn cruciaal, de rest doet er nauwlijks toe.craftec schreef:Denk aan de balhoofdhoek, naloop en de lengte van de achtervork.
Vijgen na zeven pasens, maar hij is toch wat aan de grote kant. Heb vrijwel direct alle spacers er uit gehaald, kortere stuurpen gemonteerd (van 12 naar 10, of van 10 naar 8, dat moet ik nog eens terug meten). Als ik solo rondjes rij switch ik meestal tussen handen boven op het stuur of pak ik het stuur vast in de bocht ipv op de remgrepen.
Tijd voor wat nieuws dus! Ik kan binnenkort een fiets leasen via het werk (maar moet via een lbs), of gewoon zelf een nieuwe kopen. Ben me nu wat aan het orienteren, zal binnenkort de exacte positie die ik heb eens uitmeten, de meting opnieuw uploaden hier en gaan speuren naar passende frames.
Zijn er merken die gekend zijn om kortere frames? Was altijd wel gecharmeerd van Cannondales (de oude framevormen dan toch), maar het lijkt mij dat die ook relatief lange frames hebben.
Tijd voor wat nieuws dus! Ik kan binnenkort een fiets leasen via het werk (maar moet via een lbs), of gewoon zelf een nieuwe kopen. Ben me nu wat aan het orienteren, zal binnenkort de exacte positie die ik heb eens uitmeten, de meting opnieuw uploaden hier en gaan speuren naar passende frames.
Zijn er merken die gekend zijn om kortere frames? Was altijd wel gecharmeerd van Cannondales (de oude framevormen dan toch), maar het lijkt mij dat die ook relatief lange frames hebben.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15963
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dat je dat pas na meer dan 7 jaar even komt melden.
Als ik het even nalees heeft niemand hier geschreven dat een 60 cm zou passen, behalve je fm dan.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
In mens kan ook wat bijleren in 7 jaar tijd. Sowieso heeft de mensheid tegenwoordig meer vertrouwen in het internet en minder in de lokale detailhandel dan 7 jaar terug.
Moet het frame wel kort zijn? Met maatje kleiner kom je ook al korter te zitten en je je lichaam komt wat meer horizontaal.
Moet het frame wel kort zijn? Met maatje kleiner kom je ook al korter te zitten en je je lichaam komt wat meer horizontaal.
Campagnolo Ultra Dork
Bedankt Ernie voor je normale reactie!
Nee, misschien hoeft het geen korter frame te zijn. Ik denk alleen dat ik relatief korte armen heb voor m'n lichaamslengte. Heb nu een korte stuurpen en het is, naar mijn gevoel, nog wel wat centimeters verwijderd van de ideale 'comfort'-positie. Als ik de tabel bekijk voor mijn frame is een maat kleiner ook maar een dikke cm verschil, dus als ik dan terug een meer standaardlengte stuurpen monteer ben ik nog niet veel beter af.
Nee, misschien hoeft het geen korter frame te zijn. Ik denk alleen dat ik relatief korte armen heb voor m'n lichaamslengte. Heb nu een korte stuurpen en het is, naar mijn gevoel, nog wel wat centimeters verwijderd van de ideale 'comfort'-positie. Als ik de tabel bekijk voor mijn frame is een maat kleiner ook maar een dikke cm verschil, dus als ik dan terug een meer standaardlengte stuurpen monteer ben ik nog niet veel beter af.