Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB aanschaffen - beginner

Bryan04
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2019 15:03

Bryan04 09 nov 2020 11:55

Fietsvrienden

Nu de wegen er wat gevaarlijker bijliggen en ik onlangs met mijn racefiets een schuiver gemaakt heb hierdoor, ben ik beginnen kijken naar een mtb om de winter mee door te komen, zowel on-road als off-road...

Nu zijn er verschillende prijsklasses zo te zien. Aangezien dit toch meer voor in de winter is, zou ik graag max €600,00 uitgeven aan een nieuwe mtb..

Welke kunnen jullie aanraden? Ik zie bv een Trek Marlon 5 en 6 staan voor een degelijke prijs, of een Cube Aim Pro...

Ik ben geen fervente mtb'r dus hoeft het ook niet het beste van het beste materiaal te zijn..

Alvast bedankt voor jullie hulp..

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37822
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 nov 2020 12:17

Als je iets financiele ruimte hebt zou ik eerder voor een Marlin 7 gaan. Dan ga je naar een veel meer winter&hufterproof 1x Deore groep. In deze prijsklasse is echt elke €100 meer die je uitgeeft een verbetering aan de fiets.
1x is ruim voldoende voor NL en geen chainsuck risico.
Less is bore

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 nov 2020 12:25

Ik zou zelf de goedkoopste fiets zoeken die geen veer meer heeft in de voorvork.
Het verschil tussen vering met en zonder veer zou voor mij de paar honderd euro extra wel waard zijn. En dan heb je ook op andere vlakken net een betere fiets.
Lock-out op het stuur is ook fijn.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1638
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 09 nov 2020 12:50

bakboord1 schreef: 09 nov 2020 12:25 Ik zou zelf de goedkoopste fiets zoeken die geen veer meer heeft in de voorvork.
Het verschil tussen vering met en zonder veer zou voor mij de paar honderd euro extra wel waard zijn. En dan heb je ook op andere vlakken net een betere fiets.
Lock-out op het stuur is ook fijn.
Ik zou dan even voor deze beginner meer toelichten wat je bedoeld.
Als ik het zo lees, zou ik het kunnen opvatten dat hij een fiets moet zoeken zonder vering.
Wat jij wel bedoeld, is dat hij moet kijken naar een vork met een luchtveer.
En dat zou ik inderdaad ook adviseren.
Daarnaast ook wat Daniël zegt, 600.- is erg pover voor een mtb. Dan koop je een fiets die uitziet als een mtb maar het eigenlijk niet is..

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 09 nov 2020 13:30

Wat bij een goedkope MTB dikwijls het probleem is, is die veervork. Die goedkope vorken werken niet goed en zijn loodzwaar. Dat extra gewicht op de voorkant wil je gewoon niet. Een vaste vork die twee kilo minder weegt rijdt ook gewoon prettiger en beter. Spijtig genoeg biedt nagenoeg geen enkel merk MTB's met vaste vork aan.

Ik zou ook, zoals Daniël zegt, voor de Marlin 7 gaan. Heb je toch al wat deftige onderdelen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 nov 2020 16:30

Je grootste uitdaging is om een winkel te vinden die fietsen op voorraad heeft.
Als je in de buurt woont, kijk dan eens bij De Vos in Zwanenburg. Ik kocht daar enkele jaren geleden een prima MTB voor mijn dochter voor nog geen 600,-. Hij lijkt voorraad te hebben en je zou daar best eens kunnen slagen binnen je budget.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 nov 2020 17:33

HarryuitHilversum schreef: 09 nov 2020 16:30 Je grootste uitdaging is om een winkel te vinden die fietsen op voorraad heeft.
Als je in de buurt woont, kijk dan eens bij De Vos in Zwanenburg. Ik kocht daar enkele jaren geleden een prima MTB voor mijn dochter voor nog geen 600,-. Hij lijkt voorraad te hebben en je zou daar best eens kunnen slagen binnen je budget.
Dan moet je wel weten wat je nodig hebt. Niet alle ervaringen zijn even positief over deze verkoper.

Plaats reactie