Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike wel of niet verzekeren?

Janer
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2020 14:46

Janer 09 jun 2020 14:57

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe mountainbike, namelijk een Cube Acid, iridium'n'black. Nu zag ik op https://www.totaalbesparen.com/fietsver ... ergelijken verschillende fietsverzekeraars staan, maar ik kom toch wel op een flinke maandpremie. Nu twijfel ik of ik mijn mtb nog wel wil verzekeren. Hebben jullie een verzekering voor jullie mountainbike? Waarom wel en waarom niet? En wat betalen jullie per maand?

gssch
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 mei 2019 16:32

gssch 09 jun 2020 16:37

https://www.ntfu.nl/fietsers/verzekerin ... erzekering

één verzekering voor al je fietsen, vast bedrag per jaar afhankelijk van de gekozen dekking.

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 09 jun 2020 16:44

Een bekend advies: "Verzeker je alleen voor onvoorziene zaken die je niet dragen kan".

Zorg goed voor je fiets, let erop etc. De waardedaling, ook al is jouw fiets nog puik, die verzekeraars toepassen als ze moeten uitkeren is vaak fors en je krijgt veel minder dan je hoopt en zeker minder om een nieuwe te kopen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16012
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jun 2020 18:42

Janer schreef: 09 jun 2020 14:57 Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe mountainbike, namelijk een Cube Acid, iridium'n'black. Nu zag ik op https://www.totaalbesparen.com/fietsver ... ergelijken verschillende fietsverzekeraars staan, maar ik kom toch wel op een flinke maandpremie. Nu twijfel ik of ik mijn mtb nog wel wil verzekeren. Hebben jullie een verzekering voor jullie mountainbike? Waarom wel en waarom niet? En wat betalen jullie per maand?
Welke verzekering wil je? Inclusief diefstal, inclusief schade
Deze fiets heeft een adviesverkoopprijs van 1059 Euro.
Als je alle gegevens ingeeft op unive.nl, geen idee of dit zelfs maar een goede verzekering is, dan zou je daar 4,29 Euro (in Hulst) tot 10,81 Euro (in Amsterdam) per maand voor moeten betalen.
Ik zou het niet doen, een fiets is een niet levensnoodzakelijk luxeartikel, maar als jij je daar beter bij voelt.
Afbeelding

Ter info, mijn racefiets kost een veelvoud en daar heb ik geen verzekering voor.
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 jun 2020 19:01

Ik heb het meer dan eens uitgezocht. Ik vond de premie wel erg fors tov het risico. Ook de voorwaarden zijn vaak stevig. (Afgesloten ruimte, op slot met slot van bepaalde kwaliteit). Dus heb dat motorslot maar aangeschaft en probeer met de camping of hotel eea te regelen. Pak in een terrasje, dan houd ik de fiets altijd in zicht.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 jun 2020 20:08

Je moet je bovenal afvragen welk risico je wil afdekken?
Gaat het om een diefstal verzekering? De meeste mountainbikes worden thuis goed gestald en niet gebruikt voor verkeer/transport in een stad, maar zijn bedoeld om te sporten. Dit type lijkt mij daar toch ook voor, zal toch niet als veredelde stadsfiets bedoeld zijn? Als het een sportfiets is, zal je er dus eigenlijk altijd bij zijn of thuis goed opgeborgen, diefstal verzekering m.i. dus onnodig.
Gaat het om schade / ongelukken, dan zijn daar aparte verzekeringen voor (ook inbegrepen bij een NTFU lidmaatschap dacht ik). Die sluit je af als je eventuele schade niet gewoon kunt betalen maar een klein maandbedrag wel.

Mijn fietsen heb ik geen van allen verzekerd voor wat dan ook. Ik neem mijn verlies als er iets gebeurt maar hoop dat het niet zo ver komt en heb dan geen maandlasten voor een verzekering. Op slot zetten doe ik nooit en laat ze bij toertochten o.i.d. ook onbeheerd achter.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5085
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 10 jun 2020 22:49

Gewoon zorgen dat je maten een net mooiere fiets hebben. Dat is je beste verzekering! ;)

Plaats reactie