Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB-routes Brabant ook op cyclocross?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 sep 2018 09:00

Een beetje fitte wielrenner moet makkelijk overweg kunnen met een crosser over de Brabantse routes. Daar zitten echt geen moeilijke dingen tussen, als iemand ze wel weet dan hoor ik het graag, dan rij ik er meteen heen.

Voordeel van een CX is dat je wat sneller gaat, en dat het wat meer racy is.
Voordeel van een MTB is dat je er technisch mee kan rijden (bijna niet te vinden in Nederland)

Nadeel van CX is dat je er niet echt heel technische parcoursen mee kan rijden (bijna niet te vinden in Nederland) en je moet er niet langer dan 2 uur op knallen, want dan ben je toch wel versleten.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 10 sep 2018 09:19

CX is meer een uitdaging , weinig comfort , maar wel heeeel leuk. Ik heb zelf een 29 hardtail EN een crosser , maar de hardtail heeft laatste winter alleen stof staan happen .

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 sep 2018 09:38

Dat is niet zo gek, in de zomer moet je juist op de 29er rijden. Dan zijn de mooiste MTB tochten. De veldritten in de winter zijn inderdaad meer geschikt voor de CX.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8946
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 sep 2018 09:42

Met een CX of gravelbike kun je vrijwel overal in Nederland terecht. Een oud parcoursrecord op Schoorl dat lang heeft gestaan was volgens mij op een CX gereden, en een kennis van me rijdt op de oa de heuvelrug regelmatig top 10 segmenten op een gravelbike. Maar een goede techniek en veel fitheid zijn wel vereisten.
Persoonlijk zou ik toch voor de MTB kiezen. Net iets vergevingsgezinder voor je rug als je 2+ uur op de bike zit, en wat speelser (sprongetjes zijn ook leuk). Ik zou niet weten waarom een MTB saai zou worden. Zeker als je volle bak aan het rijden ben moet je gewoon je kop erbij houden om overeind te blijven. Ander groot voordeel van een MTB: in het buitenland heb je er ook nog wat aan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 10 sep 2018 10:44

Alle genoemde routes van de TS zowel eens met MTB en ook met CX gereden. De enige reden voor de CX als de routes droog zijn voor de snelheid op de weg naar de routes. Alle andere gevallen heeft de MTB mijn voorkeur.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 13 sep 2018 07:39

Het meeste is al gezegd maar ik hoop nog een beetje toe te voegen.

Op een crosser kun je veel van wat je ook op een hardtail kunt. Bijvoorbeeld een wortelpad klim of een behoorlijke drop. Het vraagt wel meer vaardigheden, die je vaak beter kunt aanleren op de ATB. (Het lukt voor een eerste keer makkelijker op de ATB)

Een ATB heeft vaak een groter verzettenbereik, dus je kunt steilere klimmen aan en net die laatste wortel op de top wel over.

Allemaal niet echt van toepassing op deze routes. Wat wel van toepassing is, is even kunnen verzitten naar een andere houding. Dat gaat op de crosser met beugels veel beter. En verzetten dichter op elkaar, dit gaat met 36-46 en 11-27 bijvoorbeeld veel beter. Ik vind 1x wedstrijdspecifiek en niet helemaal geschikt voor touren over paden.

Nadeel is weer de breedte van de banden, die zijn ook wedstrijdspecifiek 33c. Ik zou zoeken naar breder, wat ook in het frame moet passen natuurlijk. Zo kom je in alle omstandigheden beter door het bos. Dat zou dus ook heel goed een gravelbike kunnen zijn.

Zelf dit weekend nog een lange graveltocht in de Belgische Eiffel gedaan, op de crosser 33c en daar waren de crossers / gravelbikes met bredere banden echt enorm in het voordeel daar waar het slecht lag. En ze waren in het voordeel op de ATB omdat ze niet 170km in dezelfde houding hoeven te fietsen.

Plaats reactie