Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Koopjesperiode voor mtb's?

Rubberen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2017 14:45

Rubberen 05 sep 2017 15:48

Heren, het lijkt erop dat het de race one zal worden!

Enkel zit ik met een vraag, waar ik eigenlijk zelf het antwoord op weet.. Enkel wil ik graag toch bevestiging krijgen of dit zeker de goede keuze zou zijn!

Ik ben 1.76meter.
De mb die ik op het oog heb, heeft volgende maten;
17 inch 1.68 - 1.78m
19inch 1.80 - 1.90m

Ik vraag me dus af of ik toch niet beter de 19inch zou nemen, aangezien mijn 1.76meter wel heel dicht bij de max afmeting ligt bij de 17inch versie. Anderzijds valt mijn 1.76m dus wel in de maat van de 17inch..

Graag even jullie raad..

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15997
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 sep 2017 16:11

Afhankelijk van je bbl, heb je in verhouding erg lange benen zou je een 19" kunnen nemen, in het andere geval ben je beter af met de 17".
I know myself like no one else
Nothing to defend

Nats
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:06

Nats 06 sep 2017 11:42

Waarom kijk je niet naar tweedehands, dan kun je waarschijnlijk mtb's vinden met een betere afmontage voor rond die prijs.

Nats
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:06

Nats 06 sep 2017 11:43

Of anders even bij de FM kijken of zo nog iets tweedehands hebben staan, er zijn genoeg figuren die elk jaar het nieuwste van het nieuwste willen en hun "oude" terug inruilen.

Rubberen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2017 14:45

Rubberen 06 sep 2017 15:42

Bij men lokale fm's is er niet 1 die tweedehands fietsen verkoopt. Ze geven telkens aan dat het teveel gedoe is met garantie.. Kan het opzich wel begrijpen.

Ik was van het idee om de race on aan te schaffen, maar een collega gaf aan dat ik ook zeker eens de ltd race moest bekijken. Zogezegd zogedaan.. Ik twijfel nu natuurlijk opnieuw. Ik heb eigenlijk sterk de indruk dat de ltd race gewoon beter is qua afmontage dan de race one!

De prijs is zo goed als hetzelfde, dus dat is geen issue. Wat is jullie mening van deze 2 fietsen? 'welke is beter'?

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-ltd-race-29-2017
Afbeelding


https://www.fietsenwinkel.nl/cube-race-one-29-2017
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15997
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 sep 2017 16:22

De Ltd race staat iets lager op de Cube ladder dan de One.
De Race is iets zwaarder.
Nochtans heeft de Race een volledige (op de cassette na) XT afmontage en heeft de One SLX shifters & V-derailleur en Deore remmen.
Het verschil tussen SLX en XT shifters is verwaarloosbaar.
XT remmen zijn top, Deore is goed maar toch minder.
Zou het kunnen dat de Fox vork de meerprijs moet verantwoorden?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Rubberen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2017 14:45

Rubberen 06 sep 2017 18:16

Lcsmet schreef: 06 sep 2017 16:22 De Ltd race staat iets lager op de Cube ladder dan de One.
De Race is iets zwaarder.
Nochtans heeft de Race een volledige (op de cassette na) XT afmontage en heeft de One SLX shifters & V-derailleur en Deore remmen.
Het verschil tussen SLX en XT shifters is verwaarloosbaar.
XT remmen zijn top, Deore is goed maar toch minder.
Zou het kunnen dat de Fox vork de meerprijs moet verantwoorden?

Ik dacht ook dat de ltd race iets lager op de ladder zou staan, echter zie ik dat moeilijk terug in de afmontering.. Enkel de vork is iets slechter bij ltd race, anders overheerst hij op componenten gebruik.

De vraag is; wat is het belangrijkst? De iets betere vork of de bijna volledige xt afmontering?

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 07 sep 2017 08:52

Als een uitvoering lager op de ladder staat, merk je dat ook vaak terug in het frame. Ik zou gaan voor de fiets met betere vork en frame, ook omdat alles boven Alivio prima spul is (mits goed afgesteld) en upgrades niet duur hoeven te zijn.

Nats
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:06

Nats 07 sep 2017 10:13

Waar Cube vaak op bezuinigt is het geen wat je niet zo snel ziet, trapas, headset, lagers, cassette. Houdt er rekening mee dat je deze snel zult moeten vervangen. Zeker voor die kleine prijsverschillen zou ik gaan voor de betere afmontage.

Nats
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 nov 2015 13:06

Nats 07 sep 2017 10:22

Daarnaast wil je de garantie van fox behouden voor 2 jaar, heeft de vork ongeveer om de 100uur (gebruik) een service beurt nodig. Hoe dit bij Rochshox is geen idee. Heb zelf een Cube LTD SL van 2015 daar is het nodige inmiddels aan vervangen. Afdichting en kwaliteit van de headset was bijvoorbeeld zeer laag. Lagers waren ook vrij snel aan vervanging toe.

Rubberen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2017 14:45

Rubberen 07 sep 2017 13:50

Nats schreef: 07 sep 2017 10:13 Waar Cube vaak op bezuinigt is het geen wat je niet zo snel ziet, trapas, headset, lagers, cassette. Houdt er rekening mee dat je deze snel zult moeten vervangen. Zeker voor die kleine prijsverschillen zou ik gaan voor de betere afmontage.
Nats schreef: 07 sep 2017 10:22 Daarnaast wil je de garantie van fox behouden voor 2 jaar, heeft de vork ongeveer om de 100uur (gebruik) een service beurt nodig. Hoe dit bij Rochshox is geen idee. Heb zelf een Cube LTD SL van 2015 daar is het nodige inmiddels aan vervangen. Afdichting en kwaliteit van de headset was bijvoorbeeld zeer laag. Lagers waren ook vrij snel aan vervanging toe.
Marxten schreef: 07 sep 2017 08:52 Als een uitvoering lager op de ladder staat, merk je dat ook vaak terug in het frame. Ik zou gaan voor de fiets met betere vork en frame, ook omdat alles boven Alivio prima spul is (mits goed afgesteld) en upgrades niet duur hoeven te zijn.

Dus jullie raden me alle 3 aan om voor de ''Cube Race One 29 2017'' te gaan. Dat is duidelijk dan. Ik ga deze dan wellicht morgen bestellen.

Bedankt voor jullie input!

Rubberen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 jun 2017 14:45

Rubberen 07 sep 2017 16:24

Oké we zijn er bijna!

Nu zit ik nog met een laatste probleem..

Ik had grag dezelfde schoenen gebruikt waar ik mee race, op mijn MTB. Dit om verdere kosten te vermijden.
Mijn pedalen op de racefiets zijn deze:
https://www.bikester.be/look-keo-classi ... 74643.html (look keo classic).

Dit zijn de plaatsjes op mijn schoenen:
https://static.bike-components.de/cache ... 55858.jpeg

Zijn er mtb pedalen die deze plaatjes aankunnen? Of kan ik eig niet gewoon dezelfde pedalen als van mijn racefiets kopen, om mee te mountainbiken?

Plaats reactie