Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mores op de mountainbike(?)

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 okt 2015 17:38

Zoals ik al zei is het niet vreemd dat het "asociale" gedrag in het dagelijkse leven, en dus ook het verkeer, zich doorzet in de meer hobbymatige takken. Gewoon een fenomeen dat je overal ziet. Je zou wel heel naïef zijn om te denken dat het bij sportief fietsen anders zou gaan. Zeker met de explosieve toename in het wielrennen en ATB'en. 10 jaar terug kon ik op een doordeweekse dag een rondje op het parcours in Schoorl rijden, en werkelijk niemand tegenkomen. Tegenwoordig gaat dat niet meer lukken. Denk niet dat je de "mensch" nog kan veranderen. Gewoon accepteren of andere hobby zoeken helaas. ;-)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 26 okt 2015 19:03

Als ik dit zo lees krijg ik 'flashbacks' van de fietselfstedentocht. ;)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 26 okt 2015 19:05

Samen spelen, samen delen... Of om met mijn helaas overleden psychiater te spreken: "wat je niet veranderen kunt, moet je leren accepteren".

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 okt 2015 21:28

Theo V schreef:Als ik dit zo lees krijg ik 'flashbacks' van de fietselfstedentocht. ;)
Lees: elke drukke toertocht tegenwoordig.
Oh nee, lees: elke plek waar mensen elkaar tegen kunnen komen.
De slome duikelaar heeft geen benul hoe irritant hij is, de snelheidsduivel claimt gewoon alle rechten. Eeuwige discussie die elk jaar erger wordt.

En nu mijn eigen mening: als iemand willens en wetens mij op zit te houden wordt ik zo'n irritante snelheidsduivel. Als iemand niet sneller kan en even ergens een plekje zoekt om beetje rechts te houden heb ik er totaal geen moeite mee.
Less is bore

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 26 okt 2015 21:49

Ik vind juist mtb zo leuk omdat men zo relaxed doet tegen elkaar. Rijd er een langzamer iemand voor me? Dan zeg ik met een vriendelijke stem dat ik er even langs kom. En andersom gebeurd dat ook. Ik heb wel eens op stukken gereden waar ik echt mijn best moest doen. Toen had ik niet het vermogen even aan de kant te gaan. Ik heb ook wel eens voor iemand gereden en in de weg gereden, ik was me toen nog niet zo bewust van mijn mede fietser en de moeilijkheid van andermans tempo rijden. Maar all together op mijn mtb rij ik om lekker te chillen en miep ik niet over mijn tempo. Schoorl is nu eenmaal het rondje van Noord Holland, daar zou ik alleen door de weeks heen gaan.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 26 okt 2015 21:53

Nee_Nee schreef:Samen spelen, samen delen... Of om met mijn helaas overleden psychiater te spreken: "wat je niet veranderen kunt, moet je leren accepteren".
Zie mijn onderschrift :D

Soms moeilijk om te onderkennen wanneer dat punt bereikt is.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 26 okt 2015 22:28

Gisteren ook op een single track een paar snellere jongens als mij achter me, toen ik even opzij kon zei ik: "kom er maar langs", de mannen hadden al een tijd netjes achter me gezeten en niets gezegd, tijdens het inhalen kreeg ik netjes "bedankt" te horen.
Zo kan het ook, het is toch vaak een kwestie van elkaar een beetje aanvoelen.
Wil je echt voor een snelle tijd een bepaald parcours afleggen dan moet je inderdaad gaan als het niet te druk is en zeker niet met een georganiseerde toertocht.
Ik zeg altijd: iedereen is goed bezig op zijn eigen manier en gewoon
allemaal een beetje rekening met elkaar houden.
Het kan allemaal zo makkelijk zijn.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 27 okt 2015 15:27

53x11 schreef: Laat ik het omdraaien: Hoe reageren jullie zelf als je merkt dat er een duidelijk sneller persoon in je wiel zit?
Ik heb nooit gemountainbiked (is dat een woord?), het dichtste bij komt vossenjachtervaringen. Dat is ook blubber en bagger en er zijn soms stukken dat ik dan probeer mij op een oude stalen racefiets door een ongelopen bietenveld tracht te bewegen en dat de veldrijders links en rechts langs komen spuiten. Prima toch. Ik weet dat ik niet snel ben en probeer zo ver dat kan altijd plaats te maken, maar men moet ook weer niet verwachten dat ik een betonnen afzetting in duik vanwege iemand anders zijn Strava momentjes, dat vind onredelijk.
Veni. Vidi. Fietsie.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 27 okt 2015 17:52

Jaag zelf regelmatig op Schoorl naar strava pr-etjes.
En eigenlijk maak ik dit soort dingen nooit mee (of ik registreer ze niet)
Enigste waar ik me aan "stoor" is volk wat mijn inziens te snel aan de kant gaat.
In mijn ogen heeft iedereen daar ook dezelfde "rechten".

Sommigen hebben pas na een tijdje door dat ik achter ze zit.

Zondagochtend en zaterdagmiddag ben ik er zelden trouwens.

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 28 okt 2015 18:24

Afbeelding

Mountainbiken op zondag, doorgaans de drukste dag van de week, tijdens een georganiseerde mtb-toertocht, tijdens de schoolvakantie, onder perfecte weersomstandigheden. En dat op de populaire singetrack buckelpiste van Schoorl, en dan denken/hopen zoveel mogelijk je eigen (stevige) tempo te kunnen rijden? De kans dat dat gaat lukken, lijkt mij nihil. Zelf zou ik er dan een (stevige) intervaltraining van maken. Uitbollen als er niet (makkelijk) ingehaald kan worden, en vervolgens volle bak zodra het wel kan, totdat er weer in de remmen geknepen moet worden, et cetera. (Maar veel liever nog zou ik de nodige km's gaan maken in het naastgelegen NH-Duinreservaat, waar inhalen geen probleem is en toch ook voldoende klimmetjes en singletracks te vinden zijn.)

Daarbij vind ik dat eenieder best van zijn/haar rechte lijn mag afwijken — zonder achterom te kijken of er toevallig iemand aan komt denderen die wellicht langszij zou willen — op een dergelijk mtb-parcours met allerlei hobbels, remkuilen, boomwortels, mulle zandstroken, nijdig klimwerk, tricky afdalingen, noem maar op. Het is dan immers raadzamer om vooral goed voor je uit te blijven kijken en daar eventueel op te anticiperen.

Overigens wordt het nieuwe parcours in Schoorl (richting Groet) grotendeels een supersmal singletrack-traject met veel (krap) bochtenwerk en de nodige hoogteverschillen, waarbij er vaak in de remmen geknepen moet worden en het sowieso niet eenvoudig zal zijn om in te halen. Wat mij betreft, is het dan ook jammer dat er geen doubletracks gerealiseerd worden. Met al die hoogteverschillen (in de hoogste duinen van Nederland) kan er toch evengoed een zeer aantrekkelijk parcours gecreëerd worden? Dacht het wel. ;)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 okt 2015 18:52

Soms stoor ik me aan mensen die voor me rijden en niet snel genoeg zijn: duffe slakken.
En dan stoor ik me ook nog aan mensen die me achterop rijden en er voorbij willen: uitslovers.

Dan realiseer ik me ineens dat het probleem dus gewoon 'in mijn hoofd zit' en niet in de mensen om me heen. 'Zen' is dan de beste remedie.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 okt 2015 12:09

Uiteraard heb je helemaal gelijk, Nee Nee.

Vanmorgen stonden we daarom om kwart voor acht op het parkoers, en waren de eerste ronde ook echt de enigen. Frappant was wel dat in rondje 2 de paar personen die we inhaalden zodra het kon, en zonder dat we er om vroegen, even plaats maakten zodra het kon. Wat mij in de gedachte sterkt dat de gemiddelde zondagochtendfietser, waar het vorige week van wemelde, een asociale egotripper is.
:twisted:

(Tikje gechargeerd wellicht...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie