Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike Show Your Stuff

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2010 19:05

Sid en Reba hebben idd zelfde principe.
Met wat puzzelen kom je er wel uit, maar de Fox stelt veel gemakkelijker af. Ik rij bijv in de Alpen ook met andere instelling dan hier in NL en dat is een kwestie van wat lucht eruit/erin en de low speed compressie bijstellen.
Maar goed, dat is ieder voor zich. Verder niks mis met DT hoor, alleen maar goed dat die een groter aandeel in de markt gaan krijgen (concurrentie is prettig!).
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 aug 2010 11:20

Dat ben ik met Daniel eens, een sid/reba, krijg je bijna zo goed als een fox maar het vergt wat instel werk.

Daarnaast bleef ik bij de reba het idee houden dat het beter kan en dat heb ik met de fox niet. Maar als je echt gewicht wilt besparen is de DT zeker een optie, dat is een mega stap. Met een sid pak je denk ik uit mijn hoofd 160 a 200 gram.

Laag gewicht aan de voorkant is wel fijn ivm sturen, springen enz. Mijn F80X weegt afgezaagd 1680 gram!!

Volgens mij zijn de 2011 modellen van DT ook zeer vlot leverbaar en das dan ook weer voordelig las iemand nog een 2010 heeft staan :-)

Ook leuk een vriend van mij komt op de beurs in utrecht te staan met een fully onder de 7kG. Maat l of XL frame. Disc wielen gaan 854gr wegen. Titanium spaken € 15,- per stuk en 2.4gram, prijs wielset over de €2000,-

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 aug 2010 11:32

Ach ik heb het niet zo met dat soort show dingen. Zulke lichte titanium spaken zijn zo vreselijk slap dat je echt een noodle wielset krijgt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 aug 2010 12:01

Ik heb die spaken gezien, idd. Maar het lijkt me toch echt lastig om een fiets onder de 7kg te maken. Die tomac weegt zelf meer dan mijn frame.

Die dt kan ik trouwens al redelijk goedkoop krijgen!

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 14 aug 2010 13:58

Als je de test op DP hebt gelezen weet je diep in je hart ook dat je beter een andere vork zou kunnen nemen. Tuurlijk is die DT niet slecht, maar er is voor dat geld gewoon beter op de markt. Als je het alleen voor de grammen doet kan ik me er iets bij voorstellen, maar anders zou ik toch zeker voor iets anders gaan.

Het geneuzel over een Lefty in een fiets van een ander merk snap ik trouwens totaal niet. Dat de looks van een bepaalde vork je niet aanstaan is te begrijpen, maar de merkgebondenheid van zoiets zie ik niet.

Een dubbel rijdt trouwens magisch! Je hoeft zelden meer van het buitenblad af, en de verzetten die je bij je hebt zijn op een stuk of 3 na allemaal te schakelen zonder gerammel.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 aug 2010 17:00

Ik denk wel dat ze hem onder de 7kg krijgen, maar idd hoe rijbaar is dat. Daarnaast snap ik een fully met bv FuFr bandjes ook niet echt, neem dan een hardtail met een starre voorvork, die zijn net zo licht als een racefiets.

Met wat voor cassette rijd je dan PIM??

Ik zat zelf te denken aan gewoon een 11/36 te nemen met een 42/29 voor. Mij gaat het vooral om de q factor. Die is bij de XTR al redelijk, maar het kan nog beter.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 14 aug 2010 20:58

fufr lopen ook erg licht, maar wat bedoel je met 'snap ik niet met een fully'.
de discussie over de achtercassette: je kunt de verbindingspinnen er uit halen en per omstandigheid bepalen wat je wilt door met losse tandwielen te wisselen.volgens mij is dat ideaal.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2010 10:29

Omdat fufred-bandjes niet geschikt zijn voor het terrein waar je een fully voor gebruikt.
Less is bore

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 15 aug 2010 10:57

niet geschikt............. klinkt wel erg stellig. rij er nu een kleine 6 maanden in de 2.1. uitvoering in alle omstandigheden en kan de bikers met roro noni en andere noppenbanden goed bijhouden. maar goed ze geven iets minder gevoel van tractie. ik denk zelf dat noppen soms ook wat schijnzekerheid geeft, maar goed dat is maar een mening natuurlijk (en zijn we wat off-topic waarschijnlijk)
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37683
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 aug 2010 11:08

Kan fijn zijn als je met je fully nooit verder komt dan Schoorl (waar dat erg fijn kan zijn op dat stuiterparcours), maar ga maar eens met de fully naar Limburg of Ardennen. Dan zijn de FF banden je allereerste beperking.
En als je noppen schijnzekerheid noemt moet je toch eens een dagje meegaan naar Houffalize oid en een FF, RacingR, NobbyN en FatA setje testen.....
Less is bore

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 15 aug 2010 14:53

wasbeer2006 schreef: Met wat voor cassette rijd je dan PIM??

Ik zat zelf te denken aan gewoon een 11/36 te nemen met een 42/29 voor. Mij gaat het vooral om de q factor. Die is bij de XTR al redelijk, maar het kan nog beter.


Ik rijd met een 11-34 en 40-27 Rotor 3D crank. Een 42 lijkt me nog net iets te groot om het verschil te maken met de 44. Op het NK kon ik tot en met de op een na laatste ronde die steile klimmetjes allemaal op het buitenblad blijven rijden, waardoor ik bovenaan niet van midden naar buiten hoefde, en bij het volgende klimmetje weer terug. Dat scheelt tijd, snelheid en denkwerk. Voor mij is deze combinatie dus ideaal.

Wat betreft de uitspraken over FF: Die band heeft véél meer grip dan je zou vermoeden. Een teammaat van me is woonachtig in Zuid-Limburg, en die rijdt daar de hele zomer op 2.4 FF. Zelfs in Sankt Vith startte hij hiermee. Door het grote contactoppervlak heb je een behoorlijke grip, die vooral heel voorspelbaar is. Je weet precies wanneer wel, en wanneer niet.

Als je dan naar het fully verhaal gaat kijken, is FF niet eens zo'n rare keuze. Een fully heeft de naam meer grip, tractie en controle op te leveren, dus zou je deze in theorie minder uit de banden hoeven halen. Komt nog bij dat veel mensen geen zin hebben om een fully en een hardtail aan te schaffen, en dus Ardennen en bijvoorbeeld Schoorl rijden op diezelfde fully. Uit principe met RoRo's of RaRa's gaan rijden omdat je een fully hebt en FF's dus niet mogen vind ik van de gekke.

Dit hele verhaaltje geldt overigens alleen voor de 2.25 en 2.4, want de 2.0 versie is ronduit ruk IMHO. Ik heb zo'n beetje het hele XC gamma van Schwalbe onder m'n reet gehad, en 2.25 en 2.4 FF's resp. achter en voor zijn in Nederland sowieso favoriet. Mocht het natter worden of het terrein wat ruwer komt de set met Racing Ralphs in beeld.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 15 aug 2010 15:39

Daniel1975 schreef:Kan fijn zijn als je met je fully nooit verder komt dan Schoorl (waar dat erg fijn kan zijn op dat stuiterparcours), maar ga maar eens met de fully naar Limburg of Ardennen. Dan zijn de FF banden je allereerste beperking.
En als je noppen schijnzekerheid noemt moet je toch eens een dagje meegaan naar Houffalize oid en een FF, RacingR, NobbyN en FatA setje testen.....


Het is vaak wel zo. Hoe beter men kan sturen hoe minder snel men naar een band met noppen grijpt.
Als het bij een recreant een keer wat glijd dan staan ze de volgende dag bij de lbs omdat ze een band moeten hebben met meer noppen omdat ze grip te weinig hebben. Wedstrijdrijders hebben daar niet zo'n probleem mee en kijken vaker naar de rolweerstand. Als het bij hun een keer wat glijd dan denken ze "verdomme ik had de bocht rustiger aan moeten snijden of ik moet een iets andere lijn zoeken in die bocht" (om maar een voorbeeldje te noemen).

Zijn 2 helemaal verschillende werelden van denken.

Ik rij nu al 2 jaar op black panthers en black panther x-trac en die hebben me nog nooit in de steek gelaten. Heb er toch al wat marathon's xc wedstrijdjes en veel trainingen mee gereden. 2x een meerdaagse etappekoers (transalp en cape epic). Vind het zelf een ideale combinatie, redelijk stevige zijwangen en voldoende grip met een redelijk lage rolweerstand. Al heb ik nu wel op mijn hardtail een setje tigerclaws 2.4 gelegd om die een keer te proberen.

Over die DT vork. Als je je fiets regelmatig gebruikt en je vind het niet erg om regelmatig die vork te servicen dan is het geen verkeerde vork. Als je maar meent 1x per jaar te hoeven servicen dan moet je niet veel kilometers op die fiets maken met die vork erin.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Plaats reactie