Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike Marathons

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 21 apr 2009 13:31

Het wordt pas echt leuk als je de extreme strecke van de Salzkammergut Trophy gaat doen. 207 kilometer en iets meer dan 7.000 hoogtemters. De winnaar deed er afgelopen jaar bijna 10,5 uur over. Is ook redelijk exclusief als je hem weet te volbrengen. Geloof dat er tot nu iets meer dan 50 nederlanders met succes aan deze wedstrijd hebben meegedaan!

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 21 apr 2009 15:14

Ik heb me al geruime tijd ingeschreven voor de LCMT (www.lcmt.be). Zijn er meer forummers die deze 4-daagse met hemelvaart gaan rijden?

Op 14 juni rij ik waarschijnlijk RDHF in Malmedy, naar het schijnt een van de mooiste en moeilijkste marathons.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 21 apr 2009 15:15

Die Salzkammergut is echt beestachtig! Dat gaat toch nog een stapje verder dan bijvoorbeeld de ORM. Zoiets is voor mij niet weggelegd, ik ben al benieuwd wat er zaterdag in de Sorpetal Marathon allemaal gaat gebeuren! De beentjes voelen wel goed, ik heb er zin in.

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 21 apr 2009 15:41

Heb nog nooit een serieuze tocht op de racert gefietst zoals de Marmotte of ORM maar mijn inschatting is ook dat de Salzkammergut minimaal 1,5x keer zwaarder is.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 22 apr 2009 01:56

Faxe schreef:207 kilometer en iets meer dan 7.000 hoogtemters. De winnaar deed er afgelopen jaar bijna 10,5 uur over.


Doen ze dat op de fiets...!? Ziek...
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 26 apr 2009 14:28

Zo, dat was echt even wennen gisteren! Mijn ambitie was om de 100km te gaan rijden. Maar aan het eind van de eerste omloop schoot de kramp er al in, en begon ik stuurfoutjes te maken. Daarom na 55km toch maar besloten om te finishen. Maar ik heb veel lol gehad en echt genoten van de sfeer en omgeving. Uiteindelijk ben ik ergens in de middenmoot geëindigd. Dit smaakt naar meer!

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 27 apr 2009 22:15

De marathon afgelopen zaterdag was idd geen kattenpis. Ik had er wel vertrouwen in dat het goed ging komen met die 100km omdat ik lekker gemountainbiked had de laatste tijd, maar mountainbiken in Nederland is absoluut niet te vergelijken met mountainbiken in Sauerland. Het is niet heel technisch, maar het blijft maar op en af gaan, en het zijn geen zielige klimmetjes die ze daar hebben. Het lastigste vond ik nog wel al dat schotter dat er lag. Dat gaf weinig grip en snel lekke banden. Door de weinige grip een keer bijna uit de bocht gevlogen. Dit nog net weten te voorkomen maar wel een scheur in binnen- en buitenband opgelopen. Doordat ik mijn band niet hard genoeg opgepompt kreeg heb ik echt 30/40 minuten moeten lopen, voor ik iemand tegenkwam met een pomp. Ik ben dus ergens achterin geëindigd. Daarna mezelf helemaal leeg gereden in de hoop mijn fietsmaatje weer in bij te halen. Maar die had juist bedacht dat ik hem al voorbij moest zijn omdat hij me maar niet zag. En in het bos heb je geen bereik met je mobiele telefoon... Maar goed, na 55 km afzien besloten niet voor de 2e ronde op te gaan [dat mocht ook niet meer trouwens, maar dat had ik sowieso niet meer gered]. Volgende keer doe ik weer mee, maar dan schrijf ik me gewoon in op de halve marathon :D.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 27 apr 2009 23:59

Wat is nu een leuke marathon hier niet zo heel ver vandaan? Mag best technisch zijn, kan ik mijn nieuwe MTB eens goed uitproberen.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 28 apr 2009 01:10

Je hebt elk jaar de Bart Brentjens Classic in Z-Limburg. Dat is zo'n beetje de enige marathon in Nederland. De Sorpetal Marathon van afgelopen weekend was ook aardig dichtbij. En er schijnen heel wat marathons in de Ardennen te zijn. En die zijn dan ook aardig technisch. Ik zou eens googlen als ik jou was. Off topic: wat voor mtb heb je?
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

faxe
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:06

faxe 28 apr 2009 10:55

Uiteindelijk in 5 uur en 43 minuten gefinished. Ging goed van start en kon op het eerste stuk over de weg lekker veel plaatsen goed maken. Eerste klimmetjes liepen ook makkelijk en haalde meer mensen in dan dat ik zelf ingehaald werd. Na ongeveer 32 km kreeg ik al last van kramp. In verband met de medicatie die ik heb had ik dit al wel een beetje verwacht. Op dat moment had ik nog een gemiddeld van iets boven de 21 km/u. Een tijd van rond de 5 uur zat er dat moment dus nog in. Na 2 uur en 47 minuten kon ik beginnen aan het tweede rondje. Nadat ik kramp had de gaskraan noodgedwongen dichtgedraaid en vervolgens als een toerist de marathon volbracht. Vond het een leuk evenement en heb onderweg echt genoten.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 28 apr 2009 12:36

Volgens mij zijn de marathons van de RWP-cup maximaal 400km van Utrecht, dat meen ik ergens gelezen te hebben.

Leuk om de korte verslagjes te lezen,
Seger, perik, hebben jullie met de vaste vork gereden? Ik kan me voorstellen dat de meesten bij een marathon de voorkeur geven aan een beetje comfort...
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Plaats reactie