Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Allround band voor mtb-en in Nederland

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 28 okt 2009 11:01

Daf treks schreef:Wat vinden jullie trouwens van de Michelin XC A.T. (all terrain)? Die is namelijk bij Salden (weliswaar OEM) erg voordelig geprijsd..


Niks mis mee! Inderdaad ook een goede allrounder, hoewel de draadversie behoorlijk zwaar is. Maar hij loopt in ieder geval heel behoorlijk en je hebt grip onder alle omstandigheden.

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 28 okt 2009 14:17

Met AT's heb ik nog nooit gereden, wel een keer in de handen gehad. Flinke noppen zitten eronder iig. En inderdaad, hoewel er 2.0 op de Michelins staat, vallen ze lekker breed. Dat komt al dicht in de buurt van een Schwalbe 2.25.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 28 okt 2009 18:36

Daf treks schreef:Wat vinden jullie trouwens van de Michelin XC A.T. (all terrain)? Die is namelijk bij Salden (weliswaar OEM) erg voordelig geprijsd..


Een heel stuk beter als al die swalbe meuk, lossen tenminste de modder.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 28 okt 2009 23:27

Dat heet marketing en kuddegedrag peerke ;).

Ik heb zelf ook een stapeltje van dat Schwalbe spul liggen, en rijd er natuurlijk ook mee.

Over het assortiment van Schwalbe:
- RaRa 2.25: Een van mijn favoriete bandjes! Rolt lekker licht, en heeft een prettige manier van grip. Niet van dat gehap in de bocht, maar gewoon degelijke grip. In echte natte condities niet de ideale band, maar IMHO behoorlijk allround.
- RoRo 2.25: Valt erg smal, rijdt ruk in zand, en heeft wat neiging tot happen in de bocht. Daar staat dan wel weer monstergrip tegenover, met name op wat zachtere ondergond. Op harde ondergrond vind ik 'm wat te veel over de noppen rollen. Op rotsbodem vind ik 'm dan wél weer lekker sturen en rollen. Ik opteer volgend jaar voor de 2.40, die heeft wat meer volume wat ik prettiger vind.
- RoRo 2.10: Valt ook weer erg smal. Leuk bandje voor iemand die het graag licht heeft, maar ik vind 'm gewoon erg smal. Verder ook het rollen in de bochten, en het happen. Accelereert wel idioot goed, en biedt voldoende grip. Ook een leuk bandje voor in de modder!
- FF: Lekkere band! Geeft een boswielrengevoel omdat hij zéér licht rolt, en heel mooi meevormt met de bodem. Op zandgrond ideaal, maar totaal niet allround. Als er ergens een natte plek in de bodem zit is je grip meteen foetsie. Icm. met RaRa voor tot ver in het najaar te gebruiken op zandbodem.
- NN: Geen ervaring mee

Eersdaags ga ik ook nog een keertje de Conti RK 2.2's van mijn zusjes fiets trekken en zelf uitproberen.

Ohhja, als je voor Schwalbe zou gaan (er zijn nl. nog meer merken, zoals o.a. Conti en Vredestein) dan zou ik als ik jou was gaan voor een zo breed mogelijke Racing Ralph achter, en een 2.4 Rocket Ron voor.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 29 okt 2009 19:30

Idd alleen maar marketing en kuddegedrag.

Net zoals een aantal jaren geleden bij motorbanden. Toen was het type de bt010 het helemaal. Ik dus naar de motorzaak "ik wil die band". Monteur vroeg toen of ik dat wel zeker wist dat ik die banden wilde want de voorband had snel last van cuppen. Maar eigenwijs zoals ik was moest ik die band hebben. En inderdaad binnen no time begon hij te cuppen en toen ik er bij andere motoren goed op ging letten zag ik maar weinig gebruikte BT010 banden die niet aan het cuppen waren.

Heb zelf ook een setje swalbe geprobeerd maar zodra ze klei zien dan heb je helemaal geen grip meer omdat de band zijn modder niet lost. Ik kwam nog beter omhoog met mijn versleten michelin xcr dry2 als met een nieuwe rara. noniks laat de modder ook niet los. Verder ben ik niet zo tevreden over de rijeigenschappen. Tubeless maken is ook een ellende.

Ik denk dat de meeste van de swalbe-clan nog weinig andere merken geprobeerd hebben.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

titanium
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 jul 2006 15:19

titanium 31 okt 2009 21:41

ik heb schwalbe op de racefiets ook al afgezworen en dat geldt ook voor de MTB. vroeger wel eens furiuos fred oid geprobeerd. ik rij nu al jaren tot volle teverdenheid (vrijwel uitsluitend in de winter en op de veluwe; een enkel weekend ardennen of limburg) met michelin XCR mud. die is in NL al niet meer verkrijgbaar omdat er ws hele kuddes deze uitstekende band laten liggen in favor of the schwalbe zooi. wel op het duitse internet verkrijgbaar.

bijvoorbeeld: XCR mud bij bike24

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 31 okt 2009 23:00

Het is de Michelin XC All Terrain vouwband geworden. Besloot dat het toch een beetje betaalbare banden moesten worden, omdat ik toch niet zoveel op de mtb rij. Zwaar zijn ze inderdaad wel, maar de wielen en de rest van m'n fiets zijn ook niet licht gebouwd ;).
Bedankt voor alle adviezen!
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12695
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 nov 2009 16:55

1.
Prima bandje jaren mee gereden in heel europa. Nooit een foute keuze als het op grip aankomt.
Zeker een mooie winterband. In de modder beter dan een xc(r) MUD!!! omdat ie beter lost!

Nadeel hij wil wel eens happen en loopt aan de zware kant, maar dat is in jouw geval niet het belangrijkst. Zwaar mmmm beetje misschien. lekker belangrijk 's winters. voor in de zomer zou je achter een dry2 (heet nu anders) kunnen overwegen, spaar je de all terrain mee!

2.
Dat schwalbe gevoel, sommige vinden het marketing en kudde gedrag. Kan voor sommige zo zijn. Heb zes jaar teverden michelin dry1 dry2 en AT gereden en ben daar zeer tevereden over. Algelopen jaar conti's RK, MK en SK geprobeert. Ook prima banden maar slijten snel en niet makkelijk dicht met vloeistof. Schwalbe mooi opgebouwde profielen en veel grip en slijtvast.

En dry2 lost net zo min modder als een RR, dat vind ik geen argument en verhalen als een Rara heeft geen grip tov een dry2 of andersom zijn gewoon onzin (als achterband zeker, als voorband wil ik het nog het voordeel van de twijfel geven). Tussen een RK, RARA en dry2 zit maar marginaal verschil. het zijn droogweerbanden en in droogweer zijn ze allemaal goed! In modder houd de dry2 het ietsje beter uit als een rara en RK, maar dat is zo marginaal.

Probleem is dat veel een versleten band vervangen en dan zeggen dat de nieuwe van merk X veel meer grip heeft, ja logisch.

revolution
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 jan 2005 15:30

revolution 02 nov 2009 00:19

Vredestein Tiger Claw XC-G

lucnoa
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 07 mar 2007 23:52

lucnoa 02 nov 2009 15:38

Een goede band voor overal is een band die weinig weegt , sterk is goed bolt en veel grip heeft (= niet vlug te vinden )
Een goede band is ook een beetje een persoonlijke voorkeur . Over het merk waar iedereen ook hier op dit topic veel over wordt gepraat is een merk dat er volgens mij vele € tegen aangooit voor promotie en reclame van hun banden .Als ik iemand een band moet aanraden waar hij overal in goede omstandigheden mee kan rondfietsen en die ook nog eens goed bolt ,dan is het de geax saguaro . Dit is een band die aan al mijn eisen voldoet , het enige nadeel is dat hij iets zwaarder is dan zijn concurrenten maar dit geeft dan weer als voordeel dat hij sterker is en dat je er in modderige omstandigheden indien nodig met minder druk erin kan fietsen wat dan weer de grip verhoogt en de rolweerstand toch niet veel verhoogt . En deze band is dan volgens mij vergeleken met zijn concurrenten nog eens veel goedkoper .

Plaats reactie