Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Spijkerbanden ATB

tony
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 16 nov 2005 20:19

tony 20 dec 2009 14:43

Wie weet waar je spijkerbanden voor de ATB kan kopen
Cameraman/Editor/ HD Videoproducties.
Zannata Z45 Cyclocross

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 20 dec 2009 14:47

Bij de meeste webwinkels en FM wel. Anders zijn ze altijd te bestellen.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

dearhunter
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2009 19:25

dearhunter 20 dec 2009 15:35

Rose de. die heeft ze zeker.
Afbeelding

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 20 dec 2009 16:34

Sure dat je die wil hebben? Zijn bedoeld om op ijs te fietsen, niet in de sneeuw he ;)!
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

wolfgram
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 okt 2009 20:35

wolfgram 22 dec 2009 15:24

idd spikes hebben alleen zin op het ijs. Hier kunnen ze in steken. In sneeuw kan het rubber profiel wel in steken.

(Thialf is niet blij met bikes op de baan.........)

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 22 dec 2009 20:58

Als ik er even eigenwijs tussendoor mag fietsen. Hieronder een linkje naar "sneeuwbanden". Volgens mij hebben deze echt spikes maar wel op een iets andere plek als typische ijs banden. Houdt er wel rekening mee dat spikes op asvalt wel veel lawaai maken!

Als je iets aanschaft, ben ik wel heel benieuwd naar je ervaring.

Sneeuwband

Succes,
Loeki Pro

wouterfiets
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:40

wouterfiets 23 dec 2009 14:01

Bijna een jaar geleden hebben we met spikes gereden, zie http://www.fiets.nl/news.asp?newsid=2170&newsCatId=2

Groet!
Wouter

optico
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 okt 2007 05:20

optico 23 dec 2009 14:55

Gaaf!

Hoe rijden ze op de weg? Ik bedoel, stel ik zou door de sneeuw naar m'n werk willen gaan. Moet er dan ook veel sneeuw liggen (en of ijs) of rijden zo ook goed op stukken asvalt?
Is er eigenlijk een verschil als je ze in de sneeuw gebruikt?

Groet,
Loeki Pro

sevenmountains
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 mar 2009 15:47

sevenmountains 24 dec 2009 13:46

Schwalbe heeft volgens mij een band in hun assortiment die daarvoor gemaakt is. Uiteraard kan je ook zelf aan de gang door iedere nop van binnen door te boren en te voorzien van een spaanplaat schroefje

tjaardbreeuwer
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
Locatie: Duluth, MN, USA

tjaardbreeuwer 20 feb 2010 02:24

Op de weg rijden spikes langzaam. Maar een gebroken heup is ook langzaam.

Inderdaad kun je kiezen voor een model met spikes alleen in de zij noppen.

Als je op de weg will fietsen moet je carbide spikes nemen en absoluut geen zelf gemaakte banden. Let op hoeveel studs en waar ze zitten.

In zachte sneeuw heb je geen studs nodig. Als het echter aangestampt word en een beetje gesmolten is krijg je juist op de bochten een beetje ijs.

In dat geval helpen zelfgemaakte banden beter: die hebben een grover profiel noppen en langere schroven ipv korte studs. Nooit op de weg rijd hiermee!

phicoh
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2008 02:24

phicoh 21 feb 2010 12:57

tjaardbreeuwer schreef:Op de weg rijden spikes langzaam. Maar een gebroken heup is ook langzaam.

Inderdaad kun je kiezen voor een model met spikes alleen in de zij noppen.

Als je op de weg will fietsen moet je carbide spikes nemen en absoluut geen zelf gemaakte banden. Let op hoeveel studs en waar ze zitten.

In zachte sneeuw heb je geen studs nodig. Als het echter aangestampt word en een beetje gesmolten is krijg je juist op de bochten een beetje ijs.

In dat geval helpen zelfgemaakte banden beter: die hebben een grover profiel noppen en langere schroven ipv korte studs. Nooit op de weg rijd hiermee!


Ik heb de afgelopen tijd behoorlijk wat Schwalbe Ice Spiker gereden, en mijn ervaring is dat ze het prima doen op sneeuw een ijs. Je houdt altijd controle over je fiets.

Op de weg. Je hebt weinig grip of asfalt. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik ga toch maar
langzamer door bochten dan normaal.

De spikes zijn zo klein dat dat nauwelijks effect heeft op asfalt, behalve dan dat het behoorlijk herrie maakt.

Maar het noppen profiel remt wel behoorlijk. Maar dat is niet anders dan met iedere andere band met een grof profiel.

Wat echt behoorlijk remt, is een relatief zachte ondergrond met bijv. bladeren. Daar prikken die noppen zo in dat het bijna lijkt alsof je stil staat.

noname
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:08

noname 28 mei 2010 23:46

Optico schreef:Gaaf!

Hoe rijden ze op de weg? Ik bedoel, stel ik zou door de sneeuw naar m'n werk willen gaan. Moet er dan ook veel sneeuw liggen (en of ijs) of rijden zo ook goed op stukken asvalt?
Is er eigenlijk een verschil als je ze in de sneeuw gebruikt?

Groet,


Spike banden op asfalt rijden OK, ze zijn wat zwaarder dus dat merk je bij het wegrijden, ook remmen vraagt gewenning. Met een spikeband op het voorwiel krijg je al een stuk meer grip en voorspelbaarheid in de bochten. Spikebanden hebben vaak rubber wat meer geschikt is in koud weer dus werken ze beter in de sneeuw. Vaak heb je onder de sneeuw ijs dus heb je ook voordeel van een spikeband. Als ik in NL zou wonen zou ik denk ik niet zo gauw spikebanden aanschaffen....

Plaats reactie