Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

2 Fietsen (10 speed en een 11 speed) op een Wahoo Kickr Core

Peter75
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2021 18:33

Peter75 31 okt 2021 18:55

Ik ben van plan een Wahoo Kickr Core (of vergelijkbaar) aan te schaffen waar mijn vriendin en ik op gaan trainen.
Echter is mijn Trek een 11 speed en haar Giant Liv een 10 speed.

Heeft iemand ervaring met 2 fietsen op één direct drive trainer met verschillende cassettes?
Werkt dit naar behoren of wordt schakelen onmogelijk?

Indien dit wel een optie is, welke cassette kan ik dan hebt beste op de trainer plaatsen, de 10 of de 11 ?

Een andere opties is om zowel een 10 speed als 11 speed cassette bij de trainer aan te schaffen en deze iedere keer om te wisselen. Vrees dan wel dat 'even' trainen gedoe gaat worden.
Helaas verschillen wij te veel van lengte (ongeveer 20 cm) om slechts één van onze fietsen op de trainer te plaatsen.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen of ideeën!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 okt 2021 19:52

Om deze reden is mijn vrouw pas indoor gaan fietsen toen ze ook 11speed had. Indoor fietsen is al saai genoeg, dat moet snel kunnen zonder gedoe, anders stel ik het uit. Daarom heb ik er zelfs een extra fiets voor.

Als je dan toch met 1 cassette voor 10 en 11sp wil, zou ik voor 10sp gaan. De ketting van 10sp is dikker, dus twijfel of die wel werkt op 11sp cassette. Nu ik dit typ denk ik dat de afstand tussen de krasjes van de 11sp en 10sp cassette ook verschillend is, dus je moet ook je constant je derailleur bijstellen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2370
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 01 nov 2021 19:13

Gewoon ff de cassette wisselen. Niet ideaal maar moet in een minuut of 3 4 wel gefixed zijn.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4353
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 nov 2021 19:26

Klinkt als een goede reden om een nieuwe fiets voor mevrouw aan te schaffen.
Maar anders zou ik een 11 speed cassette monteren en kijken op welk verzet de fiets van je vriendin goed loopt. Dan kan zij alleen in erg mode rijden en dus niet schakelen.
Ps. Is de aansluiting wel gelijk? Dus wel allebei snelspanner, of gelijke steekas met inbouwbreedte? Anders moet er alsnog omgebouwd worden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2021 19:29

Als je per se één cassette wil moet je 10 speed nemen. Dit omdat een 11 sp ketting hierop werkt. Een 10sp ketting werkt niet op een 11 speed cassette, deze is namelijk te dik.

Een fietsmaatje van me heeft dit probleem ook en deze setup werkt prima. Het schakelt niet perfect, maar nog best redelijk, zeker als je rustig trapt.

En als je veel workouts rijdt maakt het sowieso niks uit, want dan rijd je in ERG en hoef je niet te schakelen.

Peter75
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2021 18:33

Peter75 02 nov 2021 08:45

Dank voor jullie input.

10sp versus 11sp
steekas versus snelspanners

Kortom, steeds ombouwen en / of compromis sluiten m.b.t. wel/niet schakelen.

Gister het zadel van de fiets van mijn vriendin op mijn hoogte ingesteld en stukje gefietst.
20 cm lichaamslengte verschil is dan wel merkbaar. Lijkt ook geen comfortabele optie.

De optie om een 11 sp racefiets voor mijn vriendin te kopen wordt zo wel een interessante optie :D Of een tweede trainer....

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2021 11:08

Met 2 fietsen kom je uiteindelijk altijd bij dit probleem uit.

Stel je koopt nu een 11-speed fiets voor haar, maar volgend jaar (binnen 2 jaar) koopt 1 van jullie een 12-speed fiets, terug hetzelfde probleem.

Ik zou eerder een tweede Kickr (of andere trainer) kopen of ineens een indoor fiets (Wattbike Atom, Tacx Neobike, Kickr bike,...)

Wij hebben een Neobike gekocht, binnen de 20 seconden staat ie klaar voor mij (ik zet hem altijd juist voor mijn vrouw zodat zij er altijd op kan)
We hebben een extra zadel-zadelrail (gratis gekregen van Tacx/Garmin) zodat ook het zadel erg snel gewisseld is.
Afbeelding

Plaats reactie