Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Instabiele bluetooth verbinding Tacx Flux S

KPeeters92
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2020 17:14

KPeeters92 04 jan 2021 16:53

Hi,

Sinds juli gebruiken wij met veel plezier de Tacx Flux S voor als het weer een rondje buiten niet toelaat. Sinds een paar weken zijn we overgestapt van de tacx software naar Zwift, omdat de verbinding bij de tacx software nogal eens haperde.

Echter, helaas heeft mijn vriend nu bij Zwift ook haperingen in de verbinding. Hij heeft zowel een hartslagband als Zwift (app op de telefoon) via bluetooth verbonden, en de verbinding met Zwift wil dus wel eens wegvallen. Erg vervelend uiteraard.

Hebben jullie wellicht tips zodat hij de trainer niet uit het raam mikt binnenkort? :P

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jan 2021 17:10

ANT+ dongle kopen en BT laten voor wat het is. 9$ op Ali, 40 euro bij een NL webshop.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 04 jan 2021 19:24

KPeeters92 schreef: 04 jan 2021 16:53 Hi,

Sinds juli gebruiken wij met veel plezier de Tacx Flux S voor als het weer een rondje buiten niet toelaat. Sinds een paar weken zijn we overgestapt van de tacx software naar Zwift, omdat de verbinding bij de tacx software nogal eens haperde.

Echter, helaas heeft mijn vriend nu bij Zwift ook haperingen in de verbinding. Hij heeft zowel een hartslagband als Zwift (app op de telefoon) via bluetooth verbonden, en de verbinding met Zwift wil dus wel eens wegvallen. Erg vervelend uiteraard.

Hebben jullie wellicht tips zodat hij de trainer niet uit het raam mikt binnenkort? :P
Tacx adviseert in de utility app om als je bluetooth gebruikt en je hebt verbindingsproblemen, ANT+ uit te schakelen ('Device settings' in de utility app). Tenzij je om wat voor reden dan ook ANT nodig hebt (ik kan het niet verzinnen) zou ik dat eerst eens proberen. Bij mij hielp dat.

KPeeters92
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2020 17:14

KPeeters92 05 jan 2021 12:51

We hebben nu geprobeerd om de tacx en garmin hartslagband middels ant+ met de telefoon (samsung galaxy note 20 ultra) te verbinden, maar helaas blijven de problemen ontstaan.

Nog tips? Wellicht is ant+ van de telefoon kwalitatief niet goed?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jan 2021 12:59

Tenzij je om wat voor reden dan ook ANT nodig hebt (ik kan het niet verzinnen)
Ik wel

1. ANT+ is veel minder storingsgevoelig dan BT. Bij BT heb je namelijk te maken met vele versies van BT en vele soorten BT-chips.
2. Veel mensen hebben nog een ANT+ only hartslagband.

Het eerste wat ik mensen aanraad die gaan indoor fietsen is een ANT+ dongle kopen. BT is een recept voor ellende.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 05 jan 2021 14:51

Je schijnt in de Tacx app het oude ANT+ protocol ook nog uit te kunnen zetten... Zou helpen bij de kwaliteit van de verbinding.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 05 jan 2021 15:18

br@m schreef: 04 jan 2021 19:24 Tacx adviseert in de utility app om als je bluetooth gebruikt en je hebt verbindingsproblemen, ANT+ uit te schakelen ('Device settings' in de utility app). Tenzij je om wat voor reden dan ook ANT nodig hebt (ik kan het niet verzinnen) zou ik dat eerst eens proberen. Bij mij hielp dat.
Ik begrijp dat ondanks het uitschakelen van de ANT+ functie in de Tacx app de trainer nog steeds een ANT+ signaal uitzend (ANT+ FEC) en verbinding kan maken vanuit Zwift en dat door het uitschakelen van die optie in de Tacx de verbinding juist stabieler wordt.

Zolang de dongle maar ANT+ FEC compatible is (en dat zijn de meeste).

Heb je deze optie nog aan staan zie je mogelijk ook twee devices in Zwift, waarvan eentje FE-C in de naam zal hebben. Laat je beide signalen bestaan geeft dat een fuck-up met Zwift (of andere 3rd party apps), Tacx zelf zal het beter kunnen scheiden.

Voorbeeld:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 05 jan 2021 15:29

Hieronder een screenshot van de functie om uit te zetten. Moet eerlijk zeggen dat het gezien de omschrijving in de Tacx app niet logisch is om dit uit te schakelen als je juist gebruik wil maken van ANT+ ipv BT. Maar goed, de moeite waard om te proberen. Dus verbinding maken met je device via de Tacx Util app, optie ANT+ uitschakelen. Dan in Zwift zoeken naar de FE-C variant van je trainer, die connecten en dan testen of de verbinding stabieler blijft. Succes!

Afbeelding

KPeeters92
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2020 17:14

KPeeters92 05 jan 2021 23:19

Joseba schreef: 05 jan 2021 15:29 Hieronder een screenshot van de functie om uit te zetten. Moet eerlijk zeggen dat het gezien de omschrijving in de Tacx app niet logisch is om dit uit te schakelen als je juist gebruik wil maken van ANT+ ipv BT. Maar goed, de moeite waard om te proberen. Dus verbinding maken met je device via de Tacx Util app, optie ANT+ uitschakelen. Dan in Zwift zoeken naar de FE-C variant van je trainer, die connecten en dan testen of de verbinding stabieler blijft. Succes!
Top, we gaan het proberen. Bedankt!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 06 jan 2021 15:25

Graag gedaan, laat even weten wat de uitkomst is. Mogelijk heeft iemand anders daar ook iets aan!

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 09 jan 2021 17:32

Hoe staat het met de verbinding ondertussen? Nog gelukt?

KPeeters92
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 okt 2020 17:14

KPeeters92 10 jan 2021 14:24

Joseba schreef: 09 jan 2021 17:32 Hoe staat het met de verbinding ondertussen? Nog gelukt?
In de tussentijd niet meer gefietst, alleen ikzelf via Bluetooth verbinding met ant+ uit in de utility app. Dat werkte in ieder geval prima.

We gaan zometeen en morgen even testen, ook met een ant+ dongle. Dan zal ik even een update geven! 😀

Plaats reactie