Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Optreden tegen anonieme klagers

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2016 19:57

ypuh schreef:Het lijkt me sowieso geen slecht idee om pas een topic te mogen openen na het plaatsen van 10 posts.

Ik heb eigenlijk hetzelfde 'probleem' met de mensen die advies komen winnen voor een nieuwe fiets. De eerste post is vaak in de trant van 'Ik wil een racefiets voor €1000, moet ik de rode of zwarte nemen?' en vervolgens verdwijnt de TS van de aardbodem.

Zelf neem ik af en toe de moeite om te reageren, maar merk al snel dat ik in de herhaling val en deze informatie ook wel in een sticky te vinden is. Op die manier werkt het erg vermoeiend, terwijl de TS regelmatig afgesnauwd wordt en daardoor na een eerste post al van het forum verdwijnt.
Waarom zou je als beginner geen vraag mogen stellen? Volgens mij zijn dat juist de mensen met de meeste vragen. Dat zij niet weten dat al die alu instappers met 105 lood om oud ijzer zijn kun je ze niet kwalijk nemen.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 30 mar 2016 20:35

Ernie C. schreef:
ypuh schreef:Het lijkt me sowieso geen slecht idee om pas een topic te mogen openen na het plaatsen van 10 posts.

Ik heb eigenlijk hetzelfde 'probleem' met de mensen die advies komen winnen voor een nieuwe fiets. De eerste post is vaak in de trant van 'Ik wil een racefiets voor €1000, moet ik de rode of zwarte nemen?' en vervolgens verdwijnt de TS van de aardbodem.

Zelf neem ik af en toe de moeite om te reageren, maar merk al snel dat ik in de herhaling val en deze informatie ook wel in een sticky te vinden is. Op die manier werkt het erg vermoeiend, terwijl de TS regelmatig afgesnauwd wordt en daardoor na een eerste post al van het forum verdwijnt.
Waarom zou je als beginner geen vraag mogen stellen? Volgens mij zijn dat juist de mensen met de meeste vragen. Dat zij niet weten dat al die alu instappers met 105 lood om oud ijzer zijn kun je ze niet kwalijk nemen.
Nu lees je het verkeerd.

Mijn 'probleem' is dat de TS vaak na de eerste post met de noorderzon vertrokken is (al dan niet door het gesnauw van een mede-forummer omdat dezelfde vraag, altijd rond deze tijd van het jaar, al 100x voorbij gekomen is).

Ook is het bijna onmogelijk om advies te geven wanneer iemand vraagt welk model 'het beste' is. Vaak hebben ze hun oog al laten vallen op iets en zoeken ze alleen nog de bevestiging om over te gaan tot de koop. Adviezen als geometrie, passen of kopen bij een gerenommeerde zaak willen ze dan regelmatig niet meer horen.

Met dat je de drempel op 10 posts legt, geef je ze de gelegenheid om het forum eens door te nemen, een sticky of discussie te lezen of per ongeluk de zoekfunctie te gebruiken. Na 10 posts hebben ze dan een veel beter idee wat ze zelf willen en kunnen ze specifiekere vragen stellen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16258
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2016 21:18

Dat verkeerd lezen (begrijpen) komt dan toch echt door die derde alinea van jou ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 30 mar 2016 21:23

Heb even zitten meelezen in dit draadje en ik hoop dat ik inmiddels al voldoende berichten geplaatst heb om te mogen reageren :mrgreen:

Als 'jong' forumlid zou ik graag mijn ervaring met jullie willen delen toen ik mij eerste post plaatste (die idd ging over de aanschaf van m'n eerste fiets).

Wat ik vorig jaar ontzettend heb gewaardeerd is juist het enthousiasme van de ervaren/doorgewinterde forummers die graag de tijd en moeite nemen voor de hulp en misschien soms de bevestiging die je zoekt voordat je je portemonnee binnenstebuiten keert voor je nieuwe hobby. Inmiddels heb ik in de gaten dat die uitgave slechts het begin is, maar das een ander verhaal en geen probleem omdat ik ondertussen weet hoe leuk ik fietsen vind.

Het is mogelijk om allerlei middelen te bedenken om misbruik van het forum te voorkomen, maar het zou zonde zijn om je te veel te richten op die enkelingen die idd kwade bedoelingen hebben. Zoals eerder benoemd: dat merk je snel genoeg.

Het opwerpen van drempels zoals een x-aantal berichten kan ook nieuwe forumleden op afstand houden. Tenzij dat een bewuste keuze is, maar die indruk kreeg ik niet. :D

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 30 mar 2016 23:31

Martin80 schreef:Heb even zitten meelezen in dit draadje en ik hoop dat ik inmiddels al voldoende berichten geplaatst heb om te mogen reageren :mrgreen:

Als 'jong' forumlid zou ik graag mijn ervaring met jullie willen delen toen ik mij eerste post plaatste (die idd ging over de aanschaf van m'n eerste fiets).

Wat ik vorig jaar ontzettend heb gewaardeerd is juist het enthousiasme van de ervaren/doorgewinterde forummers die graag de tijd en moeite nemen voor de hulp en misschien soms de bevestiging die je zoekt voordat je je portemonnee binnenstebuiten keert voor je nieuwe hobby. Inmiddels heb ik in de gaten dat die uitgave slechts het begin is, maar das een ander verhaal en geen probleem omdat ik ondertussen weet hoe leuk ik fietsen vind.

Het is mogelijk om allerlei middelen te bedenken om misbruik van het forum te voorkomen, maar het zou zonde zijn om je te veel te richten op die enkelingen die idd kwade bedoelingen hebben. Zoals eerder benoemd: dat merk je snel genoeg.

Het opwerpen van drempels zoals een x-aantal berichten kan ook nieuwe forumleden op afstand houden. Tenzij dat een bewuste keuze is, maar die indruk kreeg ik niet. :D
+1 toen ik ooit op zoek was naar mijn toen 2e fiets, maar met nog weinig kennis van zaken ook (achteraf) domme vragen gesteld :).
zeker is er soms een overschot aan vragen van niet kenners op zoek naar hun 1e fiets van € 400,- maar zo'n topic kun je natuurlijk makkelijk overslaan, maar ook leuk dat altijd door een aantal forumleden wordt gereageerd.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 31 mar 2016 00:42

+1 als redelijk doorgewinterd forumganger kan ik alleen maar aanraden om niet op elke bericht te willen reageren.
Er komen genoeg "pffff en zucht" onderwerpen voorbij, maar interesseert het je niet, lees dan gewoon verder en reageer niet, maar stoor je er ook niet aan.

Leven en laten leven :like:

Ik ben zelf moderator op een klein fotografieforum, maar daar hoeven we zelden tot nooit in te grijpen. Zelf regulerend aldaar en dus lekker rustig. Het meeste werk zit in het splitsen/verplaatsen of op verzoek van een TS verwijderen / sluiten van een topic. En de beheerder neemt een groot deel voor zijn rekening. ;)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 31 mar 2016 09:55

Elk nieuw forumlid is vrij wat hij mag posten als het maar volgens de regels gebeurd.
Verder is er niet voor niets de knop "!" gecreëerd wat iedereen mag gebruiken als een topic ongepast is.
Afbeelding
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 mar 2016 14:27

Wiliertoerist schreef: Er komen genoeg "pffff en zucht" onderwerpen voorbij, maar interesseert het je niet, lees dan gewoon verder en reageer niet, maar stoor je er ook niet aan.
off topic: zo post ik uit principe niet in dat E-bike topic :lol:

senior
Forum-lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 31 mar 2016 19:11

monsieurpinot schreef: +1 toen ik ooit op zoek was naar mijn toen 2e fiets, maar met nog weinig kennis van zaken ook (achteraf) domme vragen gesteld :).
zeker is er soms een overschot aan vragen van niet kenners op zoek naar hun 1e fiets van € 400,- maar zo'n topic kun je natuurlijk makkelijk overslaan, maar ook leuk dat altijd door een aantal forumleden wordt gereageerd.
Je weet: domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden :lol:

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 31 mar 2016 20:58

Ik snap het punt van TS wel. Echter ik denk dat het geen kwaad kan. Google indexeert wel maar als het om 1 post over 1 leverancier gaat is het geen issue. Als er meerdere ervaringen naar boven komen met 1 leverancier dan is het goed om op zijn minst een koper alert te laten zijn. Daarnaast ben ik ook tegen censuur. Principe kwestie (kijk naar Turkije nu). Ook zijn veel klaagtopics duidelijk uit frustratie geschreven. Dat herkennen lezers echt wel. Ik denk dat de zelfregulerende functie het prima doet. De enigen niet censuur drempel die volgens mij werkbaar is is om inderdaad pas een topic te mogen openen als je minimaal X aantal Posts hebt gedaan. Dan koopje als forum wat tijd waarin de klager kan afkoelen en nadenken. My two cents

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 01 apr 2016 00:10

Er zit wel een juridisch haakje aan. Ongefundeerd klagen kan al gauw smaad of laster worden. Als je als forum dat faciliteert, zonder actief te modereren, dan kan je als forum daar juridisch op aangesproken worden. En waarschijnlijk kom je dan niet weg met het verweer dat iedereen toch wel snapt dat het om een gefrustreerde klant gaat, die je niet serieus moet nemen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 01 apr 2016 00:14

Interessante invalshoek. Nooit aan gedacht. Ik ben geen jurist maar mijn gevoel zegt dat het erg ver moet gaan voor hier een juridisch probleem uit ontstaat.

Plaats reactie