Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

fietser vs automobilist

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 sep 2016 00:46

Ik ben bang dat er een aantal asociale idioten op racefietsen rondrijden, die zich altijd als asociale idioten blijven gedragen. Maar dat is een klein percentage, net zoals een klein percentage automobilisten (zie de chauffeur van het busje die ze heeft aangereden), motorrijders, hondenuitlaters, e-bikers en noem maar op dat ook is. Dat ik dan toevallig een nette verkeersdeelnemer ben, maakt voor de rest van Nederland niet uit. Niet dat kleine groepje idioten is de uitzondering, maar ik ben dat volgens hun. Als we vannacht met een leuke toverspreuk alle wielrenners om kunnen toveren in nette, nooit fouten makende verkeerdeelnemers, dan verandert er niks. Want dan worden we nog steeds als de uitzondering gezien en de idioten, ook al kennen ze die alleen maar uit verhalen, nog steeds als de regel.
Een tijdje terug was er het verhaal over het hondje dat was doodgereden en komt er opeens een reactie dat iemand geschopt zou zijn door een wielrenner. Dat is al heel onwaarschijnlijk, want je zit niet alleen vast maar er komen ook best wel aardige krachten vrij met massa keer snelheid die ook op jou als wielrenner inwerken. Maar er kwamen gelijk een stuk of wat reacties achteraan van mensen die ook ervaringen met schoppende wielrenners hadden. Dus de kans dat wij het beeld kunnen laten kantelen is niet zo groot.

Maar er is niks op tegen om je in ieder geval als een ambassadeur te gedragen. Het voegt namelijk ook niet zoveel toe om het slechte beeld dat mensen al van ons hebben te versterken met asociaal gedrag :lol:

Wat je als blad kan toevoegen is in ieder geval aandacht besteden aan de etiquette van het rijden in een groep. Er zijn opleidingen tot wegkapitein, daar zou je aandacht aan kunnen besteden, met aandacht voor wat ze daar leren en wat nou de afspraken zijn die ze meenemen daar vandaan.

Verder ben ik het met NicoNB eens dat er schandalig weinig aandacht voor dit verhaal is. Een groep overlast gevende jongeren in Zaandam zorgt ervoor dat drie avonden Pauw gevuld zijn, dat alle politici er een mening over hebben en dat de politie opeens wel kan ingrijpen en hier gebeurt er eigenlijk helemaal niks.

Het zou goed zijn om, al dan niet samen met andere organisaties zoals de ANWB, KNWU en NTFU, hier aandacht voor te vragen. Want dit is geen incident, ik denk dat we allemaal wel ervaring hebben met uit lijfsbehoud de berm in moeten vluchten. Vaak omdat automobilisten niet goed opletten of omdat vrachtwagenchauffeurs op een veel te strak schema staan. Maar voor een deel ook omdat er hufters zijn die denken dat mamil pesten een geaccepteerde bezigheid is. Want iedereen op Facebook vindt dat namelijk normaal. Inclusief vrachtwagenchauffeurs die de naam van hun werkgever (st van den brink) gewoon op hun Facebook pagina hebben staan en die trots vertellen dat ze er lol in hebben om met hun vrachtwagen racefietsers aan het schrikken te maken.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 14 sep 2016 07:20

Ik zeg net zoals in Poelenburg een samenscholingsverbod voor wielrenners ;) dan komen we wel op het nieuws.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5909
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 sep 2016 08:42

Ik zie wel een artikel hierin voor Fiets. Tenslotte is de verhouding tussen wielrenners en overige verkeersdeelnemers (waaronder dus niet alleen auto's) gewoon een issue in Nederland. Dus daar mag best aandacht aan geschonken worden.

En ik zie zelfs helemaal niks in een moraliserend vingertje naar wielrenners toe of een moraliserend vingertje naar andere verkeersdeelnemers. Ook een do's en don'ts lijstje zie ik niet als een zinvolle invulling van zo'n artikel.

Maar wat dan wel?
Laat iedereen eens aan het woord. Doe een interview met oom agent, de fietsersbond, de ntfu, een vertegenwoordiger van vrachtwagen chauffeurs, de anwb, een verkeerspsycholoog,..... enz enz enz. Ik wil wel eens weten hoe anderen over ons denken. Wat zien zij als gevaarlijk, bedreigend, of juist als goed. Pas als ik de perceptie van anderen beter begrijp kan ik iets gaan doen aan mijn eigen gedrag. Ik zie eerder heil in een artikel dat informatie verstrekt dan een artikel met een hoog them-against-us gehalte.
Live fast; die young. mijn blog

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 14 sep 2016 10:41

Als we kijken op de weg heeft het rijk in de loop der jaren meer asfalt gelegd voor de auto. Omdat er steeds meer auto's op de weg kwamen. Op de fietspaden is het ook veel drukker geworden, maar het rijk past hier niks aan. Dan bedoel ik de breedte. Ik vind het dan niet zo gek dat er frustraties komen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 14 sep 2016 11:10

Ik vind zeker dat er aandacht moet komen voor dit probleem maar of Fiets hier nou het juiste middel voor is? Het is een blad voor fietsers, geen belangenbehartiging. Ik weet ook niet of keer op keer artikelen plaatsen dat we netjes moeten fietsen en een bel moet hebben nuttig zijn. Voor de mensen die zich gedragen in het verkeer word het op den duur erg vervelend om iedere keer die preek te horen en de aso's trekken zich er toch niks van aan.
Ik hoop wel dat organisaties als KNWU en NTFU dit onder de aandacht gaan brengen want nu schijnt de tendens te zijn dat wielrenners aanrijden "omdat ze het er zelf naar maken" sort of normaal te zijn. We hebben het hier wel over opzettelijk toebrengen van letsel en mogelijk poging tot doodslag. Waar is de politie inderdaad, waar zijn de media, waarom word er geen aanklacht tegen deze automobilist ingedient? Vragen te over maar er lijkt slechts radiostilte te zijn omdat het toch maar over wielrenners gaat. Het seizoen is straks toch afgelopen ofzo? :shock:
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als iemand donkere mensen of Marokkanen gaat scheppen "omdat ze het er naar maken". Ik denk dat we dan maanden niks anders te zien krijgen op tv.
Veni. Vidi. Fietsie.

senior
Forum-lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 14 sep 2016 14:32

monsieurpinot schreef: waar zou dat één keer op slaan :lol:
Aan je smiley te zien snap je hem wel. ;)

Maruss
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 17 sep 2016 21:39

Of de basis consequent asociaal gedrag is of gewoon een fout, maakt voor de andere partij weinig uit en wordt snel gegeneraliseerd tot aso gedrag.
Nu weet ik van mezelf dat ik geregeld fouten maak in het verkeer of soms dingen gewoon pas zie als het eigenlijk te laat is. Dat gebeurd me als fietser, maar ook als automobilist. Daarnaast heb je ook nog de fouten die je maakt in de ogen van anderen zonder dat je er erg in hebt.
Maar als ik in de auto iets te laat zie, te hard rijdt of een andere weggebruiker op een andere manier irriteer dan wordt dan gebeurt er meestal niets, soms wordt er wild getoeterd en heel soms gaat dat samen met handgebaren etc. Eigenlijk geldt hetzelfde als mij zoiets gebeurt op de fiets, hoewel het toeteren schijnbaar populairder is.
Maar voor mij zit het grote verschil in de verwerking van zo'n moment. Door een mede automobilist wordt waarschijnlijk gedacht: "domme automobilist", als ik weer iets geks doe, maar daarmee is dan de kous af. Als ik als fietser iets soortgelijks doe, dan wordt gedacht: "domme fietser", maar de volgende keer dat er een fietser wordt gezien wordt meteen al gedacht "daar heb je weer zo'n domme fietser", waarmee de hele fietser populatie meteen op 1 hoop wordt gegooid. Daar zit volgens mij de verklaring waarom er schijnbaar veel verhalen van asociale fietsers. Mensen op een racefiets worden niet gezien als individueel persoon, maar als "de racefietser". Als je toevallig 2 keer op een dag gesneden wordt door een een racefietser kan het zijn dat je bij de derde keer door het lint gaat omdat "weer die racefietser voor mijn auto dook".
Dus door de generalisatie van " de (race)fietser" wordt voor mijn gevoel de irritatiegrens veel sneller bereikt bij een automobilist tov incidenten met andere automobilisten.

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 12 okt 2016 20:31

Het is een tijdje stil hier, wellicht tijd om het onderwerp op slot te gooien. Dank voor jullie reacties. Ik denk dat Fiets wel een rol zal gaan en moeten spelen in dit verhaal, maar ik ben het met een ieder eens dat de toon niet die van het wijzende vingertje zal moeten zijn. Meer in de richting van naar binnen wijzen op gedrag en naar buiten uitleggend helpen ons draagvlak te vergroten.
Ik heb daarbij niet de illusie dat we bewuste idioten (ik bedoel, ik maak ook wel eens een inschattingsfoutje in het verkeer, dat is geen idioterie) aan weerszijden op andere gedachten kunnen brengen, maar alle kleine beetjes helpen. Nogmaals mijn dank voor het meedenken en tot op de fiets!

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 okt 2016 13:21

Rodrick schreef:Het is een tijdje stil hier, wellicht tijd om het onderwerp op slot te gooien. Dank voor jullie reacties. Ik denk dat Fiets wel een rol zal gaan en moeten spelen in dit verhaal, maar ik ben het met een ieder eens dat de toon niet die van het wijzende vingertje zal moeten zijn. Meer in de richting van naar binnen wijzen op gedrag en naar buiten uitleggend helpen ons draagvlak te vergroten.
Ik heb daarbij niet de illusie dat we bewuste idioten (ik bedoel, ik maak ook wel eens een inschattingsfoutje in het verkeer, dat is geen idioterie) aan weerszijden op andere gedachten kunnen brengen, maar alle kleine beetjes helpen. Nogmaals mijn dank voor het meedenken en tot op de fiets!
De herfst (en straks de winter) is weer begonnen. Mijn lievelingsseizoenen. Waarom? De automobilist maakt zich niet meer druk om de "wielrenner" want hij ziet ze bijna niet meer (in negatieve zin). De senioren e bikers hebben de fiets weer in de schuur staan, de forens zit weer in de auto en de fietspaden zijn weer lekker rustig. Straks in het voorjaar begint het circus weer opnieuw.

senior
Forum-lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 14 okt 2016 16:43

Probleem is dat de scholieren gewoon doorgaan en waarschijnlijk vergeet je nog meer groepen die in de weg rijden.

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 14 okt 2016 19:53

Het wordt sowieso ook tijd dat alle fietsers weer een (fiets) rijbewijs halen .
Tegenwoordig steekt niemand zn hand uit en kijkt of er wat langs komt als ze een afslag willen nemen .
Levensgevaarlijk tuig.... en dan heb ik het nog niet eens over gsm en/of oordopjes onderweg.
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 14 okt 2016 21:31

senior schreef:Probleem is dat de scholieren gewoon doorgaan en waarschijnlijk vergeet je nog meer groepen die in de weg rijden.
Ik woon in Noord Nederland (Groningen-Westerkwartier) fiets regelmatig rondom het Lauwersmeer vanaf Groningen naar huis. Nagenoeg geen fietsers meer op de weg. Scholieren heb ik geen last van ik begin met werken om 10 uur tot 18:30 dan zijn de scholieren al op school of thuis :-)

Plaats reactie